från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige och KRAV underlättar för konsument

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Från Sverige och KRAV har initierat ett samarbete för att tillsammans göra det enklare för företag att lyfta det svenska ursprunget på ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Bland annat kommer butiksmaterial med både Från Sverige-märket och KRAV tas fram, så att det blir enkelt för konsumenten i butiken att göra ett medvetet val.

Från Sverige KRAV

Pressmeddelande 2021 03 01

Från Sverige och KRAV vill underlätta för konsument

Svenska konsumenter vill i allt större utsträckning göra medvetna val när de väljer livsmedel, och flera av KRAVs svenska kunder har framfört en önskan om att tydliggöra att deras livsmedel både är svenskproducerade och KRAV-certifierade. För att underlätta för dessa företag och för att öka marknaden både för KRAV-märkt och Från Sverige-märkt har ett samarbete inletts mellan företrädarna för de båda märkningarna.

Bland annat tas det fram ett gemensamt skylt- och marknadsföringsmaterial för butik där svenskproducerade KRAV-märkta produkter tydliggörs med ursprungsmärket Från Sverige.

– Vi vill, tillsammans med KRAV, göra det tydligt och underlätta valet för de konsumenter som både vill handla svenskproducerade och ekologiska KRAV-märkta produkter, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Svenskmärknings styrelse har även tagit beslut att sänka årsavgiften, från 3000 kronor till 500 per år, för märkesanvändande företag som omsätter upp till
9 miljoner kronor. Det underlättar för mindre företag som vill använda både Från Sverige-märket och KRAV.

– Flera svenska KRAV-bönder, som exempelvis äppelodlare, har framfört att de vill tydliggöra att produkterna både är svenskodlade och KRAV-godkända. Här kan man exempelvis ta fram klistermärken med båda märkningarna.  Genom detta samarbete hoppas vi kunna gå svenska producenter tillmötes för att öka deras synlighet och försäljning, menar Anita Falkenek, vd för KRAV.

Befintliga kriterier och rutiner för ursprungsmärkningen Från Sverige och för KRAV ligger fast och respektive organisation svarar för sina avtal och kriterier och sin administration. Utseendet på varumärkena kommer inte heller att ändras.

Om Från Sverige och KRAV

Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som betyder att varan är odlad eller född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige, oberoende av produktionsmetod. Idag finns det över 10.500 produkter godkända för Från Sverige-märkningen.

Det finns sammantaget 8 300 KRAV-märkta produkter som antingen är av svenskt eller utländskt ursprung. Det är de producenter som använder båda dessa märkningar som samarbetet omfattar.

För mer information

Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning, 0790-65 27 71, [email protected]

Anita Falkenek, vd KRAV, 070-209 05 82, [email protected]


Mer information

Företag som märker med Från Sverige

Om ursprungsmärkningen Från Sverige

Råvaror Från Sverige, livsmedel Från Sverige, växter Från Sverige

Till KRAV

Relaterade inlägg

Säsongspremiär för SydGrönts svenska jordgubbar

SydGrönts första svenska jordgubbar har skördats! Säsongens första jordgubbar är odlade i växthus och sorten är Malling Centenary som planterades i växthusen i slutet av januari. Säsongen av svenska jordgubbar finns genom odling i växthus, tunnlar och på friland från april ända fram till oktober.

Grillguide – 5 saker att tänka på när du ska grilla

Äntligen är det grillsäsong! Men hur kan man vara säker på att det är svenskt kött, hur maxar man sin grilltallrik och vad är egentligen skillnaden på direkt och indirekt grillning? I vår grillguide har vi listat 5 saker som är bra att tänka på när du ska grilla!

färskpotatispremiär

Färskpotatispremiär på Bjäre

Årets första frilandsodlade färskpotatis plockades på Bjärehalvön idag. Det blev en härlig potatisfest, men framför allt ett manifest där odlare, de stora kedjorna i svensk dagligvaruhandel tillsammans med Svensk Potatis hyllade en fantastisk liten knöl.