från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Från Sverige-veckorna — tillsammans lyfter vi märkta produkter

Välkommen till Från Sverige-veckorna 2024 som i år hålls för femte gången! Även om varje vecka gärna får vara en Från Sverige-vecka låter vi vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige jobba extra mycket under de två veckorna 38 och 39. Tillsammans lyfter och synliggör vi råvaror, livsmedel och växter märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Det gör det enkelt att hitta och välja Från Sverige-märkt i butiken, hos grossisten och på restaurangen.

Här får du veta mer om Från Sverige-veckorna, Smaka på Från Sverige, Gör det själv-demo, mediaplan, butiksmaterial, digitalt material och tips!

Välkommen med i Från Sverige-veckorna 2024, vecka 38 & 39!

Boka in Från Sverige-veckorna 2024! Under Från Sverige-veckorna v 38-39 lyfter vi tillsammans vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige för att synliggöra råvaror, livsmedel och växter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Presentationen från uppstartsmötet 30 april Från Sverige-veckorna 2024 uppstartsmöte presentation 20240430
Ladda ned digitalt material till sociala medier med mer här på Dropbox
Har frågor mejlar du [email protected].

Den här sidan uppdateras löpande med information så håll utkik!
Välkommen med!


Tidsplan Från Sverige-veckorna 2024

  1. Uppstartsmöte den 19 april & 30 april
  2. Anmäl ditt intresse för Smaka på Från Sverige  — möte 19 april & 3 maj
  3. Beställ butiksmaterial senast vecka 22. Material kan beställas året runt, men vi trycker upp större upplaga efter detta datum inför årets veckor.
  4. Mediaplan — se nedan
  5. ”Gör det själv”-tips för demo och minimarknader — se nedan
  6. Leverans av butiksmaterial — det datum ni bestämt
  7. Citat om vad ni gör under Från Sverige-veckorna — vecka 34
  8. Kom gärna med idéer för digitalt material senast — vecka 35
  9. Retail House skyltar upp 500 butiker vecka 33-37, butikslista kommer
  10. Den 16-29 september kör vi!
  11. Boka in Från Sverige-veckorna 2025 vecka 38 & 39!


Bild från 2023.

Media under Från Sverige-veckorna 2024

Kundvagnar riks i butik på ICA, Axfood, Coop, City Gross

ca 37.000 ytor i ca 400 butiker
Kampanjperiod: Vecka 36-40 ( 5 veckor)
Budskap: Välj svenskt, märkens, kriterierna. QR-kod till mer info
Målgrupper: Konsumenten vid köptillfället. Butikernas personal.

Butiksnära utomshus, hela landet

Vecka 38: Butiksnära skyltar i hela landet. Eurosize Riks Point of Sale. 1 300 analoga ytor.

Rulltrapporna i t-banan, Stockholm

Vecka 38 & 39: Rulltrappskyltar i tunnelbanan i Stockholm Clear Channel Metro Escalator Panel M.

Övrig annonsering

Information kommer.

Annonsering i Från Sveriges sociala medier

 

På den här sidan kan du se artiklarna som berättar vad ett tjugotal företag hade för aktiviteter under Från Sverige-veckorna 2023 och på bilderna nedan ser du delar av kampanjen 2023.


Minimarknaderna Smaka på Från Sverige 2024

Smaka på Från Sverige var ett pilotprojekt under Från Sverige-veckorna 2023 och eftersom det föll så väl ut dubblar vi aktiviteten 2024.


Butikerna som är med 2024

Smaka på Från Sverige är en minimarknad som vi bygger upp i åtta utvalda butiker under vecka 38 – 41. Tillsammans med respektive butik skapar vi en upplevelse som visar bredden av Från Sverige-märka produkter och som inspirerar, informerar och bjuder på smakprover. Vi hade ett utmärkt samarbete med de butiker som deltog 2023!

