från sverige

Blomveckorna Från Sverige — blommor, perenner och vedartade växter

Nu börjar planeringen för Blomveckorna Från Sverige 2024! Under Blomveckorna lyfter vi tillsammans Från Sverige-märkta växter, perenner och vedartade växter.
Genom att låta märket Från Sverige exponeras tillsammans med växterna gör vi det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat till sina trädgårdar, krukor, pallkragar och vaser.
Vi visar bredd och utbud, förlänger säsongen och talar om mervärden i butik, e-handel och kommunikation.Tema för 2024 är sommarblommor tio-i-topp, Årets Sommarblomma, torktåligt och ätbart.

Blomveckorna 2024

Välkommen till Blomveckorna Från Sverige 2024!

För fjärde året börjar planeringen inför Blomveckorna Från Sverige som hålls vecka 23 och 24. När hela branschen jobbar tillsammans — odlare, handelsträdgårdar, handel, företag, grossister,  garden centers, dagligvaruhandeln — får vi stor genomslagskraft som ökar förutsättningarna för att konsumenterna ska göra medvetna val av Från Sverige-märkt som är odlat, hanterat eller skördat, förpackat och kontrollerat i Sverige.

Hjälp kunden att hitta Från Sverige-märkt

Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan alla veckor under året. Demoskops attitydmätning från 2023, som du kan se nedan visar bland annat följande:

  • 1 av 3 är beredda att betala mer för blommor med svenskt ursprung — av de som köper blommor ofta är 49% beredda att betala mer för blommor med svenskt ursprung
  • 8 av 10 köper svenska blommor för att gynna svenska odlare
  • 3 av 5 som köper blommor känner till Från Sverige-märkningen på blommor
  • Endast 1 av 10 tycker att det är enkelt att se ursprung på blommor i butik — Tips! Visa Från Sverige-märket på växten och skylta upp med Från Sverige!

Ny logga för Blomveckorna Från Sverige

Den nya gröna illustrerade loggan kan du använda i din kommunikation. Den kan användas som den är eller placeras på bilder du vill ha den på. Ladda ned den här.
Vill du ha en mejlsignatur för Blomveckorna Från Sverige 2024 laddar du ned den här

Välkommen att vara med!

Alla som märker med Från Sverige-märkningen eller har Från Sverige-märkt i sitt sortiment är varmt välkomna att vara med! Se sommarblommornas tio-i-topp-lista och vilka teman vi har för perenner och vedartade växter 2024 här på sidan! Och använd gärna våra 10 tips!

Årets Pelargon 2024 kallas Lavina, det fullständiga namnet är Pelargonium x hortorum Sunrise-Serien Lavina. 

Mål för Blomveckorna Från Sverige

  • Gemensamt jobba för att lyfta Från Sverige-märkta svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter.
  • Göra en extra push för att förlänga planteringssäsongen. ​
  • Se till att det är enkelt för konsumenterna att hitta och välja svenskodlat och öka försäljningen.​
  • Skapa uppmärksamhet kring branschen och visa på bredd och utbud​.


Tio-i-topp & tema 2024: Torktåligt och ätbart

Listorna speglar de produkter som vi förbereder kampanjmaterial till och gemensamt nämner i vår kommunikation. Använd listan som förslag på vad du kan lyfta under perioden. Självklart väljer ni själva vilka Från Sverige-märkta ni vill lyfta hos er.

Tio-i-topp sommarblommor — en baslista

Pelargon​
Margerit​
Dahlia​
Petunia​
Lobelia​
Stjärnöga​
Sommarbegonia​
Femtunga​
Silvernjurvinda​
Snöflinga​

 


Koncept: Miniträdgårdar

Miniträdgård i Kruka/Ampel​. Med färdiga lösningar och samplanteringar i kruka skapade av trädgårdsmästare och förädlingsföretag eller förslag på sommarens arrangemang i butik.

Kampanj: Årets sommarblomma​

Årets sommarblomma presenteras den 24 maj och pryder banners och annat material under Blomveckorna Från Sverige.

 


Trädgårdsväxter — perenner och vedartade växter

Tema är torktåligt och ätbart.

Vinbär – svarta, vita, gula, röda
Smultron – för hela sommaren!
Rabarber – Barbro och andra rabarbersorter

 



10 tips inför Blomveckorna Från Sverige!

För dig som märker med Från Sverige-märkningen eller har Från Sverige-märkt i sortimentet är de två Blomveckorna ett utmärkt tillfälle att skylta, exponera, kommunicera och på andra sätt lyfta märkta produkter i butik, e-handel, media och egna kanaler lite extra.

Alla tips passar inte alla, men det finns något tips för alla!

 


Tips 1!  Beställ tryckt butiksmaterial – bas & kampanj

Från Sveriges butiksmaterial finns med inriktning Odlat & växter, det finns också pallsvep att använda. Skyltmaterialet är kostnadsfritt material, frakt och exp.avgift tillkommer. Du kan beställa material året om, när det passar dig. 

Beställ till för hyllkant, blompinne, dekal för kyl, skyltar: frånsverige.se/butiken

Det finns färdiga butikspaket med Odlat & Växter

För kampanj finns pallsvep 12,4 meter och 25 meter

Vi kan skicka över några ex om du vill se dem – beställ eller mejla Lotta.

Beställ butiksmaterial senast måndagen den 13 maj för större mängd, då har vi tid att tryckas upp mer om något tar slut. Du kan beställa material året runt. Mot avgift kan Arkitektkopia packa paket om du vill att det går material till flera adresser.

Frågor, större beställningar eller har du tips? Kontakta [email protected]

 


Tips 2!  Tryck eget material med Från Sverige

Låt märket jobba! Gör det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat som lever upp till Från Sverige-märkets kriterier.
Blanda gärna Från Sverige-material med ert eget material.

 


Tips 3! Skriv ut Från Sveriges färdiga skyltar

PDFer finns för utskrift, som exempelvis Årets Sommarblomma, Årets Pelargon, trädgårdsväxter med mer. Nya skyltar kommer när Årets hemligheter avslöjas.

Från Sverige-skyltmaterial finns för nedladdning på fransverige.se/ladda-ned. Sortera på odlat&växter.

 


Tips 4! Använd Från Sveriges digitalt material

Använd i sociala och digitala kanaler — budskap i olika format

Nya loggan för Blomveckorna Från Sverige kan du använda ihop med eller på dina egna bilder.

Färdigt & verktygslåda — använd det ni vill i era egna inlägg.​ frånsverige.se/digitalt​. Sortera på Blomveckorna Från Sverige.

Skärmar i butiker — format​en varierar, säg till om ni vill ha specialforma.

Dela gärna det vi lägger ut på Instagram, Facebook med mer.

Tagga oss! #frånsverige #blomveckorna

Det kommer mer digitalt material!
Saknar du något, har frågor eller vill du anpassa materialet? ​Något speciellt till mejl eller webb? Kontakta [email protected]​ eller Lotta Hovhammar.

 


Tips 5! Dela gärna Från Sveriges filmer i dina kanaler

Från Sverige har filmer på Från Sveriges YouTube​ som du kan använda.

Bland annat finns det Tågerup sommarblommor och från Wä Handelsträdgård.

Dela gärna i Sociala medier, på hemsidan eller på skärmar.

 


Tips 6! Samexponera, skapa erbjudanden och tävling

Gör fina inspirerande exponeringar.

Välj ut produkter till säljkampanjer​ och skylta upp.

Skapa engagemang med en säljtävling internt eller en kundtävling.

 


Tips 7!  Sprid i era kanaler, digitala, tryckta och köpta kanaler

Berätta om Blomveckorna Från Sverige och era aktiviteter.​

Lägg upp information på hemsidan och i digitala kanaler .​

Om ni har nyhetsbrev eller kundmejl kan ni berätta om veckorna där.

Skriv pressmeddelande och involvera oss​.

Sprid i köpta kanaler​, i direktreklam och kundinformation.

Inspirera internt, låt alla känna till Blomveckorna Från Sverige och vara delaktiga.

Tagga oss! ​ #frånsverige ​ #blomveckorna

 


Tips 8!  Låt oss veta och se vad ni gör & svara på 2 frågor

För att vi ska nå ut med Blomveckorna Från Sverige i vår kommunikation och berätta vad som händer, skriver vi artiklar om er som deltar. Vi lyfter svaren i artiklar på frånsverige.se, MyNewsdesk, LinkedIn, Instagram, Facebook.

Svara på de här frågorna så lyfter vi er, det kan vara korta eller lite längre svar:
1. Hur uppmärksammas Blomveckorna Från Sverige av er?​
2. Varför ska kunden välja Från Sverige-märkt / svenskodlat? ​

Skicka gärna med foton, före, under eller efter veckorna.

Läs vad Mäster Grön, Splendor Plant, Wändels Kvalitetsperenner, Blomsterlandet, Sörby Handelsträdgård, Granngården, ICA Sverige och Blomsterfrämjandet gjorde under Blomveckorna Från Sverige 2023!

 


Tips 9!  Tagga oss — #frånsverige ​ #blomveckorna

Tagga oss i sociala medier ​så ser vi vad som händer och är aktuellt. Det är också ett sätt att låta märket jobba för er i våra kanaler. Så tagga oss!

 


Tips 10!  Låt varje vecka vara en Blomvecka Från Sverige! Kom gärna med idéer och tipsa oss.

Har ni fakta, kuriosa, information, undersökning, nyheter eller visste du att… som vi kan lyfta?​ Vad tycker du att vi ska berätta om?​ Berätta för oss!

Och skicka gärna bilder!

 


Attitydundersökning: Från Sverige på blommor, perenner och växter​ 2023

Attitydundersökning från Demoskop 2023

Nära hälften av de som bor i Sverige är intresserade av blommor

Kvinnor, äldre samt personer boende i villa/radhus är i högre utsträckning intresserade av blommor, perenner och växter. Det på samma nivå som 2022 men något mindre än 2021 vilket sannolikt är en effekt av det ökade intresset för trädgård och odling under pandemin.

Inställning till svenskt ursprung på blommor

Bland ofta-köparna, som köper blommor en eller flera gånger i månaden, tycker 26 procent att svenskt ursprung är en viktig faktor vid köp av blommor, perenner och växter. Det är också en viktig faktor för kvinnor (21%) och blomintresserade (25%). Viktigast är att blomman, perennen och växten är fin/vacker (59%), klarar svenska förhållanden (52%) samt att den håller länge (46%). Andelen som tycker priset är viktigt har ökat något.

8 av 10 köper svenska blommor för att gynna svenska odlare

Att man vill gynna svenska odlare är den viktigaste anledningen (80%) till att välja svenskt ursprung på blommor, perenner och växter.  Det följs av kortare transporter (71%) samt att det passar det svenska klimatet bättre (69%).

1 av 3 är beredda att betala mer för blommor med svenskt ursprung

1 av 3 (32%) är beredda att betala mer för blommor med svenskt ursprung medan 1 av 4 säger nej. Ofta-köpare har högre betalningsvilja för svenska blommor, nära hälften (49%) kan tänka sig betala mer för blommor med svenskt ursprung.

1 av 10 tycker det är enkelt att se ursprung på blommor i butik

27 procent tycker det är svårt att se ursprung på blommor, perenner och växter i butik. Bland ofta-köparna tycker 19 procent att det är enkelt, 40 procent att det är svårt medan 13 procent aldrig tittar efter ursprung.

3 av 5 som köper blommor känner till Från Sverige-märkningen på blommor

Bland ofta-köparna känner 72 procent till Från Sverige-märkningen på blommor, perenner och växter. Kännedomen om Från Sverige är fortsatt högre bland kvinnor, yngre samt bland de som ofta köper blommor och har ett blomintresse.

Andelen som har lagt märke till Från Sverige-märkningen vid köp av blommor fortsätter öka

67 procent har lagt märke till Från Sverige-märkningen vid köp av blommor, perenner och växter. Det är en ökning med 27 procentenheter sedan mätningen 2021. Bland ofta-köparna har 81 procent lagt märke till märkningen.

1 av 2 tycker det är viktigt att blommor, växter och perenner märks med Från Sverige

Varannan person tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på blommor, växter och perenner. Kvinnor tycker i högre utsträckning att det är viktigt, precis som blomintresserade och ofta-köpare, där 64 procent tycker att det är viktigt.

Demoskops attitydundersökning genomfördes på uppdrag av Svenskmärkning AB för att se på den svenska allmänhetens kännedom, kunskap och attityder till svenska blommor samt till Från Sverige-märkningen på svenska blommor, perenner och växter. Mätningen genomfördes 2023 för tredje gången. Webbintervjuer, 1373 intervjuer, 25 maj – 2 juni 2023.


Vad betyder Från Sverige-märket på en växt?

Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning​ som betyder att växten är odlad, driven skördad/hanterad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Växterna ska vara certifierade enligt IP Sigill Prydnadsväxter & Plantskola.​

Företag skriver avtal med Svenskmärkning AB, det utgår en kontrollavgift och eventuellt en licensavgift. Läs mer här.

Varje ​produkt går igenom en godkännandeprocess​ för att få märkas.

Blomsterlök, fröer eller sticklingar får vara importerade men för att få ursprungsmärkas måste den huvudsakliga odlingstiden ske i Sverige, alternativt ska den huvudsakliga tillväxten ske i Sverige.​

Här är regelverket och ansökan för den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.


Mer information

Vill du veta mer, har frågor eller vill beställa butiksmaterial?
Välkommen att kontakta [email protected]

Se och dela gärna införsäljningsfilmen Från Sverige-veckorna — Därför skyltar vi upp!

Här är företagen som märker med Från Sverige

Andra länkar

Därför ska du välja svenskodlade växter och blommor

Mer inspiration och fakta – Blomsterfrämjandet

Säsongens Bästa

LRF Trädgård blommor och växter

Från Sverige ursprungsmärkning

IP Sigill Prydnadsväxter & Plantskola

 


Tidigare Blomveckor Från Sverige

Blomveckorna Från Sverige 2023

För tredje året var det dags för Blomveckorna Från Sverige vecka 23 och 24 2023. Då fokuserade vi extra på att förlänga säsongen genom att lyfta ursprungsmärkta blommor, perenner och vedartade växter i butiker, kampanjer och kommunikation. 

Läs vad Mäster Grön, Splendor Plant, Wändels Kvalitetsperenner, Blomsterlandet, Sörby Handelsträdgård, Granngården, ICA Sverige och Blomsterfrämjandet gjorde under Blomveckorna Från Sverige 2023!


Blomveckorna Från Sverige 2022

2022 gick vi ut brett med Blomveckorna Från Sverige under vecka 23 och 24. Det blev annonsering i morgonpress, material till butiker, en ny film och aktiviteter i sociala medier. Fokus var Från Sverige-märkta blommor, perenner och vedartade 🪴 . Läs artikeln om vad MästerGrön, Granngården, Splendor Plant och Blomsterlandet gjorde under Blomveckorna Från Sverige 2022 

Från Sverige, Mäster Grön, Blomsterlandet och Granngården är initiativtagare och deltar i Blomveckorna Från Sverige 2022. Tillsammans lyfter vi utmärkta blommor, perenner & vedartade växter ihop med odlare, handel och kedjor inom dagligvaruhandeln.


Blomveckorna Från Sverige 2021 — pilotveckor

I juni 2021 var det premiär för Blomveckorna Från Sverige. Den 7-20 juni lyfte branschen svenskodlade blommor, perenner och vedartade växter, som var märkta med Från Sverige. Från Sverige drev projektet medan Mäster Grön, Blomsterlandet och Granngården var pilotprojektets initiativtagare. Läs om Blomveckorna Från Sverige 2021


Blomveckorna 2024Vill du vara med på Blomveckorna Från Sverige?

Märker du med Från Sverige? Har du Från Sverige-märkta produkter i sortimentet? Då är du varmt välkommen! Om du vill veta mer, har frågor, vill beställa material och få till uppdaterat material kontaktar du [email protected]



Beställ butiksmaterial här!

Beställ tryck material
Ladda ned pdfer
Ladda ned digitalt material för sociala medier med mer


Inspirerande pdfer och digitala enheter 2024

Här ser du några av de pdfer som är framtagna för Blomveckorna Från Sverige — fler kommer. Motsvarande finns som bilder för digitala kanaler som sociala medier. Ladda ned pdfer här, sortera på odlat&växter. Digitalt för sociala medier hittar du här, sortera på Blomveckorna Från Sverige.


Hyllkantsetikett_odlat_vaxter_gron

Så använder du märket i butiken

Med tydlig kommunikation i butik hjälper du kunderna att hitta ursprungsmärkta svenska varor. Inspireras i  artikeln

Inspirationsfolder för butiksskyltning — ladda ned eller beställ den här



Kommunicera och inspirera!

Du vet väl att ursprungsmärket kan användas i all typ av kommunikation så länge det är i ett relevant sammanhang? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Läs mer här

 


välja svensktSvenska mervärden på köpet!

Vi kommunicerar svenska mervärden och kriterier under Från Sverige-veckorna. Läs mer om svenska mervärden 


Se filmen där konsumenter delar med sig om sina tankar och där dagligvaruhandel berättar om varför de skyltar upp här: Kort (1:25 min), längre (3:22 min)


Har du sett våra blomguider? De finns här





Kriterieskylt_A5_odlat_vaxter_gron


För tredje året arrangeras Från Sverige-veckorna för råvaror, livsmedel och växter — de hålls på hösten vecka 38 och 39 2024. Lyft gärna Från Sverige-märkta växter under veckorna! Läs mer här



Håll dig uppdaterad!

På den här sidan lägger vi upp ny information.
Prenumerera gärna på Nyhetsbrevet Från Sverige!