från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

Publicerad Företag Företag berättar Nyheter för företag

På Hemköp Torsplan, Stockholm är Tobias Backman färskvaruansvarig och Vilhelm Eriksson kolonialansvarig. "Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter", säger Tobias och Vilhelm. "Svensk mat är en central del av vår affärsidé, och våra kunder värdesätter detta." De vill gärna skapa kul upplevelser i butiken under Från Sverige-veckorna.

Hemköp Torsplan, Stockholm
Tobias Backman, färskvaruansvarig
Vilhelm Eriksson, kolonialansvarig

Vilken nytta ser ni av att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltning?

— Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter. Vanligtvis är vi restriktiva med skyltar eftersom de ofta kan upplevas som störande och kan tränga sig in över prisskyltarna. Det är av yttersta vikt att dessa skyltar funkar praktiskt. Dessutom ser vi gärna kompletterande skyltar via vårt easy display-system, vilket skulle vara ovärderligt. Svensk mat är en central del av vår affärsidé, och våra kunder värdesätter detta.

Vilken respons får ni från era kunder?

— Själva uppmärkningen med skyltar skapar inte så mycket intresse. Våra kunder reagerar däremot mycket positivt på demonstrationer eftersom det skapar en kul upplevelse. Våra kunder i butiken tar för givet att vi erbjuder produkter från Sverige, och det är en självklarhet för dem att handla svenskt. Däremot skulle de reagera starkt negativt om vi marknadsförde produkter från andra länder, som dansk fläskfilé, till exempel.

Hur har kundernas intresse för svenska produkter utvecklats?

— Vi har framgångsrikt sålt svenska matvaror överlag och vi har inte observerat ett minskat intresse eller förändring i kundernas preferenser när det gäller ursprungsmärkta produkter från Sverige. Våra kunder är inte lika känsliga för prisskillnader, men vi har noterat en ökad försäljning av egna varumärken.

Hur skulle ni vilja utveckla Från Sverige-veckorna nästa år?

— Inför Från Sverige-veckorna skulle det vara kul och bra med ett gavelkoncept med skyltar och produkter som kan placeras i kundvarvet under veckorna. Det är viktigt att det visuellt händer något i butiken som framhäver produkter från Sverige. Gavlarna bör inte bara sälja produkter utan också kommunicera ett tydligt budskap. Dessutom vill vi exponera sambandslösningar för att främja måltidslösningar med produkter märkta med Från Sverige.


Mer information

Butiker skyltar upp under Från Sverige-veckorna och berättar:
ICA Kvantum Clemenstorget
City Gross Stora Bernstorp, Malmö
Stora Coop i Lund

Läs mer om Från Sverige-veckorna
Beställ hem butiksmaterial på Beställ & ladda ned
Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige
Använd Från Sverige-märket i marknadsföring och kommunikation
Så använder du märket i butik

 

Relaterade inlägg

färskpotatispremiär

Färskpotatispremiär på Bjäre

Årets första frilandsodlade färskpotatis plockades på Bjärehalvön idag. Det blev en härlig potatisfest, men framför allt ett manifest där odlare, de stora kedjorna i svensk dagligvaruhandel tillsammans med Svensk Potatis hyllade en fantastisk liten knöl.

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.