Från Sverige-veckorna — tillsammans lyfter vi märkta produkter
Stort tack för Från Sverige-veckorna 2023! Även om varje vecka gärna får vara en Från Sverige-vecka lät vi vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige jobba extra mycket under de två veckorna 38 och 39. Tillsammans lyfte och synliggjorde vi råvaror, livsmedel och växter märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Det gör det enkelt att hitta och välja Från Sverige-märkt i butiken, hos grossisten och på restaurangen. I år hade vi dessutom pilotprojektet Smaka på Från Sverige, där åtta företag skapade minimarknader i fyra tongivande butiker i stockholmsområdet.
Boka in Från Sverige-veckorna 2024
— vecka 38 & 39 är det dags igen!
Du kan redan nu boka in Från Sverige-veckorna 2023! Vi återkommer med datum för uppstartsmöten när vi tagit del av utvärderingarna av årets Från Sverige-veckor och börjat planera för 2024. Veckorna är inbokade hos oss så boka gärna in i er kalender också redan nu!
På den här sidan kan du se artiklarna som berättar vad ett tjugotal företag hade för aktiviteter under Från Sverige-veckorna 2023. Och på bilderna nedan ser du delar av kampanjen 2023. Trevlig läsning!
Från Sverige-veckorna 2023 — vecka 38 & 39
Boka in Från Sverige-veckorna 2023! Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.
Det är fjärde året vi arrangerar Från Sverige-veckorna. När producenter, företag, restauranger, handel och Från Sverige jobbar tillsammans för svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter får vi stor genomslagskraft. Det gör det enklare för konsumenterna att göra medvetna val av produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. I sin tur bidrar det till att stärka den svenska livsmedelsproduktionen och den svenska självförsörjningsförmåga.
Uppstartsmöten!
Här är presentationen från uppstartsmöten inför Från Sverige-veckorna 2023:
Vill ni ha enskilt möte eller frågor kring uppstartsmöte? Kontakta Lotta Hovhammar på [email protected] eller Ulrika Ekström.
Butiksmaterial, digitalt material med mer
Från Sveriges butiksmaterial beställs kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer) och det finns även pdfer och digitalt material att använda fritt så länge det är i relevant sammanhang. För större tryckta upplagor än som kan beställas direkt på frånsverige.se/butik kontaktar du Lotta Hovhammar.
Kommunikationsplan
Kommunikationsplanen läggs upp här och i Teams-gruppen. Övergripande om kommunikationen finns i den här presentationen.
Löpande information
Det kommer mer detaljerad information att ta del av på den här sidan samt den tidigare införsäljningsfilmen (lång version och kort version) som ni gärna kan använda internt och externt. Ny information läggs upp i Från Sveriges Teams-grupp. Säg till om du vill vara med i den eller om du vill ha info på annat sätt.
Uppskyltning av butiker
Vi har gett i uppdrag till Retail House att skylta upp 500 butiker i storstadsregionerna med Från Sveriges basmaterial som kan sitta uppe året runt. Som butikskedja eller enskild butik kan du beställa material direkt och själv sätta upp i butikerna.
Kontakt och inspiration?
Idag ursprungsmärker cirka 220 företag och de har cirka 12.000 produkter som är godkända för märkningen (mars 2023). Tillsammans gör vi skillnad!
Låt dig inspireras av tidigare Från Sverige-veckor längre ned på sidan, där finns info från 2022, 2021 och 2020. Om du vill ha kontakt direkt eller har frågor så är du välkommen att kontakta Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig, på mejl [email protected]
Låt märket jobba under Från Sverige-veckorna 2023!
Pilotprojekt 2023: ”Smaka på Från Sverige” minimarknader
Varje år tillför vi något nytt under Från Sverige-veckorna. I år har vi tagit fasta på att många butiker gärna vill ha aktiviteter och demo i sina butiker. Pilotprojektet med minimarknaderna ”Smaka på Från Sverige” genomförs i fyra butiker i Stockholm.
I varje butik arrangeras en minimarknad av Från Sverige-märkningen tillsammans med åtta märkesanvändare. Från Sverige bjuder på en soppa av svenska råvaror efter recept av en av kockarna i Svenska Kocklandslaget och butikerna har möjlighet att ha med produkt som inte konkurrerar med företagens utvalda demovaror.
Butiker och datum
Maxi ICA Stormarknad Nacka 19-21 september
Maxi ICA Stormarknad Lindhagen 22-23 september
Hemköp Torsplan 26-28 september
Stora Coop Bromma 29-30 september
Minimarknadernas tider
Vardagar kl. 12 – 19
Lördag kl. 11 – 17
Företag som är med på minimarknaderna
Lantmännen
Leksands Knäckebröd
Frödinge
SIA Glass
Gäsene Mejeri
HK Scan
Värmdö Musteri
Äppelriket
Om piloten faller väl ut skalar vi upp minimarknaderna 2024. Läs mer här!
