från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Från Sverige-veckorna — tillsammans lyfter vi märkta produkter

Välkommen till Från Sverige-veckorna 2022! Under två veckor låter vi vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige jobba extra genom att vi tillsammans lyfter och synliggör produkter med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Vi visar bredd och utbud i butik, e-handel och kommunikation och gör det enkelt för konsumenten att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar.

Välkommen till Från Sverige-veckorna 2022

Nu är det dags för Från Sverige-veckorna 2022! Det är tredje gången vi fokuserar extra på att lyfta ursprungsmärkta produkter i butiker, kampanjer och kommunikation under Från Sverige-veckor. Det gör det enkelt för konsumenten att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar och beställer varor.

Full fokus på märkningen vecka 38 och 39!

När vi jobbar tillsammans — märkesanvändande producenter, företag, restauranger och handel — får vi stor genomslagskraft som ökar förutsättningarna för att konsumenterna ska göra fler medvetna val av svenskproducerade produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.

Här kommer information och tips för aktiviteter 2022!

 


10 tips inför Från Sverige-veckorna 2022!

För dig som använder märket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige är de två Från Sverige-veckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler.


Tips 1!  Beställ tryckt butiksmaterial — bas & kampanj

  • Beställ på Frånsverige.se/butik senast vecka 17, fredagen den 29 april
  • Materialet är kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer)
  • Välj leveranstid — leverans i augusti/september
  • Arkitektkopia kan packa i paket/dela upp leveranser till säljkåren eller lagret mot avgift
    Du kan beställa hem enheter du är nyfiken på innan du beställer större upplagor.

Förutom tryckt basmaterial, Från Sverige-veckornas kampanjmaterial, material för Från Sverige-märkt ekologiskt och KRAV, finns enheter för kategorier och produktgrupper, det finns broschyrer med mer. Dessutom kan du ladda ned pdfer för de flesta enheter.

Frågor om material och tider? Vill du beställa mycket material? Kontakta [email protected]


Tips 2!  Jobba anpassat med din kategori

Kategoribudskap kan användas efter önskemål. Format och material utgår från befintligt material som anpassas. Vad vill ni göra? Här är några exempel.


Tips 3!  Tryck eget material med Från Sverige-märkningen

  • Låt märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige jobba i ert eget material.
  • Blanda gärna eget material med Från Sveriges material. Listan kan göras lång på kampanjmaterial i butik, utomhus, annonser och andra kanaler.

Några exempel:


Tips 4!  Samarbeta, samexponera, skapa erbjudanden

Bygg torg i butiken, skapa gavelexponering, gå ut med erbjudanden som lockar konsumenten till köp, lyft nyheter och hitta samarbetspartners, exempelvis

… utvalda butiker i dagligvaruhandeln / handeln
… produkter som passar er butik / kedja
… andra företag och produkter inom er kategori eller som kompletterar er
… Mat.se och Mathem och annan e-handel
… säljkampanjer under Från Sverige-veckorna.


Tips 5!  Använd Från Sveriges digitala material

På frånsverige.se kan du ladda ned digitalt material som du kan använda i dina kanaler. Vi fyller på med mer ju närmare veckorna vi kommer. Hör av dig om du behöver något speciellt. Ladda ned:

  • Färdigt material för nedladdning på frånsverige.se Digitalt
  • Verktygslåda — använd de bilder/delar ni behöver i egna inlägg
  • Anpassat material — saknar du något eller vill anpassa? Berätta för oss!
  • Införsäljningsfilm — dela internt, för säljkår med fler. Kort (1:25 min), längre (3:22 min)
  • Dela det vi lägger ut på Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube, MyNewsdesk

Frågor eller tips om digitalt material? Kontakta [email protected]


Tips 6!  Sprid i egna kanaler, digitala & köpta kanaler

Använd dina kanaler för att berätta om veckorna, produkter och annat som kan intressera konsumenterna.

  • Dela veckorna och era aktiviteter
  • Info på webb och andra digitala kanaler
  • Skriv pressmeddelanden, ta med Från Sverige-märkningen
  • Berätta i nyhetsbrev & andra kanaler
  • Sprid i köpta kanaler
  • Interna kanaler — involvera personal och partners
  • Tagga oss! #frånsverige  #frånsverigeveckorna  #köttfrånsverige  #mjölkfrånsverige

Tips 7!  Skapa tävlingar — skapa engagemang

Tävlingar och utlottning kan dra igång både kunder, konsumenter, egna säljare och personal.
I butik, digitalt eller i organistionen.

