från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-veckorna 2024 — vi skyltar upp din butik

Publicerad Företag Nyheter för företag

Under Från Sverige-veckorna 2024 vecka 38 och 39 jobbar vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige extra genom att lyfta och visa vägen till varor med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige i butiken. För att hjälpa till med uppskyltningen erbjuder vi ca 500 butiker att med hjälp av Retail House skylta upp med Från Sveriges butiksmaterial utan kostnad.

Välkommen till Från Sverige-veckorna 2024

Nu är det dags för Från Sverige-veckorna 2024! Det är femte gången för aktiviteten då vi tillsammans lyfter ursprungsmärkta produkter i butiker, kampanjer och kommunikation under Från Sverige-veckor. Det gör det enkelt för kunden att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar. Många butiker har varit med och skyltat upp varje år och nu är det dags boka in igen!

Retail House skyltar upp din butik utan kostnad

Retail House har under tidigare Från Sverige-veckor skyltat upp butiker i storstadsregionerna på uppdrag av oss på Svenskmärkning. I år erbjuder vi 500 butiker samma service utan kostnad för er.

Retail House kontaktar ansvarig hos er för att höra om ni vill få butiken skyltad. Bokning sker innan sommaren och uppskyltning av butik under veckorna 33-37.

Från Sveriges basmaterial sätts upp

Materialet som sätts upp är Från Sveriges basmaterial, det vill säga material som kan sitta upp hela året. Retail House har med sig ett butikspaket med enheter för hela butiksvarvet, men du kan själv flytta, ta bort eller beställa mer material så att det passar din butik. Material finns för märkena Från Sverige, Kött från Sverige, Mjölk från Sverige och en version för Odlat & växter med märket Från Sverige.

Centralt förankrad kampanj

Från Sverige-veckorna är förankrade centralt hos samtliga livsmedelskedjor. Svensk Dagligvaruhandel är en av tre ägare till Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen. För närmare information om vem du kan tala med centralt hos er, stäm av med Retail House.

Om Från Sverige-märkningen

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige är ett gemensamt initiativ från Svensk Dagligvaruhandel, LRF och Livsmedelsföretagen.
Tillsammans äger de Svenskmärkning AB som står bakom Från Sverige-märkningen. Märkningen gör det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken. De tre märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår och följer samma regelverk. I maj 2024 har 230 företag drygt 12.200 godkända produkter för märkningen. Läs mer

Välkommen med frågor!

Om skyltning i butik: Jessica Maxe Lavesson, projektledare Retail House, 070-748 45 72, jessica[email protected]

Om Från Sverige-veckorna: Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig Svenskmärkning, [email protected]


Full fokus på märkningen vecka 38 och 39!

När vi jobbar tillsammans — märkesanvändande producenter, företag, restauranger och handel — får vi stor genomslagskraft som ökar förutsättningarna för att konsumenterna ska göra fler medvetna val av svenskproducerade produkter som är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Tydlig exponering och kommunikation fångar konsumentens uppmärksamhet inte bara under de två veckorna, utan även alla andra veckor under året. Det gagnar såväl konsumenten, produktionen, företagen som handeln i Sverige.

Under Från Sverige-veckorna skyltar en del leverantörer upp i butikerna och har aktiviteter för att lyfta sina produkter. Det kan vara Från Sveriges basmaterial, kampanjmaterial eller företagens eget material.


Butikerna skyltas upp inför Från Sverige-veckorna! Fyra butiker berättar om 2023.

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

ICA Kvantum Clemenstorget — väldigt medvetna kunder

Stora Coop i Lund — intresset för svensk mat ökar

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering


Mer information

Allt om Från Sverige-veckorna — 10 tips, fyra butiker berättar ”Vi skyltade med Från Sverige 2021” och mycket mer 

Så använder du märket i butiken

Folder: Så använder du märket i butiken 

Beställ gärna mer material och kampanjmaterial här Det finns basmaterial, kampanjmaterial som pallsvep, med KRAV och Från Sverige-märket och material per kategori.

Minimarknaderna Smaka på Från Sverige

butiksvarvet
Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter finns i de flesta kategorier i butiken.


Svenskt står starkt i både attityd och handling.
Attitydundersökning 2024, Demoskop.

Att maten är svenskproducerad är en av de två viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck i butik. Tre av fem kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk livsmedelsindustri. Från Sverige-märkningen har fortsatt hög kännedom och starkt förtroende, och sju av tio tycker att en tydlig svensk ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp. Men vilka är de främsta anledningarna till att välja svenskt och vilka är de viktigaste varorna att köpa svenskt av? Det och mycket mer får du svar på i Attitydundersökningen 2024, en undersökning om kännedom, kunskap och attityder till ursprung på råvaror och livsmedel.

Snabbfakta ur undersökningen:

  • Märkningarna Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har hög kännedom (87%).
  • Drygt tre av fyra konsumenter (77%) av de som känner till märkningarna har ett högt förtroende för dem.
  • Kännedomen om Från Sverige-märkningarna är allra högst bland de yngre, 18-34 år (96%).
  • Svenskt ursprung är en mycket viktig faktor för konsumenterna även om priset fått ökad betydelse.
  • Tre av fem (62%) kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk industri.
  • 92 procent av de tillfrågade tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige.
  • Att gynna svenska bönder (86%) och svensk livsmedelsindustri (75%) är de två främsta skälen till att välja svenska livsmedel och råvaror.
  • Listan på de viktigaste varorna att köpa svenskt av toppas av: Ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött.

Läs hela pressmeddelandet och ladda ned Attitydundersökning 2024 från Demoskop här

Minimarknaden Smaka på Från Sverige, bild från 2023.

Relaterade inlägg

Så tar du bäst tillvara på bären i sommar

Sommaren är bärens tid! Att ta tillvara på bär kan göras på många olika sätt beroende på vilka bär du har och vad du vill använda dem till. Här har vi sammanfattat några vanliga metoder.

Producenter Foto Johan Skoglöf Swedish Wine

Sveriges största manifestation för svenskt vin

Som startskott för satsningen The Swedish Wine Tasting samlades Sveriges vinproducenter och vinexperter i juni för den första stora provningen av svenska viner. I augusti ställs de tio bästa mot utländska viner.

3 enkla tips – så hjälper du bina och andra pollinerare

En tredjedel av den mat vi äter idag behöver pollineras av olika insekter som bin, humlor och fjärilar. Här har vi samlat 3 enkla tips på vad du kan göra för att hjälpa bina och andra pollinerare.