från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Så bjöds det in till Från Sverige-veckan 2020

Publicerad Nyheter för företag

Efter förra årets lyckade Från Sverige-pilotvecka är det dags att boka in butiksaktiviteten Från Sverige-veckorna under vecka 38 och 39 — 20 september till 3 oktober 2021. Save the date går ut nu och mer information kommer.

Under 2020 genomfördes en Från Sverige-pilotvecka, och här kan du se hur vi jobbade med den:


Från Sverige-pilotvecka 2020

Under Från Sverige-pilotvecka satsade vi på att tillsammans med företag, butikskedjor och butiker lyfta Från Sverige-märkta produkter i butik. Veckan var den 3-11 oktober, vecka 41, då vi tillsammans såg till att ingen missade svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken.

Med Från Sverige-pilotvecka ville vi:

  • Visa det stora utbudet av Från Sverige-märkta produkter i butik.
  • Visa bredden av råvaror, livsmedel och växter som är ursprungsmärkta.
  • Lyfta fram svenska råvaror i säsong.
  • Pilotveckan 2020 var ett första steg i att etablera en återkommande Från Sverige-vecka från och med år 2021.

Temat var ”Handla utmärkt!”

2020 var ett bra år för en pilotvecka: Det fanns cirka 10.500 godkända produkter från nära 200 märkesanvändare, och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter är stort hos konsumenterna. Med erfarenheter och utvärdering av årets pilotvecka kunde vi planera för kommande år.


Från Sveriges aktivering:

  • Annonsering utomhus och digitalt på temat ”Handla Utmärkt” i:
    – butiksnära utomhusreklam (Adshel) i storstadsregionerna (v 41).
    – digital annonsering (Instagram & Snapchat) i hela riket under två veckor (v 41-42).
  • Pallsvep och butiksmaterial kunde beställas kostnadsfritt (exp. avgift och frakt tillkom).
  • 300 butiker erbjöds hjälp med uppskyltningen med Från Sveriges butiksmaterial under hösten.
  • Aktiviteter i Från Sveriges alla kanaler: Instagram, Facebook, LikedIn, MyNewsdesk, frånsverige.se


Pallsvepen är i format 0,4 m x 25 meter med det tydliga temat ”Handla utmärkt!”

Förslag på vad du kunde göra:

  • Beställa butiksmaterial! Passar lika bra för att lyfta egna produkter, göra samexponeringar som att skylta upp hela butiken. Beställ & ladda ned.
  • Beställa pallsvep med Från Sverige-märket och texten ”Handla utmärkt” för tydlig exponering. Pallsvepen är 0,4 m x 25 meter.
  • Ta fram eget material för era butiker och/eller produkter. Hör gärna av dig om du vill bolla idéer! – vi är nyfikna!
  • Skapa erbjudanden och samexponering med märkesanvändare och butiker.
  • Planera in Från Sverige-veckan som en del av andra höstaktiviteter.
  • Låt Från Sverige-veckan ta plats i era kanaler och i er kommunikation, både i print och digitalt.

Beställningarna av butiksmaterial

  • Både företag och butiker beställde butiksmaterial. En del aktörer tog fram sitt eget material i linje med det som kunde beställas.
  • Våra pallsvep är kampanjmaterial, annat butiksmaterial är generellt och sitter med fördel uppe i butik året runt. Materialet var kostnadsfritt, Beställaren stod för expeditionsavgift och frakt.
  • För större upplagor av butiksmaterialet och för frågor kontaktades Lotta Hovhammar, [email protected]

Unga vuxna rekordhög kännedom om märket

Så använder du märket i butiken — inspiration & alla enheter

Som butik och märkesanvändare kan du beställa butiksmaterial eller ladda ned pdfer från Beställ & ladda ned. Det finns färdiga butikspaket men det går lika bra att välja de enheter som passar bäst för er. Här är inspirationsbilder, riktlinjer och översikt över alla enheter


Från Sverige i marknadsföring & kommunikation — tips!

Du vet väl att märkesanvändare kan använda ursprungsmärket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen. Exempel


Mer information

Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige-märkta varor

Unga vuxna: Rekordhög kännedom om Från Sverige-märket

Om Från Sverige-veckan på frånsverige.se


Svenskmärkning var nominerade till Årets leverantör av Dagligvarugalan 2020

Motivering till Svenskmärknings nominering:

”Svenskmärkning har på ett förnämligt sätt arbetat med att lyfta fram matlandet Sverige på hemmaplan. Genom ett starkt samarbete i butik med fokus på kommunikation har Svenskmärkning lyft Från Sverige-märket och ökat medvetenheten om alla de mervärden som det medför – vilket i slutändan gynnar hela värdekedjan.”



Från Sverige-veckorna 2021 — save the date!


 

Relaterade inlägg

Svenskt står starkt i både attityd och handling

Nu är Attitydmätning 2024 här som tagits fram av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning — en undersökning om kännedom, kunskap och attityder till ursprung på råvaror och livsmedel.

Ulrika Norvell, kvalitetsansvarig, slutar på Svenskmärkning 31/5.

Efter 8 år på Svenskmärkning som kvalitetsansvarig har Ulrika Norvell valt att från och med juni 2024 fortsätta sin karriär som hållbarhetsansvarig hos Kött- och Charkuteriföretagen.

Tina Stugemo blir ny vd för Svenskmärkning AB

Vi välkomnar Tina Stugemo, ny vd för Svenskmärkning AB som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Tina tillträder den 15 januari 2024.