från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Skylta upp Från Sverige-veckan! Låt märket jobba!

Publicerad Företag Nyheter för företag

Nu bjuder vi in till en Från Sverige-pilotvecka på tema "Handla utmärkt! Det är ett utmärkt tillfälle att skylta upp märkta produkter, skapa kunderbjudanden och samexponeringar med butiker och andra företag som märker varor med Från Sverige!
Så sikta på en märkbar vecka, låt märket jobba i butiken den 3-11 oktober, vecka 41! 

Från Sverige-veckan

Under Från Sverige-pilotveckan satsar vi på att tillsammans lyfta Från Sverige-märkta produkter i butik. Den 3-11 oktober, vecka 41, ska ingen missa svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken, ni kan skapa kunderbjudanden och samexponeringar med andra och skylta upp egna produkter och butiken extra tydligt.

Med Från Sverige-veckan vill vi:

  • Visa det stora utbudet av Från Sverige-märkta produkter i butik.
  • Visa bredden av råvaror, livsmedel och växter som är ursprungsmärkta.
  • Lyfta fram svenska råvaror i säsong.
  • Pilotveckan 2020 är ett första steg i att etablera en återkommande Från Sverige-vecka från och med år 2021.

Temat är ”Handla utmärkt!”

I år är ett bra år att göra en pilotvecka: Det finns cirka 10.500 godkända produkter från nära 200 märkesanvändare, och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter är stort hos konsumenterna. Med erfarenheter från årets pilotvecka kan vi planera inför kommande år.


Från Sverige aktiverar med:

  • Annonsering utomhus och digitalt på temat ”Handla Utmärkt” i:
    – butiksnära utomhusreklam (Adshel) i storstadsregionerna (v 41).
    – digital annonsering (Instagram & Snapchat) i hela riket under två veckor (v 41-42).
  • Pallsvep och butiksmaterial som du kan beställa kostnadsfritt (exp. avgift och frakt tillkommer).
  • Erbjuder 250 butiker att få hjälp med uppskyltningen med Från Sveriges butiksmaterial under hösten 2020. Hör av dig om du vill veta mer!
  • Aktiviteter i Från Sveriges alla kanaler: Instagram, Facebook, LikedIn, MyNewsdesk, frånsverige.se Följ & tagga oss!


Pallsvepen är i format 0,4 m x 25 meter med det tydliga temat ”Handla utmärkt!”

Förslag på vad du kan göra:

  • Beställa butiksmaterial! Passar lika bra för att lyfta egna produkter, göra samexponeringar som att skylta upp hela butiken. Beställ & ladda ned.
  • Beställa pallsvep med Från Sverige-märket och texten ”Handla utmärkt” för tydlig exponering. Pallsvepen är 0,4 m x 25 meter.
  • Ta fram eget material för era butiker och/eller produkter. Hör gärna av dig om du vill bolla idéer! – vi är nyfikna!
  • Skapa erbjudanden och samexponering med märkesanvändare och butiker.
  • Planera in Från Sverige-veckan som en del av andra höstaktiviteter.
  • Låt Från Sverige-veckan ta plats i era kanaler och i er kommunikation, både i print och digitalt.

Beställningarna har rullat igång!

Både företag och butiker har redan börjat beställa butiksmaterial. En del aktörer tar fram sitt eget material i linje med det som kan beställas genom oss.
Pallsvepet är kampanjmaterial, annat butiksmaterial är generellt och sitter med fördel uppe i butik året runt. Materialet är kostnadsfritt, ni står för expeditionsavgift och frakt.

För större upplagor av butiksmaterialet och för frågor och tankar kring Från Sverige-veckan kontaktar du Lotta Hovhammar, [email protected]


Så använder du märket i butiken — inspiration & alla enheter

Som butik och märkesanvändare kan du beställa butiksmaterial eller ladda ned pdfer från Beställ & ladda ned. Det finns färdiga butikspaket men det går lika bra att välja de enheter som passar bäst för er. Här är inspirationsbilder, riktlinjer och översikt över alla enheter


Unga vuxna rekordhög kännedom om märket

Från Sverige i marknadsföring & kommunikation — tips!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Exempel



Mer information

Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige-märkta varor

Unga vuxna: Rekordhög kännedom om Från Sverige-märket

Tagga oss, följ oss i sociala medier och se de senaste nyheterna

Om Från Sverige-veckan på frånsverige.se



Svenskmärkning nominerade till Årets leverantör av Dagligvarugalan 2020!

Vi är otroligt stolta och glada över att Svenskmärkning är nominerat till Årets Leverantör av Dagligvarugalan 2020!

Motivering till Svenskmärknings nominering:

”Svenskmärkning har på ett förnämligt sätt arbetat med att lyfta fram matlandet Sverige på hemmaplan. Genom ett starkt samarbete i butik med fokus på kommunikation har Svenskmärkning lyft Från Sverige-märket och ökat medvetenheten om alla de mervärden som det medför – vilket i slutändan gynnar hela värdekedjan.”

— Detta är en nominering till alla oss som varje dag jobbar för och med svenskproducerat — producenter, företag och butiker — och som vill göra det enkelt för konsumenten att göra medvetna val av svenskproducerade produkter när de handlar, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Nu håller vi tummarna för finalen den 8 oktober! Läs mer om nomineringen


 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.