från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Hemköp Hornstull skyltar upp Från Sverige

Publicerad Företag Företag berättar Nyheter för företag

Andreas Frick, butikschef Hemköp Hornstull, tackade ja till att få butiken skyltad med Från Sveriges butiksmaterial inför Från Sverige-veckorna och tycker att materialet fungerar bra. Andreas berättar att de funderat på att bygga en avdelning med Från Sverige-produkter. "Varje vecka får vi positiv respons från våra kunder. De uppskattar att vi arbetar med produkter från Sverige. Detta sortiment kommer bli allt viktigare."

Andreas Frick på Hemköp Hornstull tackade ja till att skylta upp butiken inför Från Sverige-veckorna 2021.

Andreas Frick – Hemköp Hornstull
Butikschef
Arbetat tre år i butiken.
Favoritprodukt från Sverige: Kött framför allt.

Vilken nytta ser du med att skylta upp butiken inför Från Sverige-veckorna?

— Kunderna vill veta var produkterna kommer ifrån. Det blir en trygghet för våra kunder och det är viktigt. Vi har till och med funderat på att bygga en egen avdelning med Från Sverige-produkter. Vi har svårt att ta till oss alla olika märkningar. Från Sveriges märkning är enkel och tydlig, Från Sverige – gult och blått. Det är bra. Det finns en charm i att sälja produkter från lokala producenter i stället för att sälja något som kommer långväga ifrån.

Hur har materialet fungerat i er butik?

— Det har fungerat bra. Materialet är enkelt och inte tillkonstlat. Vi gör det ibland för svårt för oss. Från Sverige är enkelt och funkar i butik.

Vilken respons har ni fått från era kunder?

— Varje vecka får vi positiv respons från våra kunder. De uppskattar att vi arbeta med produkter från Sverige. Detta sortiment kommer bli allt viktigare.

Hur mycket vet dina kollegor om märkningen?

— Kännedomen är medel rent generellt, vi är många medarbetare i butiken. De som arbetar i ledningen i butiken har bra kännedom. Vi behöver utbildning och skulle gärna se att Från Sverige kommer hit och håller ett föredrag på cirka 30 minuter. Vi är en butik som är mycket aktiva gällande kompetensutveckling.

Vilken kategori är viktigast att skylta?

— Frukt och grönt samt kött och chark är de viktigaste kategorierna att skylta upp för oss. De är stora och viktiga för våra kunder.

Vad kan göras bättre inför Från Sverige-veckorna 2022?

— Skulle vilja flagga upp hela butiken med stora Sverige-flaggor samt butiksmaterial. Vi har även en buffé med varm mat där vi skulle kunna bjuda på svensk husmanskost. Vi skulle även vilja ha demonstrationer hela veckan med olika leverantörer. Skulle önska att leverantörerna blev bättre och mer aktiva mot oss och vill även ha stöd i våra centrala reklamblad under kampanjveckorna.



Under Från Sverige-veckorna jobbar vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige extra i alla kanaler! Tillsammans med märkesanvändande företag, butikskedjor och andra aktörer lyfter vi och synliggör produkter med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Vi visar bredd och utbud i butik, e-handel och kommunikation och gör det enkelt för konsumenten att hitta och välja Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar. Från Sveriges butiksmaterial kan sitta uppe i butiken hela året och i hela butiksvarvet — inför Från Sverige-veckorna 2022 erbjuder vi 500 butiker att få Från Sverige-materialet uppsatt.


Mer information

Allt du behöver veta för att vara med — Från Sverige-veckorna 2022

Butiksmaterial, pdfer, digitalt material — ladda ned och beställ

Företag som märker med Från Sverige — hela listan

Därför ska du skylta upp med Från Sverige! Kort & lång version — se filmen

Relaterade inlägg

Slaktarkorv — från galen idé till smaksäker korv

Vad var det för galen idé grisbonden Per Karlsson fick när han utvecklade sina produkter och varför heter det Slaktarkorv? Läs om Slaktarkorv, korven där även de finare köttdetaljerna ingår i korven.

Hållbarhet och engagemang i fokus hos Stjärnägg

Stjärnägg är Sveriges största äggleverantör. Läs om deras hållbarhetsstrategi som engagerade hela organisationen, en innovativ pallanpassad förpackningslösning och om Mustaschkampen och Majblomman.

Säsongspremiär för SydGrönts svenska jordgubbar

SydGrönts första svenska jordgubbar har skördats! Säsongens första jordgubbar är odlade i växthus och sorten är Malling Centenary som planterades i växthusen i slutet av januari. Säsongen av svenska jordgubbar finns genom odling i växthus, tunnlar och på friland från april ända fram till oktober.