från sverige

Blomveckorna Från Sverige — blommor, perenner och vedartade växter

Under Blomveckorna Från Sverige lyfter vi tillsammans Från Sverige-märkta växter, perenner och vedartade växter. Genom att låta märket Från Sverige exponeras tillsammans med växterna gör vi det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat till sina trädgårdar, krukor, pallkragar och vaser. Vi visar bredd och utbud och tala om mervärden i butik, e-handel och kommunikation.

Välkommen till Blomveckorna Från Sverige 2022

Efter förra årets pilotveckor går vi ut brett med Blomveckorna Från Sverige under vecka 23 och 24 2022. Då fokuserar vi extra på att lyfta ursprungsmärkta blommor, perenner och vedartade växter i butiker, kampanjer och kommunikation. Det gör det enkelt för konsumenten att göra medvetna val av svenskodlade Från Sverige-märkta växter när sommaren står för dörren i hela vårt avlånga land.

Låt det blomma vecka 23 och 24 — 6-19 juni!

När hela branschen jobbar tillsammans — odlare, handelsträdgårdar, handel, företag, grossister,  garden centers, dagligvaruhandeln — får vi stor genomslagskraft som ökar förutsättningarna för att konsumenterna ska göra medvetna val av Från Sverige-märkt som är odlat, hanterat eller skördat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året.

Mål för Blomveckorna Från Sverige

  • Gemensamt jobba för att lyfta Från Sverige-märkta svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter
  • Göra en extra push för att förlänga planteringssäsongen ​
  • Se till att det är enkelt för konsumenterna att hitta och välja svenskodlat och öka försäljningen​
  • Skapa uppmärksamhet kring branschen och visa på bredd och utbud​.

Alla som märker med Från Sverige-märkningen eller har Från Sverige-märkt i sitt sortiment kan vara med är varmt välkomna!

Här kommer information och tips för aktiviteter 2022!

 


10 tips inför Blomveckorna Från Sverige 2022!

För dig som märker med Från Sverige-märkningen eller har Från Sverige-märkt i sortimentet är de två Blomveckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler lite extra.


Tips 1!  Beställ tryckt butiksmaterial – bas & kampanj​

Du kan beställa Från Sveriges butiksmaterial kostnadsfritt med inriktning Odlat & växter. (Frakt och expeditionsavgift tillkommer).

  • Beställ enstaka enheter för hylla, kyl eller för skylthållare här :frånsverige.se/butiken
  • Beställ färdigt butikspaket med Odlat & Växter
  • Det finns även pallsvep 12,4 meter och 25 meter att använda i butik
  • Leverans — när behöver ni materialet?​
  • Arkitektkopia kan packa i paket/dela upp leveranser mot avgift​
  • Vill du få över några enheter och titta på materialet – beställ eller mejla Lotta
  • Saknar du material/enheter? Tipsa oss!​
  • PDFer finns för utskrift, som Årets perenn, Årets sommarblomma, Årets pelargon med mer

Frågor eller större beställningar?
Kontakta [email protected] senast den 11 mars. 


Tips 2!  Tryck eget material med Från Sverige

  • Låt märket jobba! Gör det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat som lever upp till Från Sverige-märkets kriterier
  • Blanda gärna Från Sverige-material med eget material.


Tips 3!  Använd Från Sveriges digitala material

Ladda ned från vår hemsida och använd materialet eller inspireras och skapa eget.

  • Färdigt material för nedladdning i butik på frånsverige.se/digitalt​
  • Digitala medier — budskap i olika format för egna kanaler​
  • Skärmar i butiker — format​en varierar, säg till om ni vill ha specialformat
  • PDFer finns för utskrift, som Årets perenn, Årets sommarblomma, Årets pelargon med mer (uppdateras 2022)
  • Filmer på Från Sveriges YouTube​ — Tågerup sommarblommor 2021 med fler filmer. 2022 filmar vi sommarblommor på Wä Handelsträdgård (maj)
  • Verktygslåda — använd de bilder/delar ni behöver i egna inlägg​
  • Dela gärna det vi lägger ut på Instagram, Facebook med mer
  • Tagga oss! #frånsverige #blomveckorna

Det kommer mer digitalt material!
Saknar du något eller vill du anpassa materialet? ​Något speciellt till mejl eller webb?
Eller har du frågor? Kontakta [email protected]​ eller Lotta Hovhammar


Tips 4!  Samarbeta, samexponera, skapa erbjudanden, DR

Beroende på hur och var ni jobbar kan ni exempelvis skapa

  • Säljkampanjer​
  • Inspirerande exponeringar med Från Sverige-märkta blommor, perenner och vedartade växter​
  • Glöm inte E-handeln​.


