från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Stort köpintresse efter Från Sverige-veckorna

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Nyheter för företag

För andra året har Svenskmärkning arrangerat Från Sverige-veckorna. Tillsammans gjorde företag och handel det enkelt för kunden att hitta och välja produkter med ursprungsmärkningen Från Sverige. 3 av 4 angav som troligt att de kommer köpa livsmedel, varor och växter märkta med Från Sverige efter att ha sett skyltningen, enligt Demoskops kampanjmätning. Nu planeras nästa års Från Sverige-veckor, som hålls vecka 38 och 39 2022.

Från Sverige-märkta produkter finns i hela butiksvarvet, efterfrågan är stor, men många konsumenter upplever det svårt att hitta dem i butiken. Därför har märkesanvändande företag och butikskedjor gemensamt, under två veckor, lyft bredden och utbudet av Från Sverige-märkta produkter under Från Sverige-veckorna.

Tre av fyra

— Vi är oerhört nöjda över resultatet och hoppas att våra märkesanvändare och handeln känner samma sak. Enligt kampanjmätningen, som Demoskop* genomförde på uppdrag av Svenskmärkning, var 94% av de tillfrågade i butik någon av veckorna. Var tredje besökare (36%) observerade skyltningen. Merparten (89%) uppgav att man förstått budskapet som var att titta efter märket och märkets kriterier. Avslutningsvis angav 3 av 4 som troligt att de kommer köpa livsmedel, varor och växter märkt med Från Sverige efter att ha sett skyltningen, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Positivt gensvar från butikerna

Svenskmärkning hjälpte till att skylta upp nära 600 butiker inom kedjorna City Gross, ICA, Coop och Hemköp. Lidl, Willys och Blomsterlandet skyltade upp sina egna butiker.

Willys är den livsmedelskedja som drev den mest omfattande kampanjen, centralt planerad, under Från Sverige-veckorna. Där hade varannan konsument lagt märke till kampanjen.

— Det positiva gensvaret från butikschefer och handlare till att skylta upp och vägleda konsumenten i sina butiker är glädjande. Från Sveriges basmaterial sitter med fördel uppe i butik året runt, eftersom kunden efterfrågar Från Sverige-märkt alla veckor om året, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.

Utökat samarbete med Mat.se och Mathem

Både Mat.se och Mathem lyfte Från Sverige-märkta produkter i kampanjer. Mat.se har bland annat skapat en temabutik för svenskproducerat under rubriken Från Sverige och MatHem.se gjorde bland annat en landningssida för Från Sverige.

Företag och varumärken i kampanj

Runt 30 företag och varumärken som märker med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, var i år aktiva i butik och kommunikation. Det är en ökning från förra årets pilotveckor och gensvaret är positivt. Som stöd håller Svenskmärkning med butiksmaterial, digitalt material och kommunikation i media och i Från Sveriges kanaler.

— När vi tillsammans lyfter branschens gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige, stärker vi i alla led i livsmedelsbranschen fram till konsument. Nu är arbetet igång inför Från Sverige-veckorna 2022, så boka in veckorna 38 och 39. Vi ser fram emot fortsatta och nya givande samarbeten och alla märkesanvändare är varmt välkomna att delta, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning AB.

* Demoskop oktober 2021


Mer information

Ladda ned Demoskops undersökning 2021, uppföljning Från Sverige-veckorna 2021

Det gjorde företag och handel under Från Sverige-veckorna 2021 — samlade artiklar

Från Sverige på MyNewsdesk


Några bilder från Från Sverige-veckorna

 


Om märket Från Sverige

  • Idag finns drygt 11.000 produkter godkända för märkningen.
  • Cirka 210 företag ursprungsmärker sina varor.
  • Från Sverige-märkningen på råvaror, livsmedel och växter betyder: Odlat eller fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. För sammansatta varor finns särskilda kriterier.

 

Relaterade inlägg

Här är årets Från Sverige-märkta julnyheter

Nu har årets julnyheter lanserats! Här nedan kan du läsa mer om årets julnyheter som märks med Från Sverige-märket.

Från Sverige och Ostfestivalen i samarbete

Från Sverige är ny samarbetspartner till Ostfestivalen, som arrangeras på Münchenbryggeriet i Stockholm den 11-13 februari 2022. Här är svensk ost i fokus!

fiskköttbullar gårdsfisk

Säg hej till fiskköttbullar från Gårdsfisk!

Gårdsfisk vill att alla ska kunna äta fisk som är god, klimatsmart och uppfödd i Sverige. Nu lanserar Gårdfisk fiskköttbullar med samma fina smak och textur som en traditionell köttbulle.