ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter
Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp med Från Sveriges butiksmaterial. "Uppskyltningen är en mycket bra hjälp till oss genom att vi får ut budskapet till våra kunder. Märket är bra. Det är tydligt och starkt i alla tider. Detta är en central del av hela vår affärsidé och jag skulle säga att vi totalt får en god kundrespons på att sälja och marknadsföra produkter som är Från Sverige-märkta." Ola vill gärna ha fler aktiviteter och demo med leverantörer under Från Sverige-veckorna.
ICA Kvantum Clemenstorget, Lund
Ola Hollerup, köpman
Vilken nytta ser ni av att marknadsföra butiken med Från Sverige-skyltning?
— Uppskyltningen är en mycket bra hjälp till oss genom att vi får ut budskapet till våra kunder. Märket är bra. Det är tydligt och starkt i alla tider. Vi har ju jobbat sedan 90-talet med kampanjer med lokal mat från Sverige. Så när märkningen kom blev jag mycket glad. Vi måste värna om det svenska och den svenska produktionen. Vi i butiken måste göra allt för att driva denna fråga. Det är en viktig samhällsfråga.
Vilken respons får ni från era kunder?
— Våra kunder är väldigt medvetna och förstår sammanhanget och hur viktigt det är med svenska produkter. Detta är en central del av hela vår affärsidé och jag skulle säga att vi totalt får en god kundrespons på att sälja och marknadsföra produkter som är Från Sverige-märkta.
Hur har kundernas intresse för svenska produkter utvecklats?
— Vi ser en liten stagnation i takt med inflationen och ränteoron. Prisdebatten är ju kortsiktig och den innebär att vi inte talar om mervärden i samma utsträckning. Vi måste se på ökad självförsörjning i Sverige. Om vi inte ökar vår självförsörjning av livsmedel så kommer priset att bli högt på längre sikt.
Hur skulle vi kunna utveckla Från Sverige-veckorna nästa år?
— Vi skulle gärna vilja se fler aktiviteter i butik i samband med Från Sverige-veckorna. Vi behöver stöd och hjälp med kontakter till leverantörer och andra personer som kan komma till butiken och dema och informera om Från Sverige-märkta produkter. Vi har ju också hela Malmborgsgruppen där vi skulle kunna aktivera svenskmärkta produkter. Vi skulle också gärna vilja se aktiviteter på våren i samband med primörerna. Hösten är trång då det är många temaveckor som konkurrerar med varandra. Två veckor är lång tid. Kanske skulle vi vilja fokusera en vecka med demonstrationer och andra aktiviteter i butiken.
Butiker skyltar upp Från Sverige-veckorna 2023 och berättar
City Gross Stora Bernstorp, Malmö — all form av skyltning är av värde
Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering
Stora Coop i Lund — intresset för svensk mat ökar
Mer information
Läs mer om Från Sverige-veckorna
Beställ hem butiksmaterial på Beställ & ladda ned
Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige
Använd Från Sverige-märket i marknadsföring och kommunikation
Så använder du märket i butik