från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-veckorna – det gör företagen, del 3

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Vad gör Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Frebaco Fazer, Äppelriket, Tistelvind och Blomsterlandet under Från Sverige-veckorna? Det berättar de här! Under de två Från Sverige-veckorna lyfts Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter av företag och handel och produkterna finns i de flesta kategorier, både i den fysiska butiken och i e-handeln.

För tredje året hålls Från Sverige-veckorna och i år pågår de mellan den 19 september och den 2 oktober 2022. Vi frågade företag och butikskedjor som ursprungsmärker med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige vad de gör under veckorna för att göra det enkelt för kunderna att hitta märkta varor i handeln. Här ser du vad Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Frebaco Fazer, Äppelriket, Tistelvind och Blomsterlandet svarade.

Vi ställde 3 frågor:

1. Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?
2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?
3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

 


Leksands Knäckebröd

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi sätter upp butiksmaterial i butikshyllorna och bygger fina exponeringar i butik.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi har svenska råvaror på allt som vi kan få tag på härifrån. Vår största råvara som är råg köper vi in så lokalt som möjligt och 30% kommer ifrån våra Dalabönder och resten har rest som max ca 4 timmar. Från Sverige märkningen ger oss ett bra, tydligt och enkelt redskap att föra ut vårt budskap till konsument.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Förväntningen är att ännu flera skall upptäcka märket och stötta vårt svenska jordbruk.

Annika Sund, Leksands knäckebröd


Gäsene Mejeri

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi skyltar upp med Från Sveriges butiksmaterial i våra butiker, och vi har extra provsmakning i butikerna. Sedan använder vi Från Sveriges material i våra olika kanaler. Vi märker att det finns ett stort intresse för livsmedel från Sverige. Via sociala medier vill vi nå ut till konsumenten om hur viktigt det är att tänka och handla livsmedel som är producerat i Sverige.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Då 60% av hårdosten som säljs i Sverige idag är importerad är det viktigt att konsumenten lätt kan välja ett svenskt alternativ. Sverigemärkningen står för en samlad garanti som vi på Gäsene Mejeri lever upp till på alla punkter. Därför är Från Sverige-märket en viktig del i designen på alla våra produkter.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Förväntningarna är att få mer publicitet så att fler och fler konsumenter får upp ögonen för hur viktigt det är att köpa svenska produkter. Vi vill ge konsumenten kunskap och öka intresset för hur ost produceras i olika länder. Butiker som är blå och gula dessa veckor — det får oss att känna oss stolta! Genom att köpa vår ost bidrar konsumenten till att vi kan hålla våra landskap öppna vilket gynnar den biologiska mångfalden och skapar arbetstillfällen, framför allt på landsbygden. Det är också en väg till att vi blir mer och mer självförsörjande i Sverige på livsmedel.

Marcus Jansson och Peter Edqvist, Gäsene Mejeri


Frebaco, Fazer

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi kommer att sponsra Sveriges mästerkock VIP med vårt svenska ris — första avsnitt är måndag den 26 september. Det finns även ett fokus hos säljkåren i höst kring vårt Havreris och Kornris. Den genomgående kommunikationen i vår kampanj, som både kommer att finnas i butik, digitalt och TV (billboard och pausreklam) kommer att vara: ”Svenskt ris på mästerkockvis” och för vår granola ”Prova svensk granola! Mästerkockens val”. Från Sverige-loggan är med på alla förpackningar så den får synlighet i allt material vi tagit fram.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi ursprungsmärker för att Från Sverige är ett känt varumärke som tydliggör ursprung för konsumenten. Vilket underlättar valet för de konsumenter som aktivt vill köpa svenska produkter och på så vis säkra svensk livsmedelsproduktion framtid.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Jag förväntar mig att det under Från Sverige-veckorna kommer ”lysa” gult och blått i större utsträckning än normalt i butikerna samt och att fler konsumenter får kännedom om fler svenska produkter. Jag förväntar mig också att försäljningen ökar.

Martin Pardell och Sasha Knezevic, Frebaco  Fazer


Äppelriket

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi tycker det är fantastiskt roligt att man fokuserar på svensk råvara och vill se till så att alla butiker inom alla olika koncept får riktigt bra äpple, päron och plommon under Från Sverige-veckorna 38-39. Vi vill att alla konsumenter ska känna att vi lyfter svensk produktion och visar på den mångfald, yrkesstolthet och genuina smak som vi odlar fram, i vårt fantastiska odlingsland. Det finns så mycket vi vill berätta och det allra bästa är att visa upp en palett med fantastiska äpple och päron. Vi skickar även med skyltar med budskapet ”Utmärkta äpplen!” och ”Utmärkta päron” vid leveranserna så att butiken kan sätta upp den vid frukten.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi är grymt stolta över den produkt vi producerar och vi vill visa att det är svensk råvara. Från Sverige är enkelt, självklart och tydligt för alla konsumenter att ta till sig, vilket vi gillar!

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Från Sverige-veckorna är en fortsättning på en förändringsresa där vi vill se att den inhemska produktionen ökar av frukt o grönt och alla andra svenskproducerade råvaror. Vi vill se till så att vi ökar självförsörjningsgraden så att vi inte är beroende av resten av världen.

Henrik Stridh, Äppelriket


Tistelvind

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi relanserar just nu samtliga våra produkter nya etiketter och nya lock, nytt är även att vi har Från Sverige-märket på burkarna. I samband med detta skickar vi ut hyllvippor och hyllkantsetiketter till alla våra grossister tillsammans med produkterna så att de kan märka upp i butik. Dessutom följer vi upp med grossisternas försäljningsavdelningar så att materialet inte fastnar på lagret. Vi lägger också upp våra produkter på sociala medier och taggar Från Sverige och vi deltar i olika event både under Från Sverige-veckor och andra veckor och så använder vi material från Från Sverige i montern.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi använder Från Sverige-märket för att den på ett så tydligt sätt talar om för konsumenten det konsumenten vill veta. Dessutom vill vi lyfta våra fantastiska svenska bönder och bidra till en högre självförsörjningsgrad.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Naturligtvis ökad försäljning i butik men framför allt vitalisera debatten om vår livsmedelsproduktion och lyfta fram vikten av att ha en svensk produktion som är mer än 50% av det vi äter.

Jesper Lindström, Tistelvind


Blomsterlandet

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Den här hösten har vi haft stort fokus på cyklamen. Vi har bland annat en live-sändning med fokus på cyklamen. Vi har en helsida om Från Sverige-märkningen i vårt magasin Grönska och i butikerna använder vi Från Sverige-märkta produkter på de digitala skärmarna. I vårt reklamblad som går ut v 39 har vi även stort fokus på cyklamen, Från Sverige och vi nämner en av våra odlare.
Våra butiker brukar vara noga med att märka upp alla enskilda varorna med märket!

Erica Dahlqvist, Blomsterlandet


Vi ses på stan under Från Sverige-veckorna!

Under Från Sverige-veckorna kommer du att möta ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige extra mycket på stan, i butikerna, i t-banan i Stockholm, i print och digitalt på nätet. Allt för att visa vägen till Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter och påminna om att titta efter märket. Här är en del av aktiviteterna!


Tack för att du väjer svenskt när du handlar! 5 tips!

Händelser i världen påverkar Sveriges livsmedelsproduktion. När du väljer svenskproducerad mat bidrar du till att säkra vår livsmedelsförsörjning och stärka den svenska självförsörjningsförmågan vilket gör oss mindre sårbara för omvärldens svängningar och ger oss trygg och säker mat som uppfyller svenska mervärden.

Tack att du väljer svenskt idag, så att vi kan göra det även imorgon! Här är 5 tips om vad du kan göra!


butiksvarvet

Mer information

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige

 

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 1
Polarbröd och Korvbrödsbagarn, Nybergs Deli, Färsodlarna, Falköpings Mejeri och Gunnarshögs Gård berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 2
Scan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 3
Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Frebaco Fazer, Tistelvind och Blomsterlandet

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 4
Aloba, KLS med Dalsjöfors, Dansukker, Mathem och Lidl

 

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.