från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Från Sverige-veckorna — tillsammans lyfter vi märkta produkter

Välkommen till Från Sverige-veckorna 2024! Även om varje vecka gärna får vara en Från Sverige-vecka låter vi vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige jobba extra mycket under de två veckorna 38 och 39. Tillsammans lyfte och synliggjorde vi råvaror, livsmedel och växter märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Det gör det enkelt att hitta och välja Från Sverige-märkt i butiken, hos grossisten och på restaurangen. 2023 la vi till pilotprojektet Smaka på Från Sverige, där åtta företag skapade minimarknader i fyra tongivande butiker i stockholmsområdet.

Boka in Från Sverige-veckorna 2024
— vecka 38 & 39 är det dags igen!

Boka in Från Sverige-veckorna 2024! Vi återkommer med datum för uppstartsmöten när vi tagit del av utvärderingarna av årets Från Sverige-veckor och börjat planera för 2024. Veckorna är inbokade hos oss så boka gärna in i er kalender också redan nu!

På den här sidan kan du se artiklarna som berättar vad ett tjugotal företag hade för aktiviteter under Från Sverige-veckorna 2023. Och på bilderna nedan ser du delar av kampanjen 2023. Trevlig läsning!

 


Från Sverige-veckorna 2023 — vecka 38 & 39

Boka in Från Sverige-veckorna 2023! Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.

Det är fjärde året vi arrangerar Från Sverige-veckorna. När producenter, företag, restauranger, handel och Från Sverige jobbar tillsammans för svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter får vi stor genomslagskraft. Det gör det enklare för konsumenterna att göra medvetna val av produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. I sin tur bidrar det till att stärka den svenska livsmedelsproduktionen och den svenska självförsörjningsförmåga.


Uppstartsmöten!

Här är presentationen från uppstartsmöten inför Från Sverige-veckorna 2023:

Vill ni ha enskilt möte eller frågor kring uppstartsmöte? Kontakta Lotta Hovhammar på [email protected] eller Ulrika Ekström.


Butiksmaterial, digitalt material med mer

Från Sveriges butiksmaterial beställs kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer) och det finns även pdfer och digitalt material att använda fritt så länge det är i relevant sammanhang. För större tryckta upplagor än som kan beställas direkt på frånsverige.se/butik kontaktar du Lotta Hovhammar.

Kommunikationsplan

Kommunikationsplanen läggs upp här och i Teams-gruppen. Övergripande om kommunikationen finns i den här presentationen.

Löpande information

Det kommer mer detaljerad information att ta del av på den här sidan samt den tidigare införsäljningsfilmen (lång version och kort version) som ni gärna kan använda internt och externt. Ny information läggs upp i Från Sveriges Teams-grupp. Säg till om du vill vara med i den eller om du vill ha info på annat sätt.

Uppskyltning av butiker

Vi har gett i uppdrag till Retail House att skylta upp 500 butiker i storstadsregionerna med Från Sveriges basmaterial som kan sitta uppe året runt. Som butikskedja eller enskild butik kan du beställa material direkt och själv sätta upp i butikerna.

Kontakt och inspiration?

Idag ursprungsmärker cirka 220 företag och de har cirka 12.000 produkter som är godkända för märkningen (mars 2023). Tillsammans gör vi skillnad!
Låt dig inspireras av tidigare Från Sverige-veckor längre ned på sidan, där finns info från 2022, 2021 och 2020. Om du vill ha kontakt direkt eller har frågor så är du välkommen att kontakta Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig, på mejl [email protected]

Låt märket jobba under Från Sverige-veckorna 2023!


Pilotprojekt 2023: ”Smaka på Från Sverige” minimarknader

Varje år tillför vi något nytt under Från Sverige-veckorna. I år har vi tagit fasta på att många butiker gärna vill ha aktiviteter och demo i sina butiker. Pilotprojektet med minimarknaderna ”Smaka på Från Sverige” genomförs i fyra butiker i Stockholm.

I varje butik arrangeras en minimarknad av Från Sverige-märkningen tillsammans med åtta märkesanvändare. Från Sverige bjuder på en soppa av svenska råvaror efter recept av en av kockarna i Svenska Kocklandslaget och butikerna har möjlighet att ha med produkt som inte konkurrerar med företagens utvalda demovaror.

Butiker och datum
Maxi ICA Stormarknad Nacka 19-21 september
Maxi ICA Stormarknad Lindhagen 22-23 september
Hemköp Torsplan 26-28 september
Stora Coop Bromma 29-30 september

Minimarknadernas tider
Vardagar kl. 12 – 19
Lördag kl. 11 – 17

Företag som är med på minimarknaderna
Lantmännen
Leksands Knäckebröd
Frödinge
SIA Glass
Gäsene Mejeri
HK Scan
Värmdö Musteri
Äppelriket

Om piloten faller väl ut skalar vi upp minimarknaderna 2024. Läs mer här!


10 tips inför Från Sverige-veckorna!

För dig som använder märket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige är de två Från Sverige-veckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler. Här kommer 10 tips hur på vad ni kan göra!

 


Tips 1!  Beställ tryckt butiksmaterial — bas & kampanj

  • Välj och beställ tryckt skyltmaterial på Frånsverige.se/butik. Du kan beställa butiksmaterial året runt när det passar dig, stora beställningar inför Från Sverige-veckorna får vi gärna in senast vecka 22. Vi behöver trycka upp de stora volymerna innan sommaren för att packa och skicka ut till er i tid.
  • Materialet är kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer).
  • Välj leveranstid som passar er — som exempelvis augusti/september.
  • Arkitektkopia kan packa i paket/dela upp leveranser till säljkåren eller lagren mot avgift.
  • Beställ gärna hem enheter du är nyfiken på innan du beställer större upplagor!

Förutom tryckt basmaterial, Från Sverige-veckornas kampanjmaterial, material för Från Sverige-märkt ekologiskt och KRAV, finns enheter för kategorier och produktgrupper, det finns broschyrer med mer. Dessutom kan du ladda ned pdfer för de flesta enheter.

Frågor om material och tider? Vill du beställa större volymer material? Kontakta [email protected]


Tips 2!  Jobba anpassat med enskilda kategorier

Kategoribudskap kan användas efter önskemål. Format och material utgår från befintligt material som anpassas. Vad vill ni göra? Här är några exempel.


Tips 3!  Tryck eget material med Från Sverige-märkningen

  • Låt märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige jobba i ert eget material.
  • Blanda gärna eget material med Från Sveriges material. Listan kan göras lång på kampanjmaterial i butik, utomhus, annonser och andra kanaler.

Några exempel:


Tips 4!  Samarbeta, samexponera, skapa erbjudanden

Bygg torg i butiken, skapa gavelexponering, gå ut med erbjudanden som lockar konsumenten till köp, lyft nyheter och hitta samarbetspartners, exempelvis

… utvalda butiker i dagligvaruhandeln / handeln
… produkter som passar er butik / kedja
… andra företag och produkter inom samma kategori eller de som kompletterar er
… Mathem och annan e-handel
… säljkampanjer under Från Sverige-veckorna.


Tips 5!  Använd Från Sveriges digitala material

Du kan ladda ned digitalt material som du kan använda i dina kanaler. Vi fyller på med mer ju närmare veckorna vi kommer. Hör av dig om du behöver något speciellt.

Frågor eller tips om digitalt material? Kontakta [email protected]


Tips 6!  Sprid i egna kanaler, digitala och köpta kanaler

Använd dina kanaler för att berätta om veckorna, produkter och annat som kan intressera konsumenterna.

  • Dela veckorna och era aktiviteter
  • Info på webb och andra digitala kanaler
  • Skriv pressmeddelanden, ta med Från Sverige-märkningen
  • Berätta i nyhetsbrev och i andra kanaler
  • Sprid i köpta kanaler
  • Interna kanaler — involvera personal och partners
  • Tagga oss! #frånsverige  #frånsverigeveckorna  #köttfrånsverige  #mjölkfrånsverige


Tips 7!  Skapa tävlingar = skapa engagemang

Tävlingar och utlottning kan dra igång både kunder, konsumenter, egna säljare och personal.
I butik, digitalt eller i organistionen.

  • Vi har ett Från Sverige-quiz. Är du intresserad av det eller att ta delar ur det? Kontakta [email protected]
  • Från Sveriges följare på Instagram kan tävla om matkassar laddade med Från Sverige-märkta produkter. Detta kan göras med era egna produkter eller andra bra vinster.


Tips 8!  Svara på Från Sveriges 3 frågor!

Populära artiklar inför och under Från Sverige-veckorna är att vi går ut i våra kanaler och berättar om aktiviteterna ni och vi gör. Vi publicerar anpassat efter kanal på frånsverige.se, Instagram, Facebook, LinkedIn och MyNewsdesk. Ni kan förstås publicera i era kanaler också. Vi ser fram emot era svar senast i augusti, vecka 33. Det ger oss möjlighet att lyfta er och det gillar vi att göra. Svara på de här frågorna eller skriv ihop till en kortare text om ni föredrar det:

  1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?
  2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige — argument till kunden.
  3. Vad ser ni fram emot under Från Sverige-veckorna?

Mejla svaren tillsammans med en bild senast den 8 september till  [email protected]

Artiklar från tidigare år: 2021Samlade artiklar 2022 kan du läsa här.


Tips 9!  Tipsa oss om ämnen vi kan lyfta!

Har ni fakta, kuriosa, Visste du att!, nyheter eller annan information vi kan lyfta?
Från Sveriges följare är nyfikna och intresserade.
Tipsa och berätta för oss så att vi kan berätta vidare!


Tips 10!  Håll dig uppdaterad om Från Sverige-veckorna!

  • För dig som är märkesanvändare finns en Teamsgrupp där vi delar material.
  • På frånsverige.se publiceras artiklar — håll utkik
  • Skicka vidare information till berörda personer hos er
  • Prenumerera på Från Sveriges Nyhetsbrev Det ges ut cirka 10 gånger per år.
  • Fyll i kommunikationsansvarig i Portalen om ert företag inte har det, eller tipsa Lotta om rätt personer.

Har du frågor eller information mejlar du [email protected]


Tydliga och enkla budskap — Handla utmärkt!

Från Sveriges basmaterial och kampanjmaterial bygger på enkelhet och tydlighet. Därför fungerar det ihop med andra produktspecifika budskap. De flesta enheter har budskapet ”Titta efter märket!”, vilket gör det mindre känsligt om det flyttas om på hyllan. Huvudbudskapen är:

  • Välj svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter!​
  • Titta efter märket när du handlar!​
  • Handla utmärkt!
  • Kriterierna & svenska mervärden: Kopplar ihop produkterna och märket med kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Svenskproducerat ger mervärden som bland annat jobb, trygga säkra livsmedel och hållbar produktion.

Det här vill vi med Från Sverige-veckorna

  • Tillsammans med företag och butikskedjor vill vi göra det enkelt för konsumenten att hitta och välja produkter med vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige.
  • Under två veckor skapa extra uppmärksamhet för märkta produkter och inspirera konsumenten att titta efter märket.
  • Visa på bredd och utbud av råvaror, livsmedel och växter som är ursprungsmärkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
  • Öka den totala försäljningen av svenskproducerade och ursprungsmärkta produkter.
  • Uppmuntra till samarbeten mellan företag samt mellan företag och butikskedjor.
  • Göra det enkelt för butiker att vägleda sina kunder med Från Sveriges skyltmaterial året runt.
  • Öka uppskyltning i butiker totalt med basmaterial som används året runt. 
  • Öka kunskapen om kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.
  • Berätta om svenska mervärden och primärproduktion, livsmedelsföretag och handel. ​​
  • Skapa uppmärksamhet i media.

butiksvarvetFrån Sverige i hela butiksvarvet hela året runt — skylta upp!

Idag hittar du Från Sverige-märkta produkter i nära nog hela butiksvarvet. Att hjälpa konsumenten att hitta Från Sverige-märkta varor är lika bra varje dag och vecka året runt.

