Stora Coop i Lund — intresset för svensk mat ökar
Lennart Martinsson är butikschef på Stora Coop i Lund och han tackar ja till att få butiken uppskyltad inför Från Sverige-veckorna. "Den främsta fördelen är att det tydligt visar kunderna att vår butik tar ansvar genom att sälja produkter från Sverige och att vi kommunicerar detta på ett klart och tydligt sätt i hyllorna", säger Lennart. Här är hans tankar om Från Sverige-veckorna.
Lennart Martinsson, butikschef
Stora Coop i Lund
Vilken nytta ser ni av att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltning?
— Den främsta fördelen är att det tydligt visar kunderna att vår butik tar ansvar genom att sälja produkter från Sverige och att vi kommunicerar detta på ett klart och tydligt sätt i hyllorna. Denna kommunikation signalerar att kunderna kan göra ett medvetet val när de handlar. Vi strävar efter att vara en butik som aktivt förmedlar vårt samhällsengagemang genom att erbjuda produkter från Sverige.
Vilken respons får ni från era kunder?
— Vi får inte jättemycket respons men skulle vi inte sälja och marknadsföra produkter från Sverige så skulle kunderna reagera. Våra kunder är vana vid att vi aktivt engagerar oss i dessa frågor, och vi har en medveten kundgrupp som handlar i vår butik. När vi arrangerar demonstrationer och marknadsför lokal mat, blir kunderna nyfikna och ställer frågor.
Hur har kundernas intresse för svenska produkter utvecklats?
— Intresset för svensk mat ökar, särskilt med tanke på oroligheterna i världen. Kunden har blivit mer medveten om och fokuserad på svenska produkter, särskilt när de är tillverkade i Sverige med svenska råvaror. Denna koppling till Sverige skapar en känsla av trygghet hos kunderna. Vi har inte märkt av någon markant minskad efterfrågan på svenska produkter även om de ibland är lite dyrare.
Hur skulle vi kunna utveckla Från Sverige-veckorna nästa år?
— Två veckor passerar för snabbt. För att ytterligare stärka temat bör vi överväga centralt aktiverade kampanjer, inklusive annonsering i olika medier och mer profilmaterial i butiken. Att aktivera leverantörer med Från Sverige-märkta produkter genom demonstrationer och exponeringar är också en väg att gå. Att få bra och säljande material för att stödja dessa aktiviteter skulle vara till stor hjälp. Vi är entusiastiska över temaaktiviteter på vårt torg, förutsatt att de bokas i god tid. En idé skulle kunna vara att erbjuda middagstips med Från Sverige-märkt mat som fokus.
Mer information
Butiker skyltar upp Från Sverige-veckorna och berättar:
ICA Kvantum Clemenstorget
City Gross Stora Bernstorp, Malmö
Hemköp Torsplan, Stockholm
Läs mer om Från Sverige-veckorna
Beställ hem butiksmaterial på Beställ & ladda ned
Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige
Använd Från Sverige-märket i marknadsföring och kommunikation
Så använder du märket i butik