från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Publicerad Företag Företag berättar Nyheter för företag

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde. "Skyltar bidrar till ökad försäljning och underlättar för våra kunder att orientera sig i butiken. De spelar också en avgörande roll när det gäller att vägleda kunderna till våra svenska produkter", säger Patrik som kommer med förslag inför Från Sverige-veckorna.

City Gross Stora Bernstorp, Malmö
Patrik Hansson, butikschef

Vilken nytta ser ni av att marknadsföra butiken med Från Sverige-skyltning?

— Jag anser att all form av skyltning är av värde. Skyltar bidrar till ökad försäljning och underlättar för våra kunder att orientera sig i butiken. De spelar också en avgörande roll när det gäller att vägleda kunderna till våra svenska produkter, vilket blir allt viktigare i ljuset av globala oroligheter. Med en ökad medvetenhet om vikten av inhemsk livsmedelsproduktion blir skyltningen en viktig del av detta arbete.

Vilken respons får ni från era kunder?

— City Gross har länge profilerat sig som en förespråkare för svensk mat. Många kunder väljer därför vår butik med vetskapen om vårt omfattande utbud av svenska produkter. Vårt långsiktiga arbete för svenskt kött har varit avgörande för vår position på marknaden.

Hur har kundernas intresse för svenska produkter utvecklats?

— Med tanke på vår marknadsposition står vi ständigt inför trycket att erbjuda svenska produkter. Samtidigt har de senaste årens osäkerheter, som höjda räntor och inflation, lett till att vissa kunder söker efter importerade alternativ. För andra kunder är priset mindre viktigt – de efterfrågar svenskt kött. Vårt fokus på att stödja en levande landsbygd ligger ju i vår idé.

Hur skulle vi kunna utveckla Från Sverige-veckorna nästa år?

— För att ytterligare främja märket Från Sverige behöver vi öka medvetenheten om dess innebörd. Trots pandemins påverkan och andra kriser har vi historiskt sett inte tillräckligt jobbat med dessa veckor. En önskan är att centralt aktivera Från Sverige-veckorna genom gemensamma initiativ. Dessutom skulle bönder i butiken vara trevligt. Vi behöver synliggöra vårt samhällsengagemang genom gemensamma demoprogram och insatser i marknadsbladet. Det är viktigt att informera våra kunder om att hela 50% av den mat vi konsumerar är importerad. Vi skulle även vilja få förslag på vilka produkter som bör lyftas fram och önskar kontakt med leverantörer som är intresserade av att delta i Från Sverige-veckorna. Även om vi kan genomföra demonstrationer själva, skulle vi uppskatta ytterligare stöd och vägledning – ett gör-det-själv-kit skulle vara toppen.


Butiker skyltar upp Från Sverige-veckorna 2023 och berättar

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter
Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering
Stora Coop i Lund — intresset för svensk mat ökar

Om minimarknaderna Smaka på Från Sverige

 


Mer information

Läs mer om Från Sverige-veckorna
Beställ hem butiksmaterial på Beställ & ladda ned
Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige
Använd Från Sverige-märket i marknadsföring och kommunikation
Så använder du märket i butik

 

Relaterade inlägg

årets kock 2024

Här är kockarna som tävlar i Årets Kock 2024

Kvaltävlingen i Årets Kock 2024, SM i professionell matlagning, är avgjord. Efter två rafflande tävlingsdagar på Stockholms hotell- och restaurangskola står det nu klart vilka sex kockar som gått vidare till den stora finalen den 17 oktober.

Svensk blomsterglädje i varje hem — Blomsterfrämjandet

Blomsterfrämjandet stödjer både växtbranschen och den trädgårdsintresserade med inspiration och kunskap. Vi bad Malin Hidesäter, projektledare, berätta om säsonger och projekt.

plastfri gurka

Plastfri svenskodlad gurka med ätbart skydd

Lidl blir först i Sverige med att sälja gurka med Saveggys växtbaserade skydd i stället för plast. Nu genomför Lidl-butiken i Limham en testförsäljning av den svenskodlade gurkan under varumärket Matriket.