Tips 5!  Sprid i egna kanaler, digitala & köpta kanaler

  • Berätta om Blomveckorna Från Sverige och vad ni gör ​
  • Lägg upp information på webb och i digitala kanaler ​
  • Berätta i nyhetsbrev
  • Skriv pressmeddelande och involvera oss​
  • Sprid i köpta kanaler​
  • Interninfo — låt alla känna till och vara delaktiga i aktiviteten
  • Tagga oss! ​ #frånsverige ​ #blomveckorna


Tips 6!  Skapa tävlingar — skapa engagemang

Skapa tävling för kund digitalt och i butik. Ett bra sätt att skapa engagemang hos kund, internt och säljkår.

  • ICA skapade en inspirerande exponeringstävling för butik som blev populära bland personalen.​
  • Blomsterlandet skapade säljtävling där samtliga butiker kunde vara med.


Tips 7!  Svara på Från Sveriges 3 frågor

För att vi ska nå ut med Blomveckorna Från Sverige i vår kommunikation och berätta vad som händer, skriver vi artiklar om er som deltar. Vi lyfter svaren i artiklar på frånsverige.se, MyNewsdesk, LinkedIn, Instagram, Facebook/Meta​

Svara på de här frågorna så lyfter vi er, det kan vara korta eller lite längre svar:

1. Vad gör ni under Blomveckorna Från Sverige?​

2. Varför ska kunden välja Från Sverige-märkt / svenskodlat? ​

3. Vad gör ni under Blomveckorna Från Sverige i butik / kommunikation / aktiviteter? ​

Mejla svaren till [email protected] senast den 20 maj.


Tips 8!  Tipsa oss om idéer på ämnen vi kan lyfta

Har ni fakta, kuriosa, information, undersökning, nyheter eller visste du att… som vi kan lyfta?​ Vad tycker du att vi ska berätta om?​ Berätta för oss!


Tips 9!  Tagga oss — #frånsverige ​ #blomveckorna

Tagga oss i sociala medier ​så ser vi vad som händer och är aktuellt. Det är också ett sätt att låta märket jobba för er i våra kanaler. Så tagga oss!


Tips 10!  Tio-i-topp lista — förslag på växter att lyfta

Här är en lista på prydnadsväxter som odlas i de svenska trädgårdsföretagen och är tillgängliga under veckorna 23 och 24 2022.

Listan har tagits fram av initiativtagarna till Blomveckorna och speglar de produkter som vi förbereder kampanjmaterial till och gemensamt nämner i vår kommunikation. Använd listan som förslag på vad du kan lyfta under perioden.
Självklart väljer ni själva vilka Från Sverige-märkta ni vill lyfta hos er.

Tio-i-topp sommarblommor

  • Pelargon​
  • Margerit​
  • Dahlia​
  • Petunia​
  • Lobelia​
  • Stjärnöga​
  • Sommarbegonia​
  • Femtunga​
  • Silvernjurvinda​ (begränsad tillgång 2022)
  • Snöflinga​

Koncept: Miniträdgård i Kruka/Ampel​. Färdiga kombinationer i kruka skapade av trädgårdsmästare och förädlingsföretag eller förslag på sommarens arrangemang i butik.
Kampanj: Årets Sommarblomma​

Vedartade växter

  • Tok-släktet — Dasiphora, några olika arter, många sorter
  • Praktspirea —  inte bara Little Princess, det finns i många sorter

Perenner

  • Nepeta  — Nepeta faassenii, kantnepeta. Perennaodlarna rekommenderade specifikt Walkers Low och Pursian Blue
  • Smultron — många olika sorter


Uppföljning pilot Blomveckorna Från Sverige 2021.

Tidsplan i stora drag

Januari/februari​

  • Tio-i-topp-lista tas fram i samarbete med branschen
  • Kommunikationsplan tas fram

Mars​

  • Beställ kostnadsfritt tryckt butiksmaterial med Från Sverige senast 11 mars​! (frakt och exp. avgift tillkommer)
  • Digitalt material och PDFer finns för nedladdning på frånsverige.se

Maj​

  • Ny film om sommarblommor från Handelsträdgården Wä, många växter från tio-i-topp-listan är med
  • Pressmeddelande och viss annonsering​
  • Leverans av butiksmaterial till de som beställt
  • Säkerställer att nytt grafiskt material finns för nerladdning

Juni​

  • Blomveckorna Från Sverige 23 & 24 den 6-19 juni!
  • Från Sverige lyfter veckorna i Från Sveriges kanaler där vi informerar, inspirerar och skriver om deltagarna i kampanjen​
  • Slutleverans av butiksmaterial
  • Uppföljning och utvärdering

Vad betyder Från Sverige-märket på en växt?

  • Det är en frivillig ursprungsmärkning​ som betyder att växten är odlad, skördad eller hanterad, förpackad och kontrollerad i Sverige.
  • Växterna ska vara certifierade enligt IP Sigill Prydnadsväxter & Plantskola​
  • Företag skriver avtal med Svenskmärkning AB, det utgår en kontrollavgift och eventuellt en licensavgift. Läs mer här
  • Varje ​produkt går igenom en godkännandeprocess​ för att få märkas
  • Blomsterlök, fröer eller sticklingar får vara importerade men för att få ursprungsmärkas måste den huvudsakliga odlingstiden ske i Sverige, alternativt ska den huvudsakliga tillväxten ske i Sverige.​

Här är regelverket och ansökan för den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.



Mer information

Vill du veta mer, har frågor eller vill beställa butiksmaterial? Välkommen att kontakta [email protected]

Läs mer om Blomveckorna Från Sverige 2021
Se införsäljningsfilmen och dela gärna: Från Sverige-veckorna — Därför skyltar vi upp! 

Företagen som märker med Från Sverige

Från Sverige, Mäster Grön, Blomsterlandet och Granngården är initiativtagare och deltar i Blomveckorna Från Sverige 2022. Tillsammans lyfter vi utmärkta blommor, perenner & vedartade växter ihop med odlare, handel och kedjor inom dagligvaruhandeln.

Save the date 2023: Från Sverige-veckorna v 23 & 24


Blomveckorna Från Sverige 2021— pilotveckor

I juni 2021 var det premiär för Blomveckorna Från Sverige. Den 7-20 juni lyfte branschen svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter, som var märkta med Från Sverige. Från Sverige drev projektet medan Mäster Grön, Blomsterlandet och Granngården var pilotprojektets initiativtagare. Läs om Blomveckorna Från Sverige 2021


 

Vill du vara med på Blomveckorna Från Sverige?

Märker du med Från Sverige? Har du Från Sverige-märkta produkter i sortimentet? Då är du varmt välkommen! Om du vill veta mer, har frågor, vill beställa material och få till uppdaterat material kontaktar du [email protected]



Beställ butiksmaterial här!

Beställ tryck material
Ladda ned pdfer
Ladda ned digitalt material för sociala medier med mer


Hyllkantsetikett_odlat_vaxter_gron

Så använder du märket i butiken

Med tydlig kommunikation i butik hjälper du kunderna att hitta ursprungsmärkta svenska varor. Inspireras i  artikeln

Inspirationsfolder för butiksskyltning — ladda ned eller beställ den här

 


Kommunicera och inspirera!

Du vet väl att ursprungsmärket kan användas i all typ av kommunikation så länge det är i ett relevant sammanhang? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Läs mer här

 


välja svensktSvenska mervärden på köpet!

Vi kommunicerar svenska mervärden och kriterier under Från Sverige-veckorna. Läs mer om svenska mervärden 


Se filmen där konsumenter delar med sig om sina tankar och där dagligvaruhandel berättar om varför de skyltar upp här: Kort (1:25 min), längre (3:22 min)


Har du sett våra blomguider? De finns här






Kriterieskylt_A5_odlat_vaxter_gron


För tredje året arrangeras Från Sverige-veckorna för råvaror, livsmedel och växter — de hålls på hösten vecka 38 och 39 2022. Lyft gärna Från Sverige-märkta växter under veckorna! Läs mer här


Håll dig uppdaterad!

På den här sidan lägger vi upp ny information.
Prenumerera gärna på Nyhetsbrevet Från Sverige!