Stort köpintresse efter Från Sverige-veckorna
För andra året har Svenskmärkning arrangerat Från Sverige-veckorna. Tillsammans gjorde företag och handel det enkelt för kunden att hitta och välja produkter med ursprungsmärkningen Från Sverige. 3 av 4 angav som troligt att de kommer köpa livsmedel, varor och växter märkta med Från Sverige efter att ha sett skyltningen, enligt Demoskops kampanjmätning. Nu planeras nästa års Från Sverige-veckor, som hålls vecka 38 och 39 2022.
Från Sverige-märkta produkter finns i hela butiksvarvet, efterfrågan är stor, men många konsumenter upplever det svårt att hitta dem i butiken. Därför har märkesanvändande företag och butikskedjor gemensamt, under två veckor, lyft bredden och utbudet av Från Sverige-märkta produkter under Från Sverige-veckorna.
Tre av fyra
— Vi är oerhört nöjda över resultatet och hoppas att våra märkesanvändare och handeln känner samma sak. Enligt kampanjmätningen, som Demoskop* genomförde på uppdrag av Svenskmärkning, var 94% av de tillfrågade i butik någon av veckorna. Var tredje besökare (36%) observerade skyltningen. Merparten (89%) uppgav att man förstått budskapet som var att titta efter märket och märkets kriterier. Avslutningsvis angav 3 av 4 som troligt att de kommer köpa livsmedel, varor och växter märkt med Från Sverige efter att ha sett skyltningen, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.
Positivt gensvar från butikerna
Svenskmärkning hjälpte till att skylta upp nära 600 butiker inom kedjorna City Gross, ICA, Coop och Hemköp. Lidl, Willys och Blomsterlandet skyltade upp sina egna butiker.
Willys är den livsmedelskedja som drev den mest omfattande kampanjen, centralt planerad, under Från Sverige-veckorna. Där hade varannan konsument lagt märke till kampanjen.
— Det positiva gensvaret från butikschefer och handlare till att skylta upp och vägleda konsumenten i sina butiker är glädjande. Från Sveriges basmaterial sitter med fördel uppe i butik året runt, eftersom kunden efterfrågar Från Sverige-märkt alla veckor om året, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.
Utökat samarbete med Mat.se och Mathem
Både Mat.se och Mathem lyfte Från Sverige-märkta produkter i kampanjer. Mat.se har bland annat skapat en temabutik för svenskproducerat under rubriken Från Sverige och MatHem.se gjorde bland annat en landningssida för Från Sverige.
Företag och varumärken i kampanj
Runt 30 företag och varumärken som märker med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, var i år aktiva i butik och kommunikation. Det är en ökning från förra årets pilotveckor och gensvaret är positivt. Som stöd håller Svenskmärkning med butiksmaterial, digitalt material och kommunikation i media och i Från Sveriges kanaler.
— När vi tillsammans lyfter branschens gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige, stärker vi i alla led i livsmedelsbranschen fram till konsument. Nu är arbetet igång inför Från Sverige-veckorna 2022, så boka in veckorna 38 och 39. Vi ser fram emot fortsatta och nya givande samarbeten och alla märkesanvändare är varmt välkomna att delta, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning AB.
* Demoskop oktober 2021
Mer information
Ladda ned Demoskops undersökning 2021, uppföljning Från Sverige-veckorna 2021
Det gjorde företag och handel under Från Sverige-veckorna 2021 — samlade artiklar
Några bilder från Från Sverige-veckorna
Om märket Från Sverige
- Idag finns drygt 11.000 produkter godkända för märkningen.
- Cirka 210 företag ursprungsmärker sina varor.
- Från Sverige-märkningen på råvaror, livsmedel och växter betyder: Odlat eller fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. För sammansatta varor finns särskilda kriterier.