från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Stora Coop Bromma skyltar för vetgiriga kunder

Publicerad Företag Företag berättar

Stora Coop i Bromma är en butik som skyltar med Från Sveriges butiksmaterial året runt, och framför allt skyltar de upp inför Från Sverige-veckorna. Mats Sjölander, Kolonialchef, menar att ursprungsmärkningen har blivit viktigare, att deras kunder har blivit mer vetgiriga och att det därför är viktigt att hjälpa dem att hitta Från Sverige-märkta produkter.
— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter.

Stora Coop i Bromma
Mats Sjölander — Kolonialchef

Vilken nytta ser du att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltar?

— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter. I dessa dagar är det stort fokus på pris men det kommer en vardag efter detta då vi behöver hitta tillbaka till mervärdena som lokalt och svenskt. Världsläget kommer att förändras och då vill vi vara beredda. Vi får inte släppa dessa mervärden.

Vilken respons har ni fått från era kunder?

— I perioder får vi en del kritik för att vi har mycket utländsk mat. Vi behöver ha en stor bredd i vårt kampanjutbud för att tillgodose alla plånböcker. Här behöver vi påvisa att vi även driver varor från Sverige och lokala leverantörer.

Hur har intresset för svenska produkter utvecklats?

— Det har blivit mycket mer intressant då miljöfrågan, transporter och djurhållning har börjat bli allt viktigare. Men produkterna får inte bli för dyra. Jag har inget minne alls av att våra kunder fokuserade på detta på 90- och 00-talet. Ursprungsmärkningen har blivit viktigare och våra kunder har blivit mer vetgiriga. Det gäller inte minst innehållsförteckningar. Det finns en rad produktområden som har utökats i takt med att kundernas intresse har förändrats och det gäller att hänga med. Det är ju kunden som bestämmer.

Hur tänker ni lyfta ut sortimentet under Från Sverige-veckorna?

— Först och främsta ska vi skylta upp butiken med Från Sverigeskyltar. Det är viktigt att hjälpa våra kunder att hitta Från Sverige-märkta produkter. Sedan är försäljningen viktig. Vi får inte bara öka intresset för Från Sverige-märkta produkter utan vi måste också sälja mer av dem. Demonstrationer är det mest effektiva sättet att öka försäljningen och då gärna med ett bra och attraktivt konsumentpris – vi vill ha säljtryck i butiken.


Mer information

Allt om Från Sverige-veckorna

Beställ och ladda ned butiksmaterial här

Så använder du märket i butiken

Kommunicera och inspirera

Företag som ursprungsmärker med Från Sverige

butiksvarvet

Relaterade inlägg

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.