från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-veckorna – det gör företagen, del 2!

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Vad gör Scan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross under Från Sverige-veckorna? Det berättar de här! Under de två Från Sverige-veckorna lyfts Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter av företag och handel och produkterna finns i de flesta kategorier, både i den fysiska butiken och i e-handeln.

För tredje året hålls Från Sverige-veckorna och i år pågår de mellan den 19 september och den 2 oktober 2022. Vi frågade företag och butikskedjor som ursprungsmärker med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige vad de gör under veckorna för att göra det enkelt för kunderna att hitta märkta varor i handeln. Här ser du vad Scan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross svarade!

Vi ställde 3 frågor:

1. Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

 


HKScan

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— I år väljer vi att uppmärksamma hur viktigt det är att välja kött från svenska gårdar som ett stöd till våra svenska bönder och till den svenska livsmedelsförsörjningen. Viktigt varje dag så klart, men särskilt i tider av osäkerhet i omvärlden. Det gör vi via en butikskampanj för Scan på temat ”Din middag, vår framtid” som framhäver fördelarna med svenskt kött och inkluderar Kött från Sverige-märkningen.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— På Scan tror vi på bra mat från svenska gårdar och vi står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Det som vi brukar kalla ”Smaken av Sverige”. Från Sverige-märkningen är för oss dels ett sätt att stötta och hylla svenskproducerad mat, dels att hjälpa konsumenten att på ett enkelt sätt hitta svenskproducerade matvaror i butiken. I dagsläget har vi faktiskt närmare 800 artiklar i vårt sortiment med Från Sverige-märkning!

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Vi hoppas på tydliga och fina exponeringar i butik som underlättar för konsumenten att välja svenskt. Men också att den kommunikation som görs i samband med detta ytterligare bidrar till att öka medvetenheten hos svenska konsumenter om fördelarna med svenska råvaror och vad det konkret innebär när en produkt är märkt med Från Sverige.

Charlotta Abrahamsson, HKScan


Lantmännen

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

– Vi vet att konsumenterna efterfrågar produkter med Från Sverige-märkning. Alla våra säljare jobbar nu hårt med att få upp det fina och tydliga Från Sverige materialet i hyllorna och på exponeringar. Vi vill göra det lättare för konsumenterna att hitta bra produkter från Sveriges bönder. Utöver den kommunikationen vi sätter upp i fysisk butik och online påminner vi om vikten i att välja produkter Från Sverige i våra sociala kanaler.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

– Vi tror starkt på att påminna konsumenterna och butikerna att det är viktigt att välja svenska produkter. Vi vet att konsumenterna vill göra bra val men det är inte alltid lätt att hitta i butikshyllorna.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— I den lågkonjunktur där vi befinner oss nu känns det extra viktigt att vi påminner om produkternas ursprung. Genom att skylta upp i hyllorna hoppas vi att konsumenterna flyttar händerna till just våra produkter.

Sara Levin, Lantmännen


Kiviks Musteri

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi aktiverar Kiviks Musteri Årets Skörd med och utan fruktkött samt Kiviks Musteri Varm & Kall i butik. Dessa 3 produkter har Från Sverige-märkning. Säljarna har fått Från Sverige-butiksmaterial som de kan använda i hyllan och i sekundärexpo. Dessutom har vi annons i Buffé, butiks-TV på Ica och även annons i MerSmak där Från Sverige-märket är med.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi ser från flera undersökningar att konsumenten vill ha svensktillverkade produkter med svenska råvaror. Att samla ett budskap under en märkning är starkt.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Att Svenskmärkning fortsätter att bygga varumärket och kommunicera från Sverige så att Från Sverige får en bättre kännedom och ett högre värde för de produkter som har märket.

Jessika Karlsson, Kiviks Musteri


SydGrönt

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi märker våra produkter med Från Sverige-märkningen och riktar vår SoMe kommunikation mot fördelarna med svenskmärkningen.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Eftersom Från Sverige-märkningens grundkrav är att märkta produkter ska vara certifierade kan vi med stolthet sätta märkningen på alla våra produkter och genom märkningen göra det lätt för konsumenten att välja svenskodlat och känna sig trygga med att produkterna är odlade och hanterade på ett säkert sätt.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Vår förhoppning är att ännu fler konsumenter ska upptäcka alla fantastiska produkter som finns i Sverige och att vi härigenom över tid kan öka Sveriges självförsörjningsgrad.

Anette Ekstrand, SydGrönt


SIA Glass

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Under Från Sverige-veckorna anordnar vi en tävling både i butik och på sociala medier där man kan vinna ett besök i vår fina glassfabrik i Slöinge, Halland. Vi är väldigt stolta över vår fabrik och det ska bli väldigt kul att visa upp hur vi tycker en riktigt god glass ska tillverkas. Från den svenska grädden, till färdiga produkter redo att skickas ut till svenska konsumenter.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Hela SIA Glass företagsfilosofi bygger på kärleken till hantverket och omsorg för djur och natur. Därför är en uteslutande svensk livsmedelsproduktion en självklarhet för oss. Genom att ursprungsmärka våra produkter underlättar vi för vår konsumenter att fatta medvetna beslut för ett godare och hållbarare val i glassdisken.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Att vi tillsammans med Från Sverige och övriga medlemmar gemensamt sprider ett kraftfullt budskap om vikten av svenskproducerat och de värden som det innebär för våra konsumenter.

Dan Bengtsson, SIA Glass


City Gross

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi märker alltid ut våra svenska produkter i butik, men under Från Sverige-veckorna kommer vi att lyfta dem extra mycket med skyltar och vippor. Det ska vara enkelt för kunderna att hitta vårt svenska sortiment i butikerna och vi passar på att informera om varför vi tycker att det är så bra att de väljer just svenskt när de handlar.

— Att det är bra att välja svenskt kommer vi även att prata om i våra sociala kanaler och i våra epost-utskick under Från Sverige-veckorna. Både med det fina material Från Sverige tagit fram men också med egen kommunikation om vårt svenska kött, som vi är väldigt stolta över.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi på City Gross vill värna om våra svenska råvaror och stötta våra svenska gårdar och bönder. Vi tycker Från Sverige-märkningen är ett bra initiativ som gör det enkelt för våra kunder att göra medvetna val när de handlar i våra butiker. Vi styckar endast svenskt kött på City Gross och när du håller ett kött från City Gross i handen, med Kött Från Sverige märket, då vet du att djuret är fött, uppfött, slaktat, förädlat och förpackat i Sverige. Ett riktigt svenskt kött – helt enkelt.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Vi brinner för att erbjuda våra kunder riktigt bra svenska råvaror. Under de kommande veckorna hoppas vi se ett ökat intresse för vårt svenska sortiment och att fler kunder väljer svenskt när de handlar hos oss och blir intresserade av att göra medvetna val. Vi ser Från Sverige-veckorna som en möjlighet att prata lite extra om vikten att välja svenskt.

Rebecca Wictor, City Gross


butiksvarvet

Från Sverige-märkta produkter finns i hela butiken

Idag hittar du Från Sverige-märkta produkter i hela butiksvarvet. Från Sverige-märket betyder att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Under Från Sverige-veckorna går dagligvaruhandeln och företag som märker sina produkter med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige det enklare att hitta ursprungsmärkta varor genom att skylta upp, ordna aktiviteter och kampanjer och berätta om varorna i sin kommunikation. Läs mer


Vi ses på stan under Från Sverige-veckorna!

Under Från Sverige-veckorna kommer du att möta ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige extra mycket på stan, i butikerna, i t-banan i Stockholm, i print och digitalt på nätet. Allt för att visa vägen till Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter och påminna om att titta efter märket. Här är en del av aktiviteterna!


Tack för att du väjer svenskt när du handlar! 5 tips!

Händelser i världen påverkar Sveriges livsmedelsproduktion. När du väljer svenskproducerad mat bidrar du till att säkra vår livsmedelsförsörjning och stärka den svenska självförsörjningsförmågan vilket gör oss mindre sårbara för omvärldens svängningar och ger oss trygg och säker mat som uppfyller svenska mervärden.

Tack att du väljer svenskt idag, så att vi kan göra det även imorgon! Här är 5 tips om vad du kan göra!


Mer information

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 1
Polarbröd och Korvbrödsbagarn, Nybergs Deli, Färsodlarna, Falköpings Mejeri och Gunnarshögs Gård berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 2
Scan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 3
Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Frebaco Fazer, Tistelvind och Blomsterlandet

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 4
Aloba, KLS med Dalsjöfors, Dansukker, Mathem och Lidl

Relaterade inlägg

Svenskar litar på att maten är säker

Svenskar litar på att det finns regler som ser till att maten är säker och att bedömningar om risker med mat görs av experter. Det visar Eurobarometern.

Från Sverige-veckorna — det gör företagen, del 4

Det gör KLS med Dalsjöfors, Aloba, Mathem, Lidl och Dansukker under Från Sverige-veckorna! Under veckorna lyfts råvaror, livsmedel och växter av företag och handel.

matsvinn

Så minskar du ditt matsvinn – enkla tips

Visste du att vi slänger cirka 19 kilo fullt ätbar mat per person? Dessutom hälls 18 kilo ut i slasken. Här kan du ta del av enkla tips på vad du kan göra för att minska ditt matsvinn.