från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Hemköp, Sabis Fältöversten, vill skylta hela butiken

Publicerad Företag Företag berättar

På Hemköp, Sabis Fältöversten, involveras hela personalen inför Från Sverige-veckorna så att alla känner sig trygga i vad produkter Från Sverige står för, och de vill skylta upp hela butiken. Vi frågade Magnus Westin, köttansvarig, och Måns Frostling, deliansvarig, om hur de ser på att få sin butik uppskyltad med Från Sveriges butiksmaterial.
— När vi skyltar upp butiken så får vi färre frågor från kunderna. Detta avlastar vår personal. Det är en stor fördel. Samtidigt skapar skyltningen ett intresse hos våra kunder till att fördjupa sig ytterligare i vad produkter från Sverige står för.
— Självklart välkomnar vi också leverantörer som har produkter Från Sverige att dema i vår butik.

Hemköp, Sabis Fältöversten
Magnus Westin, köttansvarig
Måns Frostling, deliansvarig (från och med 1/4 – teamledare saluhallen)

Vilken nytta ser du att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltar?

— Bra att informationen kommer ut till kunderna. Informationen på skyltarna får kunderna att värdesätta de svenska produkterna mer. Vi säljer bra med svenska produkter i butiken. Vi säljer mycket svenska produkter inom många varugrupper, inte bara kött utan även på kolonial, frukt och grönt och mejeri. Det är viktigt att det kommer fram i alla avdelningarna att det är produkter märkta Från Sverige. Våra kunder gillar svenskt. De är beredda att betala lite mer i normala fall.

Vilken respons har ni fått från era kunder?

— När vi skyltar upp butiken så får vi färre frågor från kunderna. Detta avlastar vår personal. Det är en stor fördel. Samtidigt skapar skyltningen ett intresse