Stora Coop Bromma skyltar för vetgiriga kunder
Stora Coop i Bromma är en butik som skyltar med Från Sveriges butiksmaterial året runt, och framför allt skyltar de upp inför Från Sverige-veckorna. Mats Sjölander, Kolonialchef, menar att ursprungsmärkningen har blivit viktigare, att deras kunder har blivit mer vetgiriga och att det därför är viktigt att hjälpa dem att hitta Från Sverige-märkta produkter.
— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter.
Stora Coop i Bromma
Mats Sjölander — Kolonialchef
Vilken nytta ser du att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltar?
— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter. I dessa dagar är det stort fokus på pris men det kommer en vardag efter detta då vi behöver hitta tillbaka till mervärdena som lokalt och svenskt. Världsläget kommer att förändras och då vill vi vara beredda. Vi får inte släppa dessa mervärden.
Vilken respons har ni fått från era kunder?
— I perioder får vi en del kritik för att vi har mycket utländsk mat. Vi behöver ha en stor bredd i vårt kampanjutbud för att tillgodose alla plånböcker. Här behöver vi påvisa att vi även driver varor från Sverige och lokala leverantörer.
Hur har intresset för svenska produkter utvecklats?
— Det har blivit mycket mer intressant då miljöfrågan, transporter och djurhållning har börjat bli allt viktigare. Men produkterna får inte bli för dyra. Jag har inget minne alls av att våra kunder fokuserade på detta på 90- och 00-talet. Ursprungsmärkningen har blivit viktigare och våra kunder har blivit mer vetgiriga. Det gäller inte minst innehållsförteckningar. Det finns en rad produktområden som har utökats i takt med att kundernas intresse har förändrats och det gäller att hänga med. Det är ju kunden som bestämmer.
Hur tänker ni lyfta ut sortimentet under Från Sverige-veckorna?
— Först och främsta ska vi skylta upp butiken med Från Sverigeskyltar. Det är viktigt att hjälpa våra kunder att hitta Från Sverige-märkta produkter. Sedan är försäljningen viktig. Vi får inte bara öka intresset för Från Sverige-märkta produkter utan vi måste också sälja mer av dem. Demonstrationer är det mest effektiva sättet att öka försäljningen och då gärna med ett bra och attraktivt konsumentpris – vi vill ha säljtryck i butiken.
Mer information
Beställ och ladda ned butiksmaterial här
Så använder du märket i butiken