Basmaterialet med Från Sverige-märkningen sitter med fördel uppe hela året och extra mycket i de perioder som passar din verksamhet förutom Från Sverige-veckorna — grilltider, påsk, jul, kampanj, Blomveckorna Från Sverige, sportlov, skördetid och så vidare. Det gäller både i butik, på företagsmaterial och i dina digitala kanaler.

Beställ eller ladda ned det material du vill använda här


Vill du vara med under Från Sverige-veckorna 2024?

Då är du varmt välkommen! Om du vill ta del av materialet från uppstartsmötet företag, har frågor, vill beställa material och få till uppdaterat material kontaktar du [email protected]

 


Se filmen där konsumenter och handel berättar om varför de skyltar upp här

 


Beställ butiksmaterial!

Butiksmaterialet är kostnadsfritt (Frakt/post och exp.avgift tillkommer). Beställ utvalda enheter som passar din verksamhet eller välj färdiga paket till butiken, ett paket ryms i ett A3-kuvert.

Beställ tryck material
Ladda ned pdfer
Ladda ned digitalt material för sociala medier med mer

 


Kommunicera och inspirera!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Läs mer här

 


Så använder du märket i butiken

Med tydlig kommunikation i butik hjälper du kunderna att hitta ursprungsmärkta svenska varor. Inspireras i  artikeln

Inspirationsfolder för butiksskyltning — ladda ned eller beställ den här


Svenskt ursprung och pris är viktigast när vi handlar livsmedel

Förtroendet och intresset för svenska råvaror och livsmedel är fortsatt stabilt. Nära tre av fem tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar livsmedel, även om pris har kommit att bli en allt viktigare faktor vid val av varor. Det visar Demoskops undersökning som genomförts på uppdrag av Svenskmärkning. Att gynna svenska bönder (83%) och svensk livsmedelsindustri (73%) är de främsta anledningarna till att välja svenskt. Sju av tio anger också att de, genom att köpa svenskproducerad mat, vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.

Ursprunget på råvaror (54%) och tillverkningslandet (53%) är fortsatt de viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck som köps i butik, även om andelarna sjunker något jämfört med föregående år. Vid en prioritering är ”att maten inte är för dyr” (57%) den viktigaste faktorn, medan att maten är svenskproducerad (45%) kommer som nummer två.

8 av 10 tycker att det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har. Ägg, kyckling, mjölk, nötkött och fläskkött är fortsatt de viktigaste varorna att köpa svenskt av.

3 av 4 tycker att en tydlig ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp, och lika många tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel. Därför är det glädjande att kännedomen för Från Sverige-märkningen, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, är hög (86%) och att 4 av 5 har högt förtroende för märkningen.

Läs pressmeddelandet och ladda ned Attitydundersökning 2023 från Demoskop på MyNewsdesk


välja svensktSvenska mervärden på köpet!

Vi kommunicerar svenska mervärden och kriterier under Från Sverige-veckorna. Läs mer om svenska mervärden 


Butikerna skyltar upp!

Maxi ICA Nacka gillar uppskyltning och samarbete

Vi frågade Fredrik Bjurhult, marknadschef på Maxi ICA Stormarknad i Nacka, om Från Sveriges butiksmaterial och Från Sverige-veckorna 2023. Kunderna är nyfikna, vill veta var produkterna kommer ifrån och därför är skyltningen ett utmärkt och enkelt sätt att underlätta för kunderna.
— Vi ser gärna ett samarbete med alla leverantörer som har Från Sverige-märkta produkter och att de kommer till oss och jobbar med demos och aktiviteter i säsong — inte bara under Från Sverige-veckorna. Sedan kommer vi ju självklart att skylta upp i alla våra avdelningar, säger Fredrik Bjurhult som önskar att Från Sverige-veckorna var längre och att de integrerades i kampanjplaneringen.
Läs hela intervjun med ICA Maxi Nacka

Hemköp, Sabis Fältöversten, vill skylta hela butiken

På Hemköp, Sabis Fältöversten, involveras hela personalen inför Från Sverige-veckorna så att alla känner sig trygga i vad produkter Från Sverige står för, och de vill skylta upp hela butiken. Vi frågade Magnus Westin, köttansvarig, och Måns Frostling, deliansvarig, om hur de ser på att få sin butik uppskyltad med Från Sveriges butiksmaterial inför Från Sverige-veckorna 2023.
— När vi skyltar upp butiken så får vi färre frågor från kunderna. Detta avlastar vår personal. Det är en stor fördel. Samtidigt skapar skyltningen ett intresse hos våra kunder till att fördjupa sig ytterligare i vad produkter från Sverige står för.
— Självklart välkomnar vi också leverantörer som har produkter Från Sverige att dema i vår butik.

