från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tidigare års Från Sverige-veckorna — 2020 och framåt

Välkommen att läsa om tidigare Från Sverige-veckor. De började som en pilotaktivitet 2020 och sedan dess har Från Sverige-veckorna hållits vecka 38 och och 39. Varje vecka gärna är en Från Sverige-vecka men under de här två veckorna jobbar livsmedelsbranschens gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige extra mycket för att lyfta råvaror, livsmedel och växter som märks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Från Sverige-veckorna 2023 — vecka 38 & 39

Boka in Från Sverige-veckorna 2023! Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.

Det är fjärde året vi arrangerar Från Sverige-veckorna. När producenter, företag, restauranger, handel och Från Sverige jobbar tillsammans för svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter får vi stor genomslagskraft. Det gör det enklare för konsumenterna att göra medvetna val av produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. I sin tur bidrar det till att stärka den svenska livsmedelsproduktionen och den svenska självförsörjningsförmåga.


Uppstartsmöten!

Här är presentationen från uppstartsmöten inför Från Sverige-veckorna 2023:

Vill ni ha enskilt möte eller frågor kring uppstartsmöte? Kontakta Lotta Hovhammar på [email protected] eller Ulrika Ekström.


Butiksmaterial, digitalt material med mer

Från Sveriges butiksmaterial beställs kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer) och det finns även pdfer och digitalt material att använda fritt så länge det är i relevant sammanhang. För större tryckta upplagor än som kan beställas direkt på frånsverige.se/butik kontaktar du Lotta Hovhammar.

Kommunikationsplan

Kommunikationsplanen läggs upp här och i Teams-gruppen. Övergripande om kommunikationen finns i den här presentationen.

Löpande information

Det kommer mer detaljerad information att ta del av på den här sidan samt den tidigare införsäljningsfilmen (lång version och kort version) som ni gärna kan använda internt och externt. Ny information läggs upp i Från Sveriges Teams-grupp. Säg till om du vill vara med i den eller om du vill ha info på annat sätt.

Uppskyltning av butiker

Vi har gett i uppdrag till Retail House att skylta upp 500 butiker i storstadsregionerna med Från Sveriges basmaterial som kan sitta uppe året runt. Som butikskedja eller enskild butik kan du beställa material direkt och själv sätta upp i butikerna.

Kontakt och inspiration?

Idag ursprungsmärker cirka 220 företag och de har cirka 12.000 produkter som är godkända för märkningen (mars 2023). Tillsammans gör vi skillnad!
Låt dig inspireras av tidigare Från Sverige-veckor längre ned på sidan, där finns info från 2022, 2021 och 2020. Om du vill ha kontakt direkt eller har frågor så är du välkommen att kontakta Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig, på mejl [email protected]

Låt märket jobba under Från Sverige-veckorna 2023!


Pilotprojekt 2023: ”Smaka på Från Sverige” minimarknader

Varje år tillför vi något nytt under Från Sverige-veckorna. I år har vi tagit fasta på att många butiker gärna vill ha aktiviteter och demo i sina butiker. Pilotprojektet med minimarknaderna ”Smaka på Från Sverige” genomförs i fyra butiker i Stockholm.

I varje butik arrangeras en minimarknad av Från Sverige-märkningen tillsammans med åtta märkesanvändare. Från Sverige bjuder på en soppa av svenska råvaror efter recept av en av kockarna i Svenska Kocklandslaget och butikerna har möjlighet att ha med produkt som inte konkurrerar med företagens utvalda demovaror.

Butiker och datum
Maxi ICA Stormarknad Nacka 19-21 september
Maxi ICA Stormarknad Lindhagen 22-23 september
Hemköp Torsplan 26-28 september
Stora Coop Bromma 29-30 september

Minimarknadernas tider
Vardagar kl. 12 – 19
Lördag kl. 11 – 17

Företag som är med på minimarknaderna
Lantmännen
Leksands Knäckebröd
Frödinge
SIA Glass
Gäsene Mejeri
HK Scan
Värmdö Musteri
Äppelriket

Om piloten faller väl ut skalar vi upp minimarknaderna 2024. Läs mer här!


Svenskt ursprung och pris är viktigast när vi handlar livsmedel

Förtroendet och intresset för svenska råvaror och livsmedel är fortsatt stabilt. Nära tre av fem tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar livsmedel, även om pris har kommit att bli en allt viktigare faktor vid val av varor. Det visar Demoskops undersökning som genomförts på uppdrag av Svenskmärkning. Att gynna svenska bönder (83%) och svensk livsmedelsindustri (73%) är de främsta anledningarna till att välja svenskt. Sju av tio anger också att de, genom att köpa svenskproducerad mat, vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.