Vi är glada att meddela att följande butiker är bokade 2024: Stora Coop Västberga, ICA Kvantum Kungens Kurva, ICA Kvantum Gränby Uppsala, ICA Kvantum Flygfyren Norrtälje, Stora Coop Västerås, Maxi Erikslund Västerås, Sabis Fältöversten Hemköp, City Gross Bromma.

Företagen som ställer ut 2024
Av de 8 som var med 2023 kommer 6 företag vara med i år igen, och det tycker vi är extra roligt! Totalt bjuder vi in upp till 16 leverantörer 2024 och de delas upp i två grupper som deltar i fyra butiker var. Från Sverige-märkningen gör uppdelningen utifrån varukategori för att skapa en bra helhet och visa bredd på minimarknaden i respektive butik. Vill du veta mer? Mejla [email protected] Läs mer om aktiviteten 2023 här.

Se filmen från 2023 års Smaka på Från Sverige!

Läs Inbjudan Smaka på Från Sverige 2024 minimarknader och mejla [email protected] om du är intresserad av att veta mer. Välkommen!


Gör det själv! Tips för demo och minimarknader i butik

Skapa era egna Från Sverige-veckor i butiken eller demo och exponeringar när det passar er. Gör det själv! Aktiviteter i butiken är alltid uppskattade av kunderna – och kunderna gillar och väljer gärna Från Sverige-märkta produkter.

Tips och råd för demo i butik

Aktiviteter i butiken är alltid uppskattade av kunderna – och kunderna gillar och väljer gärna Från Sverige-märkta produkter. Här får du tips och råd om hur ni själva kan skapa egna Från Sverige-veckor, minimarknaden Smaka på Från Sverige och Från Sverige-aktiviteter, som till exempel demonstrationer och kommunikation i sociala medier.

Här laddar du ned Gör det själv-pdf!

Listan på företag som märker med Från Sverige finns alltid uppdatera på frånsverige.se


Några bilder från Från Sverige-veckorna 2023


Vill du vara med under Från Sverige-veckorna 2024?

Då är du varmt välkommen! Om du vill ta del av materialet från uppstartsmötet företag, har frågor, vill beställa material och få till uppdaterat material kontaktar du [email protected]


Inbjudan Smaka på Från Sverige 2024 minimarknader

Nu bjuder vi in företag att anmäla sitt intresse att deltaga på Smaka på Från Sverige. Minimarknaderna var en pilotaktivitet 2023 och blev så uppskattade att vi fortsätter med dem 2024. Vill du veta mer? Kontakta [email protected]

 


Butikerna skyltas upp inför Från Sverige-veckorna! Fyra butiker berättar.

Inför Från Sverige-veckorna låter Från Sverige skylta upp butiker med Från Sveriges butiksmaterial, material som kan sitta uppe året runt. Varje år frågar vi några av butikerna om varför de vill skylta upp. Så här svarade 4 butiker efter 2023 års veckor.

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

ICA Kvantum Clemenstorget — väldigt medvetna kunder

Stora Coop i Lund — intresset för svensk mat ökar

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering


Se filmen där konsumenter och handel berättar om varför de skyltar upp här

 


Kommunicera och inspirera!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Läs mer här

 


Så använder du märket i butiken

Med tydlig kommunikation i butik hjälper du kunderna att hitta ursprungsmärkta svenska varor. Inspireras i  artikeln

Inspirationsfolder för butiksskyltning — ladda ned eller beställ den här

 


Det här vill vi med Från Sverige-veckorna

  • Tillsammans gör vi det enkelt att välja produkter med vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige.
  • Under två veckor skapa extra uppmärksamhet för märkta produkter.
  • Inspirera till att titta efter märket.
  • Visa på bredd och utbud av märkta råvaror, livsmedel och växter.
  • Öka den totala försäljningen av svenskproducerade och ursprungsmärkta produkter.
  • Uppmuntra till samarbeten mellan företag samt mellan företag och butikskedjor.
  • Göra det enkelt för butiker att vägleda kunden med Från Sveriges skyltmaterial året runt.
  • Öka uppskyltning i butiker totalt med basmaterial som används året runt. 
  • Öka kunskapen om Från Sveriges kriterier.
  • Berätta om svenska mervärden och primärproduktion, livsmedelsföretag och handel. ​​
  • Skapa uppmärksamhet i media.