  • Vi tog fram ett quiz 2021 och vi kommer uppdatera det för 2022. Är du intresserad av det eller att ta delar ur det? Kontakta [email protected]
  • Från Sveriges följare på Instagram kunde också tävla om matkassar laddade med ursprungsmärkta produkter 2021 och vi fick många tävlande. Det kan göras på många sätt, med egna produkter eller en bra blandning.


Tips 8!  Svara på Från Sveriges 3 frågor!

Under 2021 hade vi temadagar för kategorier, lyfte hela kundvarvet och berättade vad som hände i butikskedjorna. Vi frågade er märkesanvändare om era aktiviteter under Från Sverige-veckorna och lyfte det i artiklar, som sedan publicerades på olika sätt på frånsverige.se, Instagram, Facebook, LinkedIn, MyNewsdesk. I år gäller samma sak och vi ser fram emot era svar senast i augusti, vecka 33!

  1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?
  2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?
  3. Vad väntar ni er av Från Sverige-veckorna?

Mejla svaren senast i augusti, vecka 33, till  [email protected]
Här är Samlade artiklar 2021


Tips 9!  Tipsa oss om ämnen vi kan lyfta!

Har ni fakta, kuriosa, Visste du att!, nyheter eller annan information vi kan lyfta?
Från Sveriges följare är nyfikna och intresserade.
Tipsa och berätta för oss så att vi kan berätta vidare!


Tips 10!  Håll dig uppdaterad om Från Sverige-veckorna!

För dig som är märkesanvändare finns en Teamsgrupp där vi delar material.
På frånsverige.se publiceras artiklar — håll utkik
Skicka vidare information till berörda personer hos er
Vi har Nyhetsbrev för Företag  och mejl

Har du frågor eller vill få Nyhetsbrevet för Företag mejlar du [email protected]

Prenumerera på det allmänna Från Sveriges nyhetsbrev här om du inte redan gör det. Det ges ut cirka 10 gånger per år.


Från Sverige-veckorna — detta gör vi

Här är i korthet en del av de aktiviteter vi gör inför, under och efter Från Sverige-veckorna.

Uppstartsmöten och information

Uppstartsmöten hölls under vecka 3-5 med företag, butikskedjor och andra intressenter.
Vill ni ha enskilt möte? Kontakta Lotta Hovhammar eller Ulrika Ekström.

Butiksmaterial, digitalt material med mer

Vi ser till att det finns bra material för dig att använda och som kan beställas kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer) i relevanta mängder. För större tryckta upplagor än som kan beställas direkt på frånsverige.se/butik kontaktar du Lotta Hovhammar.

Löpande information

Det finns en övergripande PPT med mer detaljerad information samt införsäljningsfilm som ni gärna kan använda internt och externt. Ny information läggs upp i Från Sveriges Teams-grupp. Säg till om du vill vara med i den eller om du vill ha info på annat sätt. Information läggs även upp eller meddelas på denna sida.

Uppskyltning av butiker

Vi har gett i uppdrag till Retail House att skylta upp 500 butiker i storstadsregionerna med Från Sveriges basmaterial som kan sitta uppe året runt. De börjar boka in butiker vecka 21 och skyltar upp vecka 34-37.
Willys och Lidl skyltar själva upp sina butiker.

Kommunikationsplan

Nytt för i år att vi satsar mer ute på stan, i tunnelbanan och på kundvagnarna.
Ladda ned Från Sveriges kommunikationsplan här!

  • Kundvagnsreklam v. 36-39, 46.000 ytor i drygt 400 butiker inom ICA, Coop, Axfood & City Gross
  • 1450 st adshels på stan (Stockholm, Göteborg, Malmö)
  • T-banan 130 paneler och 625 paneler i rulltrappa v. 38-39
  • Annonsering i fackpress och ordinarie kanaler
  • Banners

Kampanjmätning

Efter Från Sverige-veckorna gör vi en kampanjmätning. Läs om Demoskops kampanjmätning 2021.

Frågor? Kontakta Lotta

Huvudkontakt för Från Sverige-veckorna är Lotta Hovhammar, [email protected] Mer kontaktinformation finns här


Tydliga och enkla budskap — Handla utmärkt!

Från Sveriges basmaterial och kampanjmaterial bygger på enkelhet och tydlighet. Därför fungerar det ihop med andra produktspecifika budskap. De flesta enheter har budskapet ”Titta efter märket!”, vilket gör det mindre känsligt om det flyttas om på hyllan. Huvudbudskapen är:

  • Välj svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter!​
  • Titta efter märket när du handlar!​
  • Handla utmärkt!
  • Kriterierna & svenska mervärden: Kopplar ihop produkterna och märket med kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Svenskproducerat ger mervärden som bland annat jobb, trygga säkra livsmedel och hållbar produktion.

Det här vill vi med Från Sverige-veckorna

  • Tillsammans med företag och butikskedjor vill vi göra det enkelt för konsumenten att hitta och välja produkter med vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige.
  • Under två veckor skapa extra uppmärksamhet för märkta produkter och inspirera konsumenten att titta efter märket.
  • Visa på bredd och utbud av råvaror, livsmedel och växter som är ursprungsmärkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
  • Öka den totala försäljningen av svenskproducerade och ursprungsmärkta produkter.
  • Uppmuntra till samarbeten mellan företag samt mellan företag och butikskedjor.
  • Göra det enkelt för butiker att vägleda sina kunder med Från Sveriges skyltmaterial året runt.
  • Öka uppskyltning i butiker totalt med basmaterial som används året runt. 
  • Öka kunskapen om kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.
  • Berätta om svenska mervärden och primärproduktion, livsmedelsföretag och handel. ​​
  • Skapa uppmärksamhet i media.

butiksvarvetFrån Sverige-märkt är rätt året runt — skylta upp!

Att välja råvaror, livsmedel och växter med ursprungsmärkningen Från Sverige är ett utmärkt val året runt.

Basmaterialet med Från Sverige-märkningen sitter med fördel uppe hela året och extra mycket i de perioder som passar din verksamhet förutom Från Sverige-veckorna — grilltider, påsk, jul, kampanj, Blomveckorna Från Sverige, Korvfestivalen, Ostfestivalen och så vidare. Det gäller både i butik, på eget material och i dina digitala kanaler.

Beställ eller ladda ned det material du vill använda här


Butiker berättar ”Vi skyltade med Från Sverige”

Inför Från Sverige-veckorna hjälper Svenskmärkning till att skylta upp butiker i storstadsregionerna med hjälp av Retail House. 2021 fick cirka 560 butiker hjälp att skyltas upp med Från Sveriges butiksmaterial. 9 av 10 av dem vill att det ska vara en återkommande aktivitet. 

Här berättar 4 butiker om varför de ville få sin butik uppskyltad med Från Sverige, hur det fungerat och hur de ser på Från Sverige-veckorna 2022.

David Gränsman, vice butikschef ICA Kvantum Värtan.

David Gränsman tackade ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sveriges basmaterial. Vi frågade om nyttan och responsen och vad som kan göras bättre inför 2022. ”Skyltningen hjälper oss att lyfta fram det sortiment som vi faktiskt redan har idag. Tydligheten i märkningen är jättebra, den är väldigt enkel”, säger David. Läs intervjun


Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma

Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma, tackade ja till att skylta upp butiken med Från Sveriges butiksmaterial. Niklas tycker materialet fungerar utmärkt och att det hjälper både kund och personal. ”Det är framför allt en hjälp till våra kunder. Det underlättar deras shopping genom att skyltarna visar var produkterna finns. Många av våra kunder vill handla svenskt.” Läs intervjun


Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga

Vi frågade Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga, varför hon sa ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sverige. ”Våra kunder tycker att produkter märkta Från Sverige är viktigt. Med tanke på att produkterna är märkta och att vi skyltat upp butiken på ett bra sätt så har vi gjort det lätt för våra kunder att hitta produkter från Sverige”. Läs intervjun


Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull, tackade ja till att få butiken skyltad med Från Sveriges butiksmaterial och tycker det fungerar bra. De har funderat på att göra en avdelning med Från Sverige-produkter. ”Varje vecka får vi positiv respons från våra kunder. De uppskattar att vi arbetar med produkter från Sverige. Detta sortiment kommer bli allt viktigare.” Läs intervjun


Vill du vara med under Från Sverige-veckorna 2022?

Då är du varmt välkommen! Om du vill ta del av materialet från uppstartsmötet företag, har frågor, vill beställa material och få till uppdaterat material kontaktar du [email protected]


Kommunikationsplan för Från Sverige-veckorna 2022

Nytt för i år att vi satsar mer ute på stan, i tunnelbanan och på kundvagnarna!

  • Kundvagnsreklam v. 36-39, 46.000 ytor i drygt 400 butiker inom ICA, Coop, Axfood & City Gross
  • 1450 st adshels på stan (Stockholm, Göteborg, Malmö)
  • T-banan 130 paneler och 625 paneler i rulltrappa v. 38-39
  • Uppskyltning av 500 butiker
  • Butiksmaterial – även nya enheter
  • Digitalt material
  • Annonsering i fackpress och ordinarie kanaler
  • Banners.
    Ladda ned Från Sveriges kommunikationsplan här!

Se filmen där konsumenter och handel berättar om varför de skyltar upp här

 


Beställ butiksmaterial här!

Beställ tryck material
Ladda ned pdfer
Ladda ned digitalt material för sociala medier med mer

 


Kommunicera och inspirera!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Läs mer här

 


Så använder du märket i butiken

Med tydlig kommunikation i butik hjälper du kunderna att hitta ursprungsmärkta svenska varor. Inspireras i  artikeln

Inspirationsfolder för butiksskyltning — ladda ned eller beställ den här

 


välja svensktSvenska mervärden på köpet!

Vi kommunicerar svenska mervärden och kriterier under Från Sverige-veckorna. Läs mer om svenska mervärden 

 


Blomveckor Från Sverige

För andra året arrangeras Blomveckorna Från Sverige, vecka 23 och 24 2022. Läs om veckorna 2021.

 


 

Mer information

Se införsäljningsfilmen och dela gärna: Från Sverige-veckorna — Därför skyltar vi upp! 
Företagen som märker med ursprungsmärkningen Från Sverige
Pressmeddelande Stort köpintresse efter Från Sverige-veckorna 2021 & Demoskops kampanjmätning
För frågor och beställning av butiksmaterial kontaktar du [email protected]


Stor kännedom och stort förtroende för Från Sverige

Att maten är svenskproducerad är den viktigaste faktorn vid matinköp för nära hälften av svenskarna. Ursprunget på råvaror och tillverkningsland är det viktigaste när man väljer varor medan den största anledningen till att välja svenskt är viljan att gynna de svenska bönderna. Kännedomen om Från Sverige-märkningen har ökat till 87 procent från förra årets 84 procent. Den siffra som sticker ut stort i undersökningen är att 97 procent av unga vuxna under 34 år känner till minst ett av Från Sverige-märkena — en siffra som sticker ut!

 

• 87% känner till någon av Från Sverige-märkningarna, en ökning från förra årets mätning.
• 97% av de tillfrågade under 34 år känner till minst ett av Från Sverige-märkena
• 78% av de som känner till Från Sverige-märkningen har förtroendet för märket
• 74% tycker det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel

Fakta ur undersökningen

• 8 av 10 tycker det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har (79%)
• 7 av 10 tycker att tydlig ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat (75%)
• 6 av 10 tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar (61%)
• 9 av 10 anser att svensk livsmedelsindustri är viktig (91%)
• 6 av 10 kan tänka sig betala lite mer för svenska livsmedel (65%)

Att äta svenskt ökar. En majoritet (56%) anger att de äter mer svenska livsmedel idag än för 5 år sedan och 3 av 5 uppger att de tror att de kommer äta mer svenska livsmedel om 5 år än idag (60%).

Varje år sedan ursprungsmärkningens lansering i april 2016 låter Svenskmärkning göra en attitydundersökning. Undersökningen är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB i februari 2022, läs mer här.


 

Införsäljningsfilm för Från Sverige-veckorna

Därför skyltar vi upp Från Sverige

Se införsäljningsfilmen om varför du ska skylta upp och kommunicera ursprungsmärkningen under Från Sverige-veckorna — och alla veckor!
Den här versionen är 3:22 min och filmen finns även som kortversion 1:25 min. Båda versionerna finns på Från Sveriges YouTube passar bra att visa för exempelvis säljkåren, butikspersonal, på konferensen eller internmötet.

 


Om Från Sverige-veckorna 2021

Från Sverige-veckorna 2021 hölls under vecka 38 och 39 och var de första skarpa veckorna efter den lyckade pilotveckan 2020. Temadagar och Hela kundvarvet var genomgående i kommunikationen. Här är veckorna i korthet:

Företag. Ett trettiotal märkesanvändande företag beställde butiksmaterial —  både basmaterial och kampanjmaterial. Företag tog fram eget material som blandades med eget och Från Sveriges material. Företagen gjorde säljkampanjer, samkampanjer, erbjudanden, tävlingar och andra aktiviteter med mer.

Butikskedjorna. Svenskmärkning lät skylta upp cirka 560 butiker — inom ICA, Coop, Hemköp och samtliga City Gross — med Från Sveriges skyltmaterial som kan sitta uppe året runt. Willys gjorde eget butiksmaterial och kampanjer och andra — som Lidl och Blomsterlandet — beställde material och skyltade upp själva.

Nytt material: Kategorier. Från Sverige-material som tillkom var skyltar för kategorier, som exepelvis Utmärkt ost!, Utmärkta äpplen!, Utmärkt fisk! och Utmärkt glass!.
Nytt material: KRAV och ekologiskt. Nytt var även skyltmaterial med Från Sverige-märket och KRAV-märket som togs fram för att lyfta det svenska ursprunget på ekologiska och KRAV-märkta produkter.

Samarbeten e-handeln. Uppstart av samarbete med Mat.se och Mathem lyfta Från Sverige-märkt och svenskt på nytt tydligt sätt i e-handeln med bland annat Från Sverige-temasida, landningssida och banners.

Digitalt material. Det digitala Från Sverige-materialet för nedladdning utökades på frånsverige.se och användes både av Från Sverige och märkesanvändare.

Artiklar, sociala medier. På Instagram, Facebook, LinkedIn, MyNewsdesk och andra digitala och tryckta medier — egna och andras — fylldes flödet av Från Sverige-veckorna, svenska råvaror, livsmedel och växter och Från Sverige-märkningen.

Läs om Från Sverige-veckorna 2021

Samlade artiklar 2021 — det gör läs artiklarna där företag, butikskedjor och e-handel berättar om sina aktiviteter under veckorna

PM: Stort köpintresse efter Från Sverige-veckorna 2021 & Demoskops kampanjmätning

Det händer under Från Sverige-veckorna 2021

Artikel: Från Sverige-märkt i hela kundvarvet

Beställ butiksmaterial, ladda ned pdfer och broschyrer och digitalt material

Vill du ha mer information om Från Sverige-veckorna 2021? Kontakta [email protected]


Om Från Sverige-veckan 2020 — pilot

Från Sverige-veckan

Tanken med Från Sverige-veckor hade funnits med ett tag och det fanns flera anledningar till att det blev av 2020.

Vi hade tagit fram ett nytt väl fungerande butiksmaterial som testats hos pilotbutiker, skapat Butik & ladda ned på frånsverige.se för beställning, det fanns cirka 10.500 produkter  godkända för märkningen från cirka 200 märkesanvändare och därmed ett stort utbud i butikerna — och så kom pandemin.

Pandemin, stor efterfrågan och nytt butiksmaterial

Med covidpandemin ställdes event och aktiviteter in. Efterfrågan på och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter var stort hos konsumenterna. Företag och dagligvaruhandeln ställde sig positiva till en Från Sverige-pilotvecka, med fokus på att göra det enkelt för konsumenten att hitta produkter med Från Sverige-märkningen. Samtidigt hade butikspersonalen en ansträngd arbetsbörda. För att stötta skyltade vi 300 butiker att skylta upp och erbjöd kostnadsfritt butiksmaterial till företag och butiker.

Kort varsel, stort engagemang!

Tack vare ett stort engagemang — och trots kort varsel — kring skyltning, aktiviteter och kampanjer skapades den första Från Sverige-veckan den 3-11 oktober 2020. Det var ett första steg för att etablera en återkommande aktivitet och resultatet blev så lyckat att Från Sverige-veckorna är här för att stanna.

Läs mer om Från Sverige pilotvecka 2020

Artikel: Så bjöds det in till Från Sverige-veckan 2020
Artikel: Skylta upp Från Sverige-veckan!
Artikel: Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige