från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-veckorna – det gör företagen, del 4

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Vad gör Aloba, KLS med Dalsjöfors, Dansukker, Mathem och Lidl under Från Sverige-veckorna? Här är svaren! Under de två Från Sverige-veckorna lyfts Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter av företag och handel och produkterna finns i de flesta kategorier, både i den fysiska butiken och i e-handeln.

För tredje året hålls Från Sverige-veckorna och i år pågår de mellan den 19 september och den 2 oktober 2022. Vi frågade företag och butikskedjor som ursprungsmärker med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige vad de gör under veckorna för att göra det enkelt för kunderna att hitta märkta varor i handeln. Här ser du vad Aloba, KLS med Dalsjöfors, Mathem och Lidl svarade.

Vi ställde 3 frågor:

1. Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?
2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?
3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

 

KLS med Dalsjöfors

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Från Sveriges veckorna är en viktig del i våra höstkampanjer. Vår satsning på plåtmat lanserade redan förra året och blev en stor succé. Med panna, plåt & form konceptet vill vi inspirera konsumenter att våga köpa kött i bit genom enklare matlagning i ugn, både till vardag och helg. Vi lägger också fokus i våra recept på att välja råvaror i säsong. Kampanjen börjar redan i butik vecka 36 och pågår hela vägen fram till jul. Vi laddar med starka priserbjudanden till konsument hela hösten, inspirerande butiksmaterial samt digital satsning on-line.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Över 20% av Sveriges befolkning uppger att produkter från Sverige är en av de viktigaste egenskaper man eftersöker i butik. KLS värnar om det svenska lantbruket, det är en grundpelare i vår verksamhet. Genom att märka våra produkter med Kött Från Sverige gör vi det tydligt för konsumenterna och lättare att hitta svenskt i hyllan. För oss är det inte bara en märkning, det är en garanti som kunden kan känna trygghet i.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Fler konsumenter uppmärksammar alla fördelar med att välja svenskt. När konsumenter väljer mat från Sverige bidrar man till att Sveriges bönder kan fortsätta sitt viktiga arbete och säkra vår fortsatta matförsörjning. Vi hoppas lika många konsumenter i år får chansen att laga mer plåtmat i höst och samtidigt bidra till det svenska lantbruket.

Micka Leissner, KLS


Lidl Sverige

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi har Från Sverige-märket på prisskyltar och highlightar olika områden i butiken med dekaler från Från Sverige. Sedan uppmärksammar, inspirerar och utbildar vi också våra medarbetare på kontor, i lager och butik kring våra svenska produkter och varför det är ett fokusområde för Lidl. Det gör vi genom informationskampanjer och interna event som löper under och i anslutning till Från Sverige-veckorna.

2. Vad ser ni för fördelar med ursprungsmärkningen Från Sverige?

— Vi vill göra det enkelt för våra kunder att hitta produkter som är odlade, födda och uppfödda, och förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige. Det är ett viktigt område för oss att uppmärksamma för att vi vet att våra kunder vill kunna handla mat och råvaror producerade i Sverige.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Våra Från Sverige-märkta produkter har en självklar plats i vårt sortiment, men just de här veckorna får de stå lite extra i strålkastarljuset där vi firar vårt ständigt växande sortiment där alla ingredienser kommer från Sverige.

Gabriella Goldman, Lidl Sverige


Aloba

1. Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— För att ge kunden ett gott alternativ på middagsbordet har vi under veckorna provsmakningar av våra Från Sverige- märkta plantbaserade Aloba bollar i ICA-butiker runt om i Sverige. Vi satsar även stort med en bred marknadskampanj där vi bland annat syns som sponsor på kockarnas kamp, med vår reklamfilm på Tv4-play och på annonser i Stockholms tunnelbana.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Det har från start varit viktigt för oss på Aloba att i så stor utsträckning som möjligt värna om råvarorna vi har i Sverige och på så sätt stöttar det lokala jordbruket. Att råvarorna vi adderar i våra produkter inte ska behöva transporteras längre än nödvändigt är något vi alltid strävar efter.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Att tillsammans med medverkande aktörer stärka fokuset. Både på vad märkningen innebär och står för samt ge extra ljus till de produkterna som idag bär märket. Våra förväntningar är att genom kunskap få kunden att förstå värdet i märkningen och välja produkter som både är hållbara och gör gott!

Kaisa Wallin, Aloba


Mathem

1.Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi är aktiva både på Mathem.se och i sociala medier under Från Sverige-veckorna. Här är våra aktiviteter:

  • Mathem.se har en butik i online-butiken — Shop-in-Shop — för endast Från Sverige-märkta varor så att kunden lätt kan välja mellan ett stort utbud och därigenom förenkla för kunden att testa nya produkter och varumärken. Fleratalet varor kommer dessutom finnas till kampanjpris. På sidan ges även information om vad Från Sverige-märkningen innebär.
  • Vi gör specialexponeringar på sajt — Genom banner på premiumplaceringar på sajten ska vi väcka uppmärksamhet, synliggöra och driva trafik till Från Sverige-butiken.
  • Annonsvaror: Från Sverige-märkta varor, tillsammans med andra svenska varor, högst upp på Mathems startsida med de mest attraktiva priserna för perioden.
  • Mathem.se har en premiumplacering för en Från Sverige-artikel på startsidan bredvid bannern med ett attraktivt kampanjpris.
  • Vi pushar i sociala medier för att engagera och driva trafik till vår Shop-in-Shop.

Lena Paulson, Mathem.se


dansukker strösocker

Dansukker / Nordic Sugar

1.Vad gör ni under Från Sverige-veckorna?

— Vi jobbar med butiksmaterialet vi beställt från Svenskmärkning tillsammans med vårt egna ”blågula” material som vi tagit fram för att lyfta vår årets nya förpackningsdesign på Dansukker Svenskt Strösocker 2 kg som är tänkt att förtydliga det svenska ursprunget. De kompletterar varandra bra och gör att vårt Från Sverige-märkta socker- och sirapsortiment tydliggörs i butik. I övrigt har vi valt att fokusera på kommunikation kring Kanelbullens dag den 4 oktober. Vi har tagit fram ett nytt recept med några av våra Från Sverige-märkta produkter, Brun Farin Strö och Vit sirap som är jättegott. Brun Farin Strö och nämligen precis fått ett Från Sverige-märke på förpackningen så det vill vi lyfta. Vi menar att en god tradition som Kanelbullens dag smakar ännu bättre med svenska ingredienser. Vi har jobbat med detta i sociala medier, influencerutskick och PR.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Nordic Sugar AB ligger bakom varumärket Dansukker har lång tradition och en 150-årig historia av att producera socker i Sverige. Det gör att vi har en stark koppling till den svenska konsumenten och med ursprungsmärkningen ”Från Sverige” på våra produkter underlättar vi för dem att välja svenskt socker och sirap. När fler väljer svenskproducerat gynnar det svenskt jordbruk och inhemsk produktion, något som är viktigt för oss.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Vi jobbar långsiktigt med att tydliggöra för den svenska konsumenten att vi har svensk socker i våra påsar, och att vi faktiskt är ensamma om att sälja svenskmärkt socker- och sirap i Sverige. Från Sverige-veckorna hjälper till att sätta fokus på märket i sig och en förståelse om vad det innebär i stort. Något vi självklart hoppas ska spilla även på vår kategori, så när konsumenten ska välja sitt socker i butik tittar de efter det blågula Från Sverige-märket som finns på flertalet av våra produkter.

Pernilla Wennerberg, Dansukker/Nordic Sugar


Tack för att du väjer svenskt när du handlar! 5 tips!

Händelser i världen påverkar Sveriges livsmedelsproduktion. När du väljer svenskproducerad mat bidrar du till att säkra vår livsmedelsförsörjning och stärka den svenska självförsörjningsförmågan vilket gör oss mindre sårbara för omvärldens svängningar och ger oss trygg och säker mat som uppfyller svenska mervärden.

Tack att du väljer svenskt idag, så att vi kan göra det även imorgon! Här är 5 tips om vad du kan göra!



Vi ses på stan under Från Sverige-veckorna!

Under Från Sverige-veckorna kommer du att möta ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige extra mycket på stan, i butikerna, i t-banan i Stockholm, i print och digitalt på nätet. Allt för att visa vägen till Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter och påminna om att titta efter märket. Här är en del av aktiviteterna!


butiksvarvet

Från Sverige-märkningen används på råvaror, livsmedel och växter i hela butiken! Titta efter märket så vet du att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Mer information

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige

 

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 1
Polarbröd och Korvbrödsbagarn, Nybergs Deli, Färsodlarna, Falköpings Mejeri och Gunnarshögs Gård berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 2
Scan, Lantmännen, SIA Glass, Kiviks Musteri, SydGrönt och City Gross berättar.

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 3
Leksands Knäckebröd, Gäsene Mejeri, Äppelriket, Frebaco Fazer, Tistelvind och Blomsterlandet

Det gör företagen under Från Sverige-veckorna 2022, del 4
Aloba, KLS med Dalsjöfors, Dansukker, Mathem och Lidl

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.