Ursprunget på råvaror (54%) och tillverkningslandet (53%) är fortsatt de viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck som köps i butik, även om andelarna sjunker något jämfört med föregående år. Vid en prioritering är ”att maten inte är för dyr” (57%) den viktigaste faktorn, medan att maten är svenskproducerad (45%) kommer som nummer två.

8 av 10 tycker att det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har. Ägg, kyckling, mjölk, nötkött och fläskkött är fortsatt de viktigaste varorna att köpa svenskt av.

3 av 4 tycker att en tydlig ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp, och lika många tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel. Därför är det glädjande att kännedomen för Från Sverige-märkningen, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, är hög (86%) och att 4 av 5 har högt förtroende för märkningen.

Viktigt med svensk livsmedelsindustri

9 av 10 konsumenter tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige och nära 3 av 4 anger att de genom valet av svenska varor vill främja svensk livsmedelsindustri.

Många vill fortsätta äta svenskt

Nära hälften (47%) anger att de äter mer svenska livsmedel idag jämfört med för 5 år sedan och hela 52 procent uppger att de tror att de kommer äta mer svenska livsmedel om 5 år jämfört med idag.

Läs hela pressmeddelandet och ladda ned Attitydundersökning 2023 från Demoskop på MyNewsdesk


Därför skyltar vi upp Från Sverige

Se införsäljningsfilmen om varför du ska skylta upp och kommunicera ursprungsmärkningen under Från Sverige-veckorna — och alla veckor!
Den här längre versionen är 3:22 min och filmen finns även som kortversion 1:25 min. Båda versionerna finns på Från Sveriges YouTube passar bra att visa för exempelvis säljkåren, butikspersonal, på konferensen eller internmötet.


Om Från Sverige-veckorna 2022

Tack för Från Sverige-veckorna 2022!

Det var tredje gången vi fokuserar extra på att lyfta ursprungsmärkta produkter under Från Sverige-veckor. Det gjorde det enkelt för konsumenten att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar och beställer varor.

Från Sverige-veckorna 2022

Här är i korthet en del av de aktiviteter vi gjorde inför, under och efter Från Sverige-veckorna.

 Från Sverige syntes på stan, utomhus och i pressen

Kommunikationen för Från Sverige-veckorna 2022 ökades på och flyttade ut till t-banan i Stockholm, till kundvagnen, mer press och nya kanaler. Bilder och mer information får du här

  • Kundvagnar vecka 36-39. 46.000 ytor i drygt 400 butiker inom ICA, Coop, Axfood och City Gross.
  • Kampanj i t-banan i Stockholm. 130 paneler över spåren och 625 paneler i rulltrapporna.
  • Utomhus i butiksnära lägen, 1525 Adshel Supermarket vecka 39 över hela landet.
  • Kassalinjen på ICA. TV-monitorer i kassalinjen, 154 ICA-butiker, varav 31 ICA MAXI.
  • Från Sverige lät skylta upp ca 500 butiker inom ICA, Coop, Hemköp och City Gross i storstadsregionerna. Willys och Lidl skyltar upp själva.
  • Livsmedelsföretag skyltade upp, kampanjer med butiksmaterial och egen kommunikation.
  • Mathem hade bland annat Från Sverige shop-in-shop, annonsvaror, banners.
  • Livsmedelskedjorna gjorde det enkelt att välja Från Sverige-märkta och svenskt i e-handel.
  • I tidningar och reklamblad. Annonser och reklamblad.
  • Sociala medier — Från Sveriges egna och andras


Det gjorde drygt 20 företag under Från Sverige-veckorna 2022:

Inspireras av vad företag och butikskedjor under Från Sverige-veckorna 2022.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 1
Polarbröd och Korvbrödsbagarn, Nybergs Deli, Färsodlarna, Falköpings Mejeri och Gunnarshögs Gård berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 2
HKScan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 3
Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Frebaco Fazer, Tistelvind och Blomsterlandet.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 4
Aloba, KLS med Dalsjöfors, Dansukker, Mathem och Lidl.


Butiker berättar ”Vi skyltade upp med Från Sverige”

Inför Från Sverige-veckorna 2021 skyltads 560 butiker i storstadsregionerna upp med hjälp av Retail House. Här berättar 4 butiker om varför de ville få sin butik uppskyltad, hur det fungerat och hur de såg på Från Sverige-veckorna 2022.

Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga

Vi frågade Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga, varför hon sa ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sverige. ”Våra kunder tycker att produkter märkta Från Sverige är viktigt. Med tanke på att produkterna är märkta och att vi skyltat upp butiken på ett bra sätt så har vi gjort det lätt för våra kunder att hitta produkter från Sverige”. Läs intervjun

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull, tackade ja till att få butiken skyltad med Från Sveriges butiksmaterial och tycker det fungerar bra. De har funderat på att göra en avdelning med Från Sverige-produkter. ”Varje vecka får vi positiv respons från våra kunder. De uppskattar att vi arbetar med produkter från Sverige. Detta sortiment kommer bli allt viktigare.” Läs intervjun

David Gränsman, vice butikschef ICA Kvantum Värtan.

David Gränsman tackade ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sveriges basmaterial. Vi frågade om nyttan och responsen och vad som kan göras bättre inför 2022. ”Skyltningen hjälper oss att lyfta fram det sortiment som vi faktiskt redan har idag. Tydligheten i märkningen är jättebra, den är väldigt enkel”, säger David. Läs intervjun

Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma

Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma, tackade ja till att skylta upp butiken med Från Sveriges butiksmaterial. Niklas tycker materialet fungerar utmärkt och att det hjälper både kund och personal. ”Det är framför allt en hjälp till våra kunder. Det underlättar deras shopping genom att skyltarna visar var produkterna finns. Många av våra kunder vill handla svenskt.” Läs intervjun


Om Från Sverige-veckorna 2021

Från Sverige-veckorna 2021 hölls vecka 38 och 39 och var de första skarpa veckorna efter den lyckade pilotveckan 2020. Temadagar och hela kundvarvet var genomgående i kommunikationen. 

Företag. Ett trettiotal märkesanvändande företag beställde butiksmaterial —  både basmaterial och kampanjmaterial. Företag tog fram eget material som blandades med eget och Från Sveriges material, och gjorde säljkampanjer, samkampanjer, erbjudanden, tävlingar och andra aktiviteter med mer.

Butikskedjorna. Svenskmärkning lät skylta upp cirka 560 butiker — inom ICA, Coop, Hemköp och samtliga City Gross — med Från Sveriges skyltmaterial som kan sitta uppe året runt. 9 av 10 ville att det ska vara en återkommande aktivitet. Willys gjorde eget butiksmaterial och kampanjer och andra — som Lidl och Blomsterlandet — beställde material och skyltade upp själva. Läs vad 4 butiker tyckte om att skyltas upp och hur de såg på 2022 här ovan under rubrik Om Från Sverige-veckorna 2022.

Nytt material: Kategorier. Från Sverige-material som tillkom var skyltar för kategorier, som exempelvis Utmärkt ost!, Utmärkta äpplen!, Utmärkt fisk! och Utmärkt glass!.

Nytt material: KRAV och ekologiskt. Nytt var även skyltmaterial med Från Sverige-märket och KRAV-märket som togs fram för att lyfta det svenska ursprunget på ekologiska och KRAV-märkta produkter.

Samarbeten e-handeln. Uppstart av samarbete med Mat.se och Mathem lyfta Från Sverige-märkt och svenskt på nytt tydligt sätt i e-handeln med bland annat Från Sverige-temasida, landningssida och banners.

Digitalt material. Det digitala Från Sverige-materialet för nedladdning utökades på frånsverige.se och användes både av Från Sverige och märkesanvändare.

Artiklar, sociala medier. På Instagram, Facebook, LinkedIn, MyNewsdesk och andra digitala och tryckta medier — egna och andras — fylldes flödet av Från Sverige-veckorna, svenska råvaror, livsmedel och växter och Från Sverige-märkningen.

Läs om Från Sverige-veckorna 2021

Samlade artiklar 2021 — det gör läs artiklarna där företag, butikskedjor och e-handel berättar om sina aktiviteter under veckorna

PM: Stort köpintresse efter Från Sverige-veckorna 2021 & Demoskops kampanjmätning

Det händer under Från Sverige-veckorna 2021

Artikel: Från Sverige-märkt i hela kundvarvet

Beställ butiksmaterial, ladda ned pdfer och broschyrer och digitalt material


Om Från Sverige-veckan 2020 — pilot

Från Sverige-veckan

Tanken med Från Sverige-veckor hade funnits med ett tag och det fanns flera anledningar till att det blev av 2020.

Vi hade tagit fram ett nytt väl fungerande butiksmaterial som testats hos pilotbutiker, skapat Butik & ladda ned på frånsverige.se för beställning, det fanns cirka 10.500 produkter  godkända för märkningen från cirka 200 märkesanvändare och därmed ett stort utbud i butikerna — och så kom pandemin.

Pandemin, stor efterfrågan och nytt butiksmaterial

Med covidpandemin ställdes event och aktiviteter in. Efterfrågan på och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter var stort hos konsumenterna. Företag och dagligvaruhandeln ställde sig positiva till en Från Sverige-pilotvecka, med fokus på att göra det enkelt för konsumenten att hitta produkter med Från Sverige-märkningen. Samtidigt hade butikspersonalen en ansträngd arbetsbörda. För att stötta skyltade vi 300 butiker att skylta upp och erbjöd kostnadsfritt butiksmaterial till företag och butiker.

Kort varsel, stort engagemang!

Tack vare ett stort engagemang — och trots kort varsel — kring skyltning, aktiviteter och kampanjer skapades den första Från Sverige-veckan den 3-11 oktober 2020. Det var ett första steg för att etablera en återkommande aktivitet och resultatet blev så lyckat att Från Sverige-veckorna är här för att stanna.

Läs mer om Från Sverige pilotvecka 2020

Artikel: Så bjöds det in till Från Sverige-veckan 2020
Artikel: Skylta upp Från Sverige-veckan!
Artikel: Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige


 

 

 

 

Välkommen till Från Sverige-veckorna!

Även om varje vecka gärna får vara en Från Sverige-vecka låter vi vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige jobba extra mycket under de två veckorna 38 och 39. Tillsammans lyfte och synliggjorde vi råvaror, livsmedel och växter märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Det gör det enkelt att hitta och välja Från Sverige-märkt i butiken, hos grossisten och på restaurangen.


Beställ butiksmaterial!

Butiksmaterialet är kostnadsfritt (Frakt/post och exp.avgift tillkommer). Beställ utvalda enheter som passar din verksamhet eller välj färdiga paket till butiken, ett paket ryms i ett A3-kuvert.

Beställ tryck material
Ladda ned pdfer
Ladda ned digitalt material för sociala medier med mer


Butikerna skyltar upp!

Maxi ICA Nacka gillar uppskyltning och samarbete

Vi frågade Fredrik Bjurhult, marknadschef på Maxi ICA Stormarknad i Nacka, om Från Sveriges butiksmaterial och Från Sverige-veckorna 2023. Kunderna är nyfikna, vill veta var produkterna kommer ifrån och därför är skyltningen ett utmärkt och enkelt sätt att underlätta för kunderna.
— Vi ser gärna ett samarbete med alla leverantörer som har Från Sverige-märkta produkter och att de kommer till oss och jobbar med demos och aktiviteter i säsong — inte bara under Från Sverige-veckorna. Sedan kommer vi ju självklart att skylta upp i alla våra avdelningar, säger Fredrik Bjurhult som önskar att Från Sverige-veckorna var längre och att de integrerades i kampanjplaneringen.
Läs hela intervjun med ICA Maxi Nacka

Hemköp, Sabis Fältöversten, vill skylta hela butiken

På Hemköp, Sabis Fältöversten, involveras hela personalen inför Från Sverige-veckorna så att alla känner sig trygga i vad produkter Från Sverige står för, och de vill skylta upp hela butiken. Vi frågade Magnus Westin, köttansvarig, och Måns Frostling, deliansvarig, om hur de ser på att få sin butik uppskyltad med Från Sveriges butiksmaterial inför Från Sverige-veckorna 2023.
— När vi skyltar upp butiken så får vi färre frågor från kunderna. Detta avlastar vår personal. Det är en stor fördel. Samtidigt skapar skyltningen ett intresse hos våra kunder till att fördjupa sig ytterligare i vad produkter från Sverige står för.
— Självklart välkomnar vi också leverantörer som har produkter Från Sverige att dema i vår butik.

Läs hela intervjun med Hemköp, Sabis

City Gross Häggvik — självklart att skylta upp

City Gross Häggvik skyltar upp i butiken inför Från Sverige-veckorna 2023 och menar att skördetiden är en utmärkt period för att jobba med svenska produkter. Vi bad Christina Schöllin, färskvaruansvarig, och Anders Wred, teamledare kött, berätta.
— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter.
— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år.
Läs hela intervjun med City Gross

Stora Coop Bromma skyltar för vetgiriga kunder

Stora Coop i Bromma är en butik som skyltar med Från Sveriges butiksmaterial året runt, och framför allt skyltar de upp inför Från Sverige-veckorna. Mats Sjölander, Kolonialchef, menar att ursprungsmärkningen har blivit viktigare, att deras kunder har blivit mer vetgiriga och att det därför är viktigt att hjälpa dem att hitta Från Sverige-märkta produkter.
— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter.

Läs hela intervjun med Stora Coop Bromma