10 tips inför Från Sverige-veckorna!
För dig som använder märket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige är de två Från Sverige-veckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler. Här kommer 10 tips hur på vad ni kan göra!
Tips 1! Beställ tryckt butiksmaterial — bas & kampanj
- Välj och beställ tryckt skyltmaterial på Frånsverige.se/butik. Du kan beställa butiksmaterial året runt när det passar dig, stora beställningar inför Från Sverige-veckorna får vi gärna in senast vecka 22. Vi behöver trycka upp de stora volymerna innan sommaren för att packa och skicka ut till er i tid.
- Materialet är kostnadsfritt (expeditionsavgift och frakt tillkommer).
- Välj leveranstid som passar er — som exempelvis augusti/september.
- Arkitektkopia kan packa i paket/dela upp leveranser till säljkåren eller lagren mot avgift.
- Beställ gärna hem enheter du är nyfiken på innan du beställer större upplagor!
Förutom tryckt basmaterial, Från Sverige-veckornas kampanjmaterial, material för Från Sverige-märkt ekologiskt och KRAV, finns enheter för kategorier och produktgrupper, det finns broschyrer med mer. Dessutom kan du ladda ned pdfer för de flesta enheter.
Frågor om material och tider? Vill du beställa större volymer material? Kontakta [email protected]
Tips 2! Jobba anpassat med enskilda kategorier
Kategoribudskap kan användas efter önskemål. Format och material utgår från befintligt material som anpassas. Vad vill ni göra? Här är några exempel.
Tips 3! Tryck eget material med Från Sverige-märkningen
- Låt märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige jobba i ert eget material.
- Blanda gärna eget material med Från Sveriges material. Listan kan göras lång på kampanjmaterial i butik, utomhus, annonser och andra kanaler.
Några exempel:
Tips 4! Samarbeta, samexponera, skapa erbjudanden
Bygg torg i butiken, skapa gavelexponering, gå ut med erbjudanden som lockar konsumenten till köp, lyft nyheter och hitta samarbetspartners, exempelvis
… utvalda butiker i dagligvaruhandeln / handeln
… produkter som passar er butik / kedja
… andra företag och produkter inom samma kategori eller de som kompletterar er
… Mathem och annan e-handel
… säljkampanjer under Från Sverige-veckorna.
Tips 5! Använd Från Sveriges digitala material
Du kan ladda ned digitalt material som du kan använda i dina kanaler. Vi fyller på med mer ju närmare veckorna vi kommer. Hör av dig om du behöver något speciellt.
- Färdigt material för nedladdning på frånsverige.se Digitalt
- Verktygslåda — använd de bilder/delar ni behöver i egna inlägg frånsverige.se Digitalt
- Anpassat material — saknar du något eller vill anpassa? Berätta för oss!
- Införsäljningsfilm — dela internt, för säljkår med fler. Kort (1:25 min), längre (3:22 min)
- Dela det vi lägger ut på Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube, MyNewsdesk
Frågor eller tips om digitalt material? Kontakta [email protected]
Tips 6! Sprid i egna kanaler, digitala och köpta kanaler
Använd dina kanaler för att berätta om veckorna, produkter och annat som kan intressera konsumenterna.
- Dela veckorna och era aktiviteter
- Info på webb och andra digitala kanaler
- Skriv pressmeddelanden, ta med Från Sverige-märkningen
- Berätta i nyhetsbrev och i andra kanaler
- Sprid i köpta kanaler
- Interna kanaler — involvera personal och partners
- Tagga oss! #frånsverige #frånsverigeveckorna #köttfrånsverige #mjölkfrånsverige
Tips 7! Skapa tävlingar = skapa engagemang
Tävlingar och utlottning kan dra igång både kunder, konsumenter, egna säljare och personal.
I butik, digitalt eller i organistionen.
- Vi har ett Från Sverige-quiz. Är du intresserad av det eller att ta delar ur det? Kontakta [email protected]
- Från Sveriges följare på Instagram kan tävla om matkassar laddade med Från Sverige-märkta produkter. Detta kan göras med era egna produkter eller andra bra vinster.
Tips 8! Svara på Från Sveriges 3 frågor!
Populära artiklar inför och under Från Sverige-veckorna är att vi går ut i våra kanaler och berättar om aktiviteterna ni och vi gör. Vi publicerar anpassat efter kanal på frånsverige.se, Instagram, Facebook, LinkedIn och MyNewsdesk. Ni kan förstås publicera i era kanaler också. Vi ser fram emot era svar senast i augusti, vecka 33. Det ger oss möjlighet att lyfta er och det gillar vi att göra. Svara på de här frågorna eller skriv ihop till en kortare text om ni föredrar det:
- Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?
- Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige — argument till kunden.
- Vad ser ni fram emot under Från Sverige-veckorna?
Mejla svaren tillsammans med en bild senast den 8 september till [email protected]
Artiklar från tidigare år: 2021. Samlade artiklar 2022 kan du läsa här.
Tips 9! Tipsa oss om ämnen vi kan lyfta!
Har ni fakta, kuriosa, Visste du att!, nyheter eller annan information vi kan lyfta?
Från Sveriges följare är nyfikna och intresserade.
Tipsa och berätta för oss så att vi kan berätta vidare!
Tips 10! Håll dig uppdaterad om Från Sverige-veckorna!
- För dig som är märkesanvändare finns en Teamsgrupp där vi delar material.
- På frånsverige.se publiceras artiklar — håll utkik
- Skicka vidare information till berörda personer hos er
- Prenumerera på Från Sveriges Nyhetsbrev Det ges ut cirka 10 gånger per år.
- Fyll i kommunikationsansvarig i Portalen om ert företag inte har det, eller tipsa Lotta om rätt personer.
Har du frågor eller information mejlar du [email protected]
Tydliga och enkla budskap — Handla utmärkt!
Från Sveriges basmaterial och kampanjmaterial bygger på enkelhet och tydlighet. Därför fungerar det ihop med andra produktspecifika budskap. De flesta enheter har budskapet ”Titta efter märket!”, vilket gör det mindre känsligt om det flyttas om på hyllan. Huvudbudskapen är:
- Välj svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter!
- Titta efter märket när du handlar!
- Handla utmärkt!
- Kriterierna & svenska mervärden: Kopplar ihop produkterna och märket med kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Svenskproducerat ger mervärden som bland annat jobb, trygga säkra livsmedel och hållbar produktion.
Det här vill vi med Från Sverige-veckorna
- Tillsammans med företag och butikskedjor vill vi göra det enkelt för konsumenten att hitta och välja produkter med vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige.
- Under två veckor skapa extra uppmärksamhet för märkta produkter och inspirera konsumenten att titta efter märket.
- Visa på bredd och utbud av råvaror, livsmedel och växter som är ursprungsmärkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
- Öka den totala försäljningen av svenskproducerade och ursprungsmärkta produkter.
- Uppmuntra till samarbeten mellan företag samt mellan företag och butikskedjor.
- Göra det enkelt för butiker att vägleda sina kunder med Från Sveriges skyltmaterial året runt.
- Öka uppskyltning i butiker totalt med basmaterial som används året runt.
- Öka kunskapen om kriterierna: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige.
- Berätta om svenska mervärden och primärproduktion, livsmedelsföretag och handel.
- Skapa uppmärksamhet i media.
Från Sverige i hela butiksvarvet hela året runt — skylta upp!
Idag hittar du Från Sverige-märkta produkter i nära nog hela butiksvarvet. Att hjälpa konsumenten att hitta Från Sverige-märkta varor är lika bra varje dag och vecka året runt.
Basmaterialet med Från Sverige-märkningen sitter med fördel uppe hela året och extra mycket i de perioder som passar din verksamhet förutom Från Sverige-veckorna — grilltider, påsk, jul, kampanj, Blomveckorna Från Sverige, sportlov, skördetid och så vidare. Det gäller både i butik, på företagsmaterial och i dina digitala kanaler.
Beställ eller ladda ned det material du vill använda här
Vill du vara med under Från Sverige-veckorna 2023?
Då är du varmt välkommen! Om du vill ta del av materialet från uppstartsmötet företag, har frågor, vill beställa material och få till uppdaterat material kontaktar du [email protected]
Se filmen där konsumenter och handel berättar om varför de skyltar upp här
Beställ butiksmaterial!
Butiksmaterialet är kostnadsfritt (Frakt/post och exp.avgift tillkommer). Beställ utvalda enheter som passar din verksamhet eller välj färdiga paket till butiken, ett paket ryms i ett A3-kuvert.
Beställ tryck material
Ladda ned pdfer
Ladda ned digitalt material för sociala medier med mer
Kommunicera och inspirera!
Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Läs mer här
Så använder du märket i butiken
Med tydlig kommunikation i butik hjälper du kunderna att hitta ursprungsmärkta svenska varor. Inspireras i artikeln
Inspirationsfolder för butiksskyltning — ladda ned eller beställ den här
Svenskt ursprung och pris är viktigast när vi handlar livsmedel
Förtroendet och intresset för svenska råvaror och livsmedel är fortsatt stabilt. Nära tre av fem tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar livsmedel, även om pris har kommit att bli en allt viktigare faktor vid val av varor. Det visar Demoskops undersökning som genomförts på uppdrag av Svenskmärkning. Att gynna svenska bönder (83%) och svensk livsmedelsindustri (73%) är de främsta anledningarna till att välja svenskt. Sju av tio anger också att de, genom att köpa svenskproducerad mat, vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.
Ursprunget på råvaror (54%) och tillverkningslandet (53%) är fortsatt de viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck som köps i butik, även om andelarna sjunker något jämfört med föregående år. Vid en prioritering är ”att maten inte är för dyr” (57%) den viktigaste faktorn, medan att maten är svenskproducerad (45%) kommer som nummer två.
8 av 10 tycker att det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har. Ägg, kyckling, mjölk, nötkött och fläskkött är fortsatt de viktigaste varorna att köpa svenskt av.
3 av 4 tycker att en tydlig ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp, och lika många tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel. Därför är det glädjande att kännedomen för Från Sverige-märkningen, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, är hög (86%) och att 4 av 5 har högt förtroende för märkningen.
Läs pressmeddelandet och ladda ned Attitydundersökning 2023 från Demoskop på MyNewsdesk
Svenska mervärden på köpet!
Vi kommunicerar svenska mervärden och kriterier under Från Sverige-veckorna. Läs mer om svenska mervärden
Butikerna skyltar upp!
Maxi ICA Nacka gillar uppskyltning och samarbete
Vi frågade Fredrik Bjurhult, marknadschef på Maxi ICA Stormarknad i Nacka, om Från Sveriges butiksmaterial och Från Sverige-veckorna 2023. Kunderna är nyfikna, vill veta var produkterna kommer ifrån och därför är skyltningen ett utmärkt och enkelt sätt att underlätta för kunderna.
— Vi ser gärna ett samarbete med alla leverantörer som har Från Sverige-märkta produkter och att de kommer till oss och jobbar med demos och aktiviteter i säsong — inte bara under Från Sverige-veckorna. Sedan kommer vi ju självklart att skylta upp i alla våra avdelningar, säger Fredrik Bjurhult som önskar att Från Sverige-veckorna var längre och att de integrerades i kampanjplaneringen.
Läs hela intervjun med ICA Maxi Nacka
Hemköp, Sabis Fältöversten, vill skylta hela butiken
På Hemköp, Sabis Fältöversten, involveras hela personalen inför Från Sverige-veckorna så att alla känner sig trygga i vad produkter Från Sverige står för, och de vill skylta upp hela butiken. Vi frågade Magnus Westin, köttansvarig, och Måns Frostling, deliansvarig, om hur de ser på att få sin butik uppskyltad med Från Sveriges butiksmaterial inför Från Sverige-veckorna 2023.
— När vi skyltar upp butiken så får vi färre frågor från kunderna. Detta avlastar vår personal. Det är en stor fördel. Samtidigt skapar skyltningen ett intresse hos våra kunder till att fördjupa sig ytterligare i vad produkter från Sverige står för.
— Självklart välkomnar vi också leverantörer som har produkter Från Sverige att dema i vår butik.
Läs hela intervjun med Hemköp, Sabis
City Gross Häggvik — självklart att skylta upp
City Gross Häggvik skyltar upp i butiken inför Från Sverige-veckorna 2023 och menar att skördetiden är en utmärkt period för att jobba med svenska produkter. Vi bad Christina Schöllin, färskvaruansvarig, och Anders Wred, teamledare kött, berätta.
— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter.
— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år.
Läs hela intervjun med City Gross
Stora Coop Bromma skyltar för vetgiriga kunder
Stora Coop i Bromma är en butik som skyltar med Från Sveriges butiksmaterial året runt, och framför allt skyltar de upp inför Från Sverige-veckorna. Mats Sjölander, Kolonialchef, menar att ursprungsmärkningen har blivit viktigare, att deras kunder har blivit mer vetgiriga och att det därför är viktigt att hjälpa dem att hitta Från Sverige-märkta produkter.
— Det är jätteviktigt för oss på Stora Coop i Bromma. I vår butik har vi över 20.000 artiklar så märkningen och skyltarna underlättar för kunderna att hitta Från Sverige-märkta produkter.
Läs hela intervjun med Stora Coop Bromma
Blomveckor Från Sverige
För tredje året arrangeras Blomveckorna Från Sverige, vecka 23 och 24 2023. Läs om veckorna 2021 och 2022 — nu blommar det svenskodlat!
Samlade artiklar — det gjorde företagen och kedjorna under Från Sverige-veckorna 2022, läs artiklarna här.