 


10 tips inför Från Sverige-veckorna!

För dig som använder märket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige är de två Från Sverige-veckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler. Här kommer 10 tips hur på vad ni kan göra!

 


Tips 1!  Beställ tryckt butiksmaterial — bas & kampanj

  • Välj och beställ tryckt skyltmaterial på Frånsverige.se/butik. Du kan beställa butiksmaterial året runt när det passar dig, stora beställningar inför Från Sverige-veckorna får vi gärna in senast vecka 20. Vi behöver trycka upp de stora volymerna innan sommaren för att packa och skicka ut till er i tid.
  • Materialet är kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer).
  • Välj leveranstid — exempelvis en vecka i augusti/september.
  • Arkitektkopia kan mot avgift packa i paket/dela upp leveranser till säljkåren eller lagren.
  • Beställ gärna hem enheter du är nyfiken på innan du beställer större upplagor!

Förutom tryckt basmaterial, Från Sverige-veckornas kampanjmaterial, enheter för kategorier och produktgrupper samt material för Från Sverige-märkt ekologiskt och KRAV, finns det broschyrer med mer. Dessutom kan du ladda ned pdfer för de flesta enheter.

Frågor om material och tider? Vill du beställa större volymer material? Kontakta [email protected]


Tips 2!  Jobba anpassat med enskilda kategorier

Kategoribudskap kan användas efter önskemål. Format och material utgår från befintligt material som anpassas. Vad vill ni göra? Här är några exempel.


Tips 3!  Tryck eget material med Från Sverige-märkningen

  • Låt märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige jobba i ert eget material.
  • Blanda gärna eget material med Från Sveriges material. Listan kan göras lång på kampanjmaterial i butik, utomhus, annonser och andra kanaler.

Några exempel:


Tips 4!  Samarbeta, samexponera, skapa erbjudanden

Bygg torg i butiken, skapa gavelexponering, gå ut med erbjudanden som lockar konsumenten till köp, lyft nyheter och hitta samarbetspartners, exempelvis

… utvalda butiker i dagligvaruhandeln / handeln
… produkter som passar er butik / kedja
… andra företag och produkter inom samma kategori eller de som kompletterar er
… Mathem och annan e-handel
… säljkampanjer under Från Sverige-veckorna.


Tips 5!  Använd Från Sveriges digitala material

Du kan ladda ned digitalt material som du kan använda i dina kanaler. Vi fyller på med mer ju närmare veckorna vi kommer. Hör av dig om du behöver något speciellt.

Frågor eller tips om digitalt material? Kontakta [email protected]


Tips 6!  Sprid i egna kanaler, digitala och köpta kanaler

Använd dina kanaler för att berätta om veckorna, produkter och annat som kan intressera konsumenterna.

  • Dela veckorna och era aktiviteter
  • Info på webb och andra digitala kanaler
  • Skriv pressmeddelanden, ta med Från Sverige-märkningen
  • Berätta i nyhetsbrev och i andra kanaler
  • Sprid i köpta kanaler
  • Interna kanaler — involvera personal och partners
  • Tagga oss! #frånsverige  #frånsverigeveckorna  #köttfrånsverige  #mjölkfrånsverige


Tips 7!  Skapa tävlingar = skapa engagemang

Tävlingar och utlottning kan dra igång både kunder, konsumenter, egna säljare och personal.
I butik, digitalt eller i organistionen.