Läs hela intervjun med Hemköp, Sabis

City Gross Häggvik — självklart att skylta upp

City Gross Häggvik skyltar upp i butiken inför Från Sverige-veckorna 2023 och menar att skördetiden är en utmärkt period för att jobba med svenska produkter. Vi bad Christina Schöllin, färskvaruansvarig, och Anders Wred, teamledare kött, berätta.
— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter.
— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år.
Läs hela intervjun med City Gross

Stora Coop Bromma skyltar för vetgiriga kunder

Stora Coop i Bromma är en butik som skyltar med Från Sveriges butiksmaterial året runt, och framför allt skyltar de upp inför Från Sverige-veckorna. Mats Sjölander, Kolonialchef, menar att ursprungsmärkningen har blivit viktigare, att deras kunder har blivit mer vetgiriga och att det därför är viktigt att hjälpa dem att hitta Från Sverige-märkta produkter.
— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter.

Läs hela intervjun med Stora Coop Bromma

 


Blomveckor Från Sverige

För tredje året arrangeras Blomveckorna Från Sverige, vecka 23 och 24 2023. Läs om veckorna 2021 och 2022 — nu blommar det svenskodlat!

 


Samlade artiklar — det gjorde företagen och kedjorna under Från Sverige-veckorna 2022, läs artiklarna här.


 

Svenskt ursprung och pris är viktigast när vi handlar livsmedel

Förtroendet och intresset för svenska råvaror och livsmedel är fortsatt stabilt. Nära tre av fem tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar livsmedel, även om pris har kommit att bli en allt viktigare faktor vid val av varor. Det visar Demoskops undersökning som genomförts på uppdrag av Svenskmärkning. Att gynna svenska bönder (83%) och svensk livsmedelsindustri (73%) är de främsta anledningarna till att välja svenskt. Sju av tio anger också att de, genom att köpa svenskproducerad mat, vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.

Ursprunget på råvaror (54%) och tillverkningslandet (53%) är fortsatt de viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck som köps i butik, även om andelarna sjunker något jämfört med föregående år. Vid en prioritering är ”att maten inte är för dyr” (57%) den viktigaste faktorn, medan att maten är svenskproducerad (45%) kommer som nummer två.

8 av 10 tycker att det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har. Ägg, kyckling, mjölk, nötkött och fläskkött är fortsatt de viktigaste varorna att köpa svenskt av.

3 av 4 tycker att en tydlig ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp, och lika många tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel. Därför är det glädjande att kännedomen för Från Sverige-märkningen, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, är hög (86%) och att 4 av 5 har högt förtroende för märkningen.

Viktigt med svensk livsmedelsindustri

9 av 10 konsumenter tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige och nära 3 av 4 anger att de genom valet av svenska varor vill främja svensk livsmedelsindustri.

Många vill fortsätta äta svenskt

Nära hälften (47%) anger att de äter mer svenska livsmedel idag jämfört med för 5 år sedan och hela 52 procent uppger att de tror att de kommer äta mer svenska livsmedel om 5 år jämfört med idag.

Läs hela pressmeddelandet och ladda ned Attitydundersökning 2023 från Demoskop på MyNewsdesk


 

Införsäljningsfilm för Från Sverige-veckornas uppskyltning

Därför skyltar vi upp Från Sverige

Se införsäljningsfilmen om varför du ska skylta upp och kommunicera ursprungsmärkningen under Från Sverige-veckorna — och alla veckor!
Den här längre versionen är 3:22 min och filmen finns även som kortversion 1:25 min. Båda versionerna finns på Från Sveriges YouTube passar bra att visa för exempelvis säljkåren, butikspersonal, på konferensen eller internmötet.

 


Om Från Sverige-veckorna 2022

Tack för Från Sverige-veckorna 2022!

Det var tredje gången vi fokuserar extra på att lyfta ursprungsmärkta produkter under Från Sverige-veckor. Det gjorde det enkelt för konsumenten att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar och beställer varor.

Från Sverige-veckorna 2022

Här är i korthet en del av de aktiviteter vi gjorde inför, under och efter Från Sverige-veckorna.

Från Sverige syntes på stan, utomhus och i pressen

Kommunikationen för Från Sverige-veckorna 2022 ökades på och flyttade ut till t-banan i Stockholm, till kundvagnen, mer press och nya kanaler. Bilder och mer information får du här

  • Kundvagnar vecka 36-39. 46.000 ytor i drygt 400 butiker inom ICA, Coop, Axfood och City Gross.
  • Kampanj i t-banan i Stockholm. 130 paneler över spåren och 625 paneler i rulltrapporna.
  • Utomhus i butiksnära lägen, 1525 Adshel Supermarket vecka 39 över hela landet.
  • Kassalinjen på ICA. TV-monitorer i kassalinjen, 154 ICA-butiker, varav 31 ICA MAXI.
  • Från Sverige lät skylta upp ca 500 butiker inom ICA, Coop, Hemköp och City Gross i storstadsregionerna. Willys och Lidl skyltar upp själva.
  • Livsmedelsföretag skyltade upp, kampanjer med butiksmaterial och egen kommunikation.
  • Mathem hade bland annat Från Sverige shop-in-shop, annonsvaror, banners.
  • Livsmedelskedjorna gjorde det enkelt att välja Från Sverige-märkta och svenskt i e-handel.
  • I tidningar och reklamblad. Annonser och reklamblad.
  • Sociala medier — Från Sveriges egna och andras

Butiker berättar ”Vi skyltade upp med Från Sverige”

Inför Från Sverige-veckorna 2021 skyltads 560 butiker i storstadsregionerna upp med hjälp av Retail House. Här berättar 4 butiker om varför de ville få sin butik uppskyltad, hur det fungerat och hur de såg på Från Sverige-veckorna 2022.

Det gjorde drygt 20 företag under Från Sverige-veckorna 2022:

Inspireras av vad företag och butikskedjor under Från Sverige-veckorna 2022.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 1
Polarbröd och Korvbrödsbagarn, Nybergs Deli, Färsodlarna, Falköpings Mejeri och Gunnarshögs Gård berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 2
HKScan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 3
Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Frebaco Fazer, Tistelvind och Blomsterlandet.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 4
Aloba, KLS med Dalsjöfors, Dansukker, Mathem och Lidl.


 

Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga

Vi frågade Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga, varför hon sa ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sverige. ”Våra kunder tycker att produkter märkta Från Sverige är viktigt. Med tanke på att produkterna är märkta och att vi skyltat upp butiken på ett bra sätt så har vi gjort det lätt för våra kunder att hitta produkter från Sverige”. Läs intervjun

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull, tackade ja till att få butiken skyltad med Från Sveriges butiksmaterial och tycker det fungerar bra. De har funderat på att göra en avdelning med Från Sverige-produkter. ”Varje vecka får vi positiv respons från våra kunder. De uppskattar att vi arbetar med produkter från Sverige. Detta sortiment kommer bli allt viktigare.” Läs intervjun

David Gränsman, vice butikschef ICA Kvantum Värtan.

David Gränsman tackade ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sveriges basmaterial. Vi frågade om nyttan och responsen och vad som kan göras bättre inför 2022. ”Skyltningen hjälper oss att lyfta fram det sortiment som vi faktiskt redan har idag. Tydligheten i märkningen är jättebra, den är väldigt enkel”, säger David. Läs intervjun

Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma

Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma, tackade ja till att skylta upp butiken med Från Sveriges butiksmaterial. Niklas tycker materialet fungerar utmärkt och att det hjälper både kund och personal. ”Det är framför allt en hjälp till våra kunder. Det underlättar deras shopping genom att skyltarna visar var produkterna finns. Många av våra kunder vill handla svenskt.” Läs intervjun


Om Från Sverige-veckorna 2021

Från Sverige-veckorna 2021 hölls vecka 38 och 39 och var de första skarpa veckorna efter den lyckade pilotveckan 2020. Temadagar och hela kundvarvet var genomgående i kommunikationen. 

Företag. Ett trettiotal märkesanvändande företag beställde butiksmaterial —  både basmaterial och kampanjmaterial. Företag tog fram eget material som blandades med eget och Från Sveriges material, och gjorde säljkampanjer, samkampanjer, erbjudanden, tävlingar och andra aktiviteter med mer.

Butikskedjorna. Svenskmärkning lät skylta upp cirka 560 butiker — inom ICA, Coop, Hemköp och samtliga City Gross — med Från Sveriges skyltmaterial som kan sitta uppe året runt. 9 av 10 ville att det ska vara en återkommande aktivitet. Willys gjorde eget butiksmaterial och kampanjer och andra — som Lidl och Blomsterlandet — beställde material och skyltade upp själva. Läs vad 4 butiker tyckte om att skyltas upp och hur de såg på 2022 här ovan under rubrik Om Från Sverige-veckorna 2022.

Nytt material: Kategorier. Från Sverige-material som tillkom var skyltar för kategorier, som exempelvis Utmärkt ost!, Utmärkta äpplen!, Utmärkt fisk! och Utmärkt glass!.

Nytt material: KRAV och ekologiskt. Nytt var även skyltmaterial med Från Sverige-märket och KRAV-märket som togs fram för att lyfta det svenska ursprunget på ekologiska och KRAV-märkta produkter.

Samarbeten e-handeln. Uppstart av samarbete med Mat.se och Mathem lyfta Från Sverige-märkt och svenskt på nytt tydligt sätt i e-handeln med bland annat Från Sverige-temasida, landningssida och banners.

Digitalt material. Det digitala Från Sverige-materialet för nedladdning utökades på frånsverige.se och användes både av Från Sverige och märkesanvändare.

Artiklar, sociala medier. På Instagram, Facebook, LinkedIn, MyNewsdesk och andra digitala och tryckta medier — egna och andras — fylldes flödet av Från Sverige-veckorna, svenska råvaror, livsmedel och växter och Från Sverige-märkningen.

Vill du ha mer information om Från Sverige-veckorna 2021? Kontakta [email protected]


Om Från Sverige-veckan 2020 — pilot

Från Sverige-veckan

Tanken med Från Sverige-veckor hade funnits med ett tag och det fanns flera anledningar till att det blev av 2020.

Vi hade tagit fram ett nytt väl fungerande butiksmaterial som testats hos pilotbutiker, skapat Butik & ladda ned på frånsverige.se för beställning, det fanns cirka 10.500 produkter  godkända för märkningen från cirka 200 märkesanvändare och därmed ett stort utbud i butikerna — och så kom pandemin.

Pandemin, stor efterfrågan och nytt butiksmaterial

Med covidpandemin ställdes event och aktiviteter in. Efterfrågan på och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter var stort hos konsumenterna. Företag och dagligvaruhandeln ställde sig positiva till en Från Sverige-pilotvecka, med fokus på att göra det enkelt för konsumenten att hitta produkter med Från Sverige-märkningen. Samtidigt hade butikspersonalen en ansträngd arbetsbörda. För att stötta skyltade vi 300 butiker att skylta upp och erbjöd kostnadsfritt butiksmaterial till företag och butiker.

Kort varsel, stort engagemang!

Tack vare ett stort engagemang — och trots kort varsel — kring skyltning, aktiviteter och kampanjer skapades den första Från Sverige-veckan den 3-11 oktober 2020. Det var ett första steg för att etablera en återkommande aktivitet och resultatet blev så lyckat att Från Sverige-veckorna är här för att stanna.

Läs mer om Från Sverige pilotvecka 2020

Artikel: Så bjöds det in till Från Sverige-veckan 2020
Artikel: Skylta upp Från Sverige-veckan!
Artikel: Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige