Från Sverige-veckorna — vi skyltar upp din butik
Under Från Sverige-veckorna 2022 vecka 38 och 39 jobbar vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige extra genom att lyfta och visa vägen till varor med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige i butiken. För att hjälpa till med uppskyltningen erbjuder vi ca 500 butiker att med hjälp av Retail House skylta upp med Från Sveriges butiksmaterial utan kostnad.
Välkommen till Från Sverige-veckorna 2022
Nu är det dags för Från Sverige-veckorna 2022! Det är tredje gången för aktiviteten då vi tillsammans lyfter ursprungsmärkta produkter i butiker, kampanjer och kommunikation under Från Sverige-veckor. Det gör det enkelt för kunden att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar. Många butiker har varit med och skyltat upp under båda åren och nu är det dags boka in igen!
Retail House skyltar upp din butik utan kostnad
Retail House har under tidigare Från Sverige-veckor skyltat upp butiker i storstadsregionerna på uppdrag av oss på Svenskmärkning. I år erbjuder vi 500 butiker samma service utan kostnad för er.
Retail House kontaktar ansvarig hos er för att höra om ni vill få butiken skyltad. Bokning sker innan sommaren och uppskyltning av butik under veckorna 34-37.
Från Sveriges basmaterial sätts upp
Materialet som sätts upp är Från Sveriges basmaterial, det vill säga material som kan sitta upp hela året. Retail House har med sig ett butikspaket med enheter för hela butiksvarvet, men du kan själv flytta, ta bort eller beställa mer material så att det passar din butik. Material finns för märkena Från Sverige, Kött från Sverige, Mjölk från Sverige och en version för Odlat & växter med märket Från Sverige.
Centralt förankrad kampanj
Från Sverige-veckorna är förankrade centralt hos samtliga livsmedelskedjor. Svensk Dagligvaruhandel är en av tre ägare till Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen. För närmare information om vem du kan tala med centralt hos er, stäm av med Retail House.
Om Från Sverige-märkningen
Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige är ett gemensamt initiativ från Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen.
Tillsammans äger de Svenskmärkning AB som står bakom Från Sverige-märkningen. Märkningen gör det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken. De tre märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår och följer samma regelverk. I maj 2022 har 220 företag 11.800 godkända produkter för märkningen. Läs mer
Välkommen med frågor!
Om skyltning i butik: Jessica Maxe Lavesson, projektledare Retail House, 070-748 45 72, jessica[email protected]
Om Från Sverige-veckorna: Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig Svenskmärkning, [email protected]
Full fokus på märkningen vecka 38 och 39!
När vi jobbar tillsammans — märkesanvändande producenter, företag, restauranger och handel — får vi stor genomslagskraft som ökar förutsättningarna för att konsumenterna ska göra fler medvetna val av svenskproducerade produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.
Under Från Sverige-veckorna skyltar en del leverantörer upp i butikerna och har aktiviteter för att lyfta sina produkter. Det kan vara Från Sveriges basmaterial, kampanjmaterial eller företagens eget material.
Mer information
Allt om Från Sverige-veckorna — 10 tips, fyra butiker berättar ”Vi skyltade med Från Sverige 2021” och mycket mer
Folder: Så använder du märket i butiken
Beställ gärna mer material och kampanjmaterial här Det finns basmaterial, kampanjmaterial som pallsvep, med KRAV och Från Sverige-märket och material per kategori.
Demoskops attitydmätning: Att välja svenskt toppar vid matinköp
• 8 av 10 tycker det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har (79%)
• 7 av 10 tycker att tydlig ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat (75%)
• 6 av 10 tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar (61%)
• 9 av 10 anser att svensk livsmedelsindustri är viktig (91%)
• 6 av 10 kan tänka sig betala lite mer för svenska livsmedel (65%)
• 87% känner till någon av Från Sverige-märkningarna, en ökning från förra årets mätning
• 97% av de tillfrågade under 34 år känner till minst ett av Från Sverige-märkena
• 78% av de som känner till Från Sverige-märkningen har förtroendet för märket
• 74% tycker det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel
Läs mer om Demoskops attitydmätning 2022 här