  • Vi har ett Från Sverige-quiz. Är du intresserad av det eller att ta delar ur det? Kontakta [email protected]
  • Från Sveriges följare på Instagram kan tävla om matkassar laddade med Från Sverige-märkta produkter. Detta kan göras med era egna produkter eller andra bra vinster.


Tips 8! Vi vill lyfta er — vad gör ni? Citat!

I inlägg berättar vi om aktiviteterna ni och vi gör. Vi publicerar på frånsverige.se, Instagram, Facebook, LinkedIn och MyNewsdesk. Ni kan självklart dela i era kanaler också.
Ju fler som citeras desto bättre! Berätta kort om vad ni gör, exempelvis:

  • Kampanj
  • Butiksaktivitet eller annan aktivitet
  • Produkt ni jobbar extra med
  • Uppskyltning och kommunikation
  • Demo under perioden eller är med på Smaka på Från Sverige

Mejla svaren tillsammans med en bild senast den 23 augusti till  [email protected].


Tips 9!  Tipsa oss om ämnen vi kan lyfta!

Har ni fakta, kuriosa, Visste du att!, nyheter eller annan information vi kan lyfta?
Från Sveriges följare är nyfikna och intresserade.
Tipsa och berätta för oss så att vi kan berätta vidare!


Tips 10!  Håll dig uppdaterad om Från Sverige-veckorna!

  • För dig som är märkesanvändare finns en Teamsgrupp där vi delar material.
  • På frånsverige.se publiceras artiklar — håll utkik
  • Skicka vidare information till berörda personer hos er
  • Prenumerera på Från Sveriges Nyhetsbrev Det ges ut cirka 10 gånger per år.
  • Fyll i kommunikationsansvarig i Portalen om ert företag inte har det, eller tipsa Lotta om rätt personer.

Har du frågor eller information mejlar du [email protected]


Tydliga och enkla budskap — Handla utmärkt!

Från Sveriges basmaterial och kampanjmaterial bygger på enkelhet och tydlighet. Därför fungerar det ihop med andra produktspecifika budskap. De flesta enheter har budskapet ”Titta efter märket!”, vilket gör det mindre känsligt om det flyttas om på hyllan. Huvudbudskapen är:

  • Välj svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter!​
  • Titta efter märket när du handlar!​
  • Handla utmärkt!
  • Kriterierna & svenska mervärden: Kopplar ihop produkterna och märket med kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Svenskproducerat ger mervärden som bland annat jobb, trygga säkra livsmedel och hållbar produktion.

Det här vill vi med Från Sverige-veckorna

  • Tillsammans med företag och butikskedjor vill vi göra det enkelt för konsumenten att hitta och välja produkter med vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige.
  • Under två veckor skapa extra uppmärksamhet för märkta produkter och inspirera konsumenten att titta efter märket.
  • Visa på bredd och utbud av råvaror, livsmedel och växter som är ursprungsmärkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
  • Öka den totala försäljningen av svenskproducerade och ursprungsmärkta produkter.
  • Uppmuntra till samarbeten mellan företag samt mellan företag och butikskedjor.
  • Göra det enkelt för butiker att vägleda sina kunder med Från Sveriges skyltmaterial året runt.
  • Öka uppskyltning i butiker totalt med basmaterial som används året runt. 
  • Öka kunskapen om kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.
  • Berätta om svenska mervärden och primärproduktion, livsmedelsföretag och handel. ​​
  • Skapa uppmärksamhet i media.

butiksvarvetFrån Sverige i hela butiksvarvet hela året runt — skylta upp!

Idag hittar du Från Sverige-märkta produkter i nära nog hela butiksvarvet. Att hjälpa konsumenten att hitta Från Sverige-märkta varor är lika bra varje dag och vecka året runt.

Basmaterialet med Från Sverige-märkningen sitter med fördel uppe hela året och extra mycket i de perioder som passar din verksamhet förutom Från Sverige-veckorna — grilltider, påsk, jul, kampanj, Blomveckorna Från Sverige, sportlov, skördetid och så vidare. Det gäller både i butik, på företagsmaterial och i dina digitala kanaler.

Beställ eller ladda ned det material du vill använda här

 


Beställ butiksmaterial!

Butiksmaterialet är kostnadsfritt (Frakt/post och exp.avgift tillkommer). Beställ utvalda enheter som passar din verksamhet eller välj färdiga paket till butiken, ett paket ryms i ett A3-kuvert.

Beställ tryck material
Ladda ned pdfer
Ladda ned digitalt material för sociala medier med mer

 


 


Svenskt står starkt i både attityd och handling.
Attitydundersökning 2024, Demoskop.

Att maten är svenskproducerad är en av de två viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck i butik. Tre av fem kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk livsmedelsindustri. Från Sverige-märkningen har fortsatt hög kännedom och starkt förtroende, och sju av tio tycker att en tydlig svensk ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp.

Men vilka är de främsta anledningarna till att välja svenskt och vilka är de viktigaste varorna att köpa svenskt av? Det och mycket mer får du svar på i Attitydundersökningen 2024, en undersökning om kännedom, kunskap och attityder till ursprung på råvaror och livsmedel.

Snabbfakta ur undersökningen:

  • Märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har hög kännedom (87%).
  • Drygt tre av fyra konsumenter (77%) av de som känner till märkningarna har ett högt förtroende för dem.
  • Kännedomen om Från Sverige-märkningarna är allra högst bland de yngre, 18-34 år (96%).
  • Svenskt ursprung är en mycket viktig faktor för konsumenterna även om priset fått ökad betydelse.
  • Tre av fem (62%) kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk industri.
  • 92 procent av de tillfrågade tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige.
  • Att gynna svenska bönder (86%) och svensk livsmedelsindustri (75%) är de två främsta skälen till att välja svenska livsmedel och råvaror.
  • Listan på de viktigaste varorna att köpa svenskt av toppas av: Ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött.

Läs hela pressmeddelandet och ladda ned Attitydundersökning 2024 från Demoskop här


välja svensktSvenska mervärden på köpet!

Vi kommunicerar svenska mervärden och kriterier under Från Sverige-veckorna. Läs mer om svenska mervärden 


Butikerna skyltar upp!

Maxi ICA Nacka gillar uppskyltning och samarbete

Vi frågade Fredrik Bjurhult, marknadschef på Maxi ICA Stormarknad i Nacka, om Från Sveriges butiksmaterial och Från Sverige-veckorna 2023. Kunderna är nyfikna, vill veta var produkterna kommer ifrån och därför är skyltningen ett utmärkt och enkelt sätt att underlätta för kunderna.
— Vi ser gärna ett samarbete med alla leverantörer som har Från Sverige-märkta produkter och att de kommer till oss och jobbar med demos och aktiviteter i säsong — inte bara under Från Sverige-veckorna. Sedan kommer vi ju självklart att skylta upp i alla våra avdelningar, säger Fredrik Bjurhult som önskar att Från Sverige-veckorna var längre och att de integrerades i kampanjplaneringen.
Läs hela intervjun med ICA Maxi Nacka

Hemköp, Sabis Fältöversten, vill skylta hela butiken

På Hemköp, Sabis Fältöversten, involveras hela personalen inför Från Sverige-veckorna så att alla känner sig trygga i vad produkter Från Sverige står för, och de vill skylta upp hela butiken. Vi frågade Magnus Westin, köttansvarig, och Måns Frostling, deliansvarig, om hur de ser på att få sin butik uppskyltad med Från Sveriges butiksmaterial inför Från Sverige-veckorna 2023.
— När vi skyltar upp butiken så får vi färre frågor från kunderna. Detta avlastar vår personal. Det är en stor fördel. Samtidigt skapar skyltningen ett intresse hos våra kunder till att fördjupa sig ytterligare i vad produkter från Sverige står för.
— Självklart välkomnar vi också leverantörer som har produkter Från Sverige att dema i vår butik.

