från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Maxi ICA Nacka välkomnar uppskyltning och samarbete

Publicerad Företag Företag berättar

Vi frågade Fredrik Bjurhult, marknadschef på Maxi ICA Stormarknad i Nacka, om Från Sveriges butiksmaterial och Från Sverige-veckorna 2023. Kunderna är nyfikna, vill veta var produkterna kommer ifrån och därför är skyltningen ett utmärkt och enkelt sätt att underlätta för kunderna.
— Vi ser gärna ett samarbete med alla leverantörer som har Från Sverige-märkta produkter och att de kommer till oss och jobbar med demos och aktiviteter i säsong — inte bara under Från Sverige-veckorna. Sedan kommer vi ju självklart att skylta upp i alla våra avdelningar, säger Fredrik Bjurhult som önskar att Från Sverige-veckorna var längre och att de integrerades i kampanjplaneringen.

Butik: Maxi ICA Stormarknad Nacka
Fredrik Bjurhult, marknadschef

Vilken nytta ser du att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltar?

— Våra kunder vill veta var produkterna kommer ifrån. Detta är ett utmärkt och enkelt sätt att underlätta för våra kunder. Tydlig och bra kommunikation i samband med produkterna gör det enkelt. Vi vill ju kommunicera dessa frågor, så för oss är det mycket bra. Det är viktigt att förstå vad skylten driver för värde för kunden.

Vilken respons har ni fått från era kunder?

— Ibland händer det att våra kunder överraskas av att produkten är Från Sverige-märkt. Sedan blir det en liten happening i butiken när personal från Svenskmärkningen kommer och skyltar upp butiken. Kunderna är nyfikna och vill handla svenskt. Sedan är det ju alltid en ekonomisk balansgång för våra kunder i dagsläget.

Hur har intresset för svenska produkter utvecklats?

— Intresset hos våra kunder är stort. Det är viktigt att vi arbetar med våra säsonger och att vi lyfter fram våra utmärkta svenska frukt- och gröntprodukter. Det är viktigt att fånga upp intresset. Vi jobbar i längre kampanjperioder för att nå igenom bruset. Det vore logiskt att få Från Sverige i våra längre kampanjer, detta för att bli tydligare mot våra kunder och stärka vår profil i de frågor vi tycker är viktiga.

Hur tänker ni lyfta ut sortimentet ur Från Sverige-veckorna?

— Vi ser gärna ett samarbete med alla leverantörer som har Från Sverige-märkta produkter och att de kommer till oss och jobbar med demos och aktiviteter i säsong – inte bara under Från Sverige-veckorna. Sedan kommer vi ju självklart att skylta upp i alla våra avdelningar. Vi lyfter fram information till alla våra medarbetare i nyhetsbrev att vi kommer att skylta upp butiken med Från Sverige-kommunikation. Om jag fick önska något så skulle jag önska att Från Sverige-veckorna var lite längre än enbart två veckor och att de integreras i vår kampanjplanering. Vi vill ju att våra kunder ska handla svenskt 365 dagar om året.


Mer information

Allt om Från Sverige-veckorna

Beställ och ladda ned butiksmaterial här

Så använder du märket i butiken

Kommunicera och inspirera

Företag som ursprungsmärker med Från Sverige

butiksvarvet

 

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.