Läs hela intervjun med Hemköp, Sabis

City Gross Häggvik — självklart att skylta upp

City Gross Häggvik skyltar upp i butiken inför Från Sverige-veckorna 2023 och menar att skördetiden är en utmärkt period för att jobba med svenska produkter. Vi bad Christina Schöllin, färskvaruansvarig, och Anders Wred, teamledare kött, berätta.
— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter.
— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år.
Läs hela intervjun med City Gross

Stora Coop Bromma skyltar för vetgiriga kunder

Stora Coop i Bromma är en butik som skyltar med Från Sveriges butiksmaterial året runt, och framför allt skyltar de upp inför Från Sverige-veckorna. Mats Sjölander, Kolonialchef, menar att ursprungsmärkningen har blivit viktigare, att deras kunder har blivit mer vetgiriga och att det därför är viktigt att hjälpa dem att hitta Från Sverige-märkta produkter.
— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter.

Läs hela intervjun med Stora Coop Bromma

 


Blomveckor Från Sverige

För tredje året arrangeras Blomveckorna Från Sverige, vecka 23 och 24 2023. Läs om veckorna 2021 och 2022 — nu blommar det svenskodlat!

 


Samlade artiklar — det gjorde företagen och kedjorna under Från Sverige-veckorna 2022, läs artiklarna här.


 

Svenskt står starkt i både attityd och handling.
Attitydundersökning 2024, Demoskop.

Att maten är svenskproducerad är en av de två viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck i butik. Tre av fem kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk livsmedelsindustri. Från Sverige-märkningen har fortsatt hög kännedom och starkt förtroende, och sju av tio tycker att en tydlig svensk ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp. Men vilka är de främsta anledningarna till att välja svenskt och vilka är de viktigaste varorna att köpa svenskt av? Det och mycket mer får du svar på i Attitydundersökningen 2024, en undersökning om kännedom, kunskap och attityder till ursprung på råvaror och livsmedel.

Snabbfakta ur undersökningen:

  • Märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har hög kännedom (87%).
  • Drygt tre av fyra konsumenter (77%) av de som känner till märkningarna har ett högt förtroende för dem.
  • Kännedomen om Från Sverige-märkningarna är allra högst bland de yngre, 18-34 år (96%).
  • Svenskt ursprung är en mycket viktig faktor för konsumenterna även om priset fått ökad betydelse.
  • Tre av fem (62%) kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk industri.
  • 92 procent av de tillfrågade tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige.
  • Att gynna svenska bönder (86%) och svensk livsmedelsindustri (75%) är de två främsta skälen till att välja svenska livsmedel och råvaror.
  • Listan på de viktigaste varorna att köpa svenskt av toppas av: Ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött.

Attityd och handling

Att maten och drycken är svenskproducerad ligger fortsatt i topp när den svenska konsumenten anger vad som är viktigast vid val av mat och dryck. Den positiva attityden återspeglas även i hur vi handlar, vilket försäljningsstatistik från NielsenIQ visar. Värdeandelen på 22,9% för Från Sverige-märkningen inom dagligvaruhandeln ökade +10,1% helår 2023 jämfört med helår 2022, till skillnad från ej Från Sverige-märkta produkter som bara ökade 8,1% på helåret 2023.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige är livsmedelsbranschens gemensamma märkning som gör det enklare att välja produkter som är svenskproducerade. En produkt märkt med Från Sverige, Kött från Sverige eller Mjölk från Sverige uppfyller kriterierna odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.

Drygt sju av tio konsumenter tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns och att en tydlig ursprungsmärkning underlättar vid köp av livsmedel. Kännedomen och förtroendet hos konsumenten är högt, vilket är ett resultat av det viktiga samarbetet i branschen bakom Från Sverige-märkningen.

Högt förtroende och hög kännedom

Ursprungsmärkningen Från Sverige, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, har fortsatt mycket starkt förtroende bland konsumenterna. Drygt tre av fyra (77%) av de som känner till Från Sverige-märkningen har stort förtroende för den.

Kännedomen om Från Sverige-märkningen är också hög, 87 procent. Och andelen som tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på livsmedel och råvaror är hela 73 procent.

Kännedomen om Från Sverige-märkningarna är högst bland de yngre, 18-34 år (96%).

Läs hela pressmeddelandet och ladda ned Attitydundersökning 2024 från Demoskop här


 

Införsäljningsfilm för Från Sverige-veckornas uppskyltning

Därför skyltar vi upp Från Sverige

Se införsäljningsfilmen om varför du ska skylta upp och kommunicera ursprungsmärkningen under Från Sverige-veckorna — och alla veckor!
Den här längre versionen är 3:22 min och filmen finns även som kortversion 1:25 min. Båda versionerna finns på Från Sveriges YouTube passar bra att visa för exempelvis säljkåren, butikspersonal, på konferensen eller internmötet.

 


Här kan du läsa om tidigare Från Sverige-veckor

Från Sverige-veckorna 2023 — vecka 38 & 39

För fjärde året hölls Från Sverige-veckorna 2023! Tydlig exponering och kommunikation fångade konsumentens uppmärksamhet under de två veckorna. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.

Det var fjärde året vi arrangerade Från Sverige-veckorna. Från Sverige lät skylta upp 500 butiker, det var bred mediakampanj utomhus i butiksnära lägen, i t-banan i Stockholm skyltades det både vid perrongerna och i rulltrappan. Det var annonsering i morgonpress i print och med banners. Från augusti till december gick dessutom en kampanj för målgrupp 35+ på köket.se och annan utvald media.

Det nya för 2023 års veckor var pilotprojekt ”Smaka på Från Sverige” minimarknaderna ”Smaka på Från Sverige” genomfördes i fyra butiker i Stockholm där 8 företag från åtta olika kategorier demonstrerade sina produkter.

Läs mer här om 2023


Om Från Sverige-veckorna 2022

Tack för Från Sverige-veckorna 2022!

Det var tredje gången vi fokuserar extra på att lyfta ursprungsmärkta produkter under Från Sverige-veckor. Det gjorde det enkelt för konsumenten att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar och beställer varor. 

Nytt för 2022 var satsningen ute på stan, i tunnelbanan och på kundvagnarna. Butiksmaterial, digitalt material med mer att beställa och ladda ned, uppskyltning av butiker genom Retail House, ca 500 butiker. Läs mer här om 2022

Det gjorde drygt 20 företag under Från Sverige-veckorna 2022

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 1
Polarbröd och Korvbrödsbagarn, Nybergs Deli, Färsodlarna, Falköpings Mejeri och Gunnarshögs Gård berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 2
HKScan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 3
Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Frebaco Fazer, Tistelvind och Blomsterlandet.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 4
Aloba, KLS med Dalsjöfors, Dansukker, Mathem och Lidl


Butiker berättar ”Vi skyltade upp med Från Sverige”

Inför Från Sverige-veckorna 2021 skyltads 560 butiker i storstadsregionerna upp med hjälp av Retail House. Här berättar 4 butiker om varför de ville få sin butik uppskyltad, hur det fungerat och hur de såg på Från Sverige-veckorna 2022.

Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga

Vi frågade Stina Melander, säljchef — kundflöde Stora Coop i Åkersberga, varför hon sa ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sverige. ”Våra kunder tycker att produkter märkta Från Sverige är viktigt. Med tanke på att produkterna är märkta och att vi skyltat upp butiken på ett bra sätt så har vi gjort det lätt för våra kunder att hitta produkter från Sverige”. Läs intervjun

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull, tackade ja till att få butiken skyltad med Från Sveriges butiksmaterial och tycker det fungerar bra. De har funderat på att göra en avdelning med Från Sverige-produkter. ”Varje vecka får vi positiv respons från våra kunder. De uppskattar att vi arbetar med produkter från Sverige. Detta sortiment kommer bli allt viktigare.” Läs intervjun

David Gränsman, vice butikschef ICA Kvantum Värtan.

David Gränsman tackade ja till att få hjälp med att skylta upp butiken med Från Sveriges basmaterial. Vi frågade om nyttan och responsen och vad som kan göras bättre inför 2022. ”Skyltningen hjälper oss att lyfta fram det sortiment som vi faktiskt redan har idag. Tydligheten i märkningen är jättebra, den är väldigt enkel”, säger David. Läs intervjun

Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma

Niklas Örevik, butikschef City Gross Bromma, tackade ja till att skylta upp butiken med Från Sveriges butiksmaterial. Niklas tycker materialet fungerar utmärkt och att det hjälper både kund och personal. ”Det är framför allt en hjälp till våra kunder. Det underlättar deras shopping genom att skyltarna visar var produkterna finns. Många av våra kunder vill handla svenskt.” Läs intervjun


Om Från Sverige-veckorna 2021

Från Sverige-veckorna 2021 hölls vecka 38 och 39 och var de första skarpa veckorna efter den lyckade pilotveckan 2020. Temadagar och hela kundvarvet var genomgående i kommunikationen. 

Ett trettiotal märkesanvändande företag beställde butuiksmaterial och tog fram eget. Vi skyltade upp cirka 560 butiker — ICA, Coop, Hemköp och samtliga City Gross. 9 av 10 ville att det ska vara en återkommande aktivitet. Willys gjorde eget butiksmaterial och Lidl och Blomsterlandet skyltade upp själva. Nytt var material för kategorier och i samarbete med KRAV för dem och ekologiskt. Samarbetet med e-handeln mat.se och Mathem.se ökade. Läs mer om Från Sverige-veckorna 2021


Om Från Sverige-veckan 2020 — pilot

Från Sverige-veckan

Tanken med Från Sverige-veckor hade funnits med ett tag och det fanns flera anledningar till att det blev av 2020.

Vi hade tagit fram ett nytt väl fungerande butiksmaterial som testats hos pilotbutiker, skapat Butik & ladda ned på frånsverige.se för beställning, det fanns cirka 10.500 produkter  godkända för märkningen från cirka 200 märkesanvändare och därmed ett stort utbud i butikerna — och så kom pandemin.

Pandemin, stor efterfrågan och nytt butiksmaterial

Med covidpandemin ställdes event och aktiviteter in. Efterfrågan på och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter var stort hos konsumenterna. Företag och dagligvaruhandeln ställde sig positiva till en Från Sverige-pilotvecka, med fokus på att göra det enkelt för konsumenten att hitta produkter med Från Sverige-märkningen. Samtidigt hade butikspersonalen en ansträngd arbetsbörda. För att stötta skyltade vi 300 butiker att skylta upp och erbjöd kostnadsfritt butiksmaterial till företag och butiker.

Kort varsel, stort engagemang!

Tack vare ett stort engagemang — och trots kort varsel — kring skyltning, aktiviteter och kampanjer skapades den första Från Sverige-veckan den 3-11 oktober 2020. Det var ett första steg för att etablera en återkommande aktivitet och resultatet blev så lyckat att Från Sverige-veckorna är här för att stanna.

Läs mer om Från Sverige pilotvecka 2020

Artikel: Så bjöds det in till Från Sverige-veckan 2020
Artikel: Skylta upp Från Sverige-veckan!
Artikel: Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige


Tidigare års Från Sverige-veckor

Här kan du läsa om vad tidigare års Från Sverige-veckorna bjöd på från 2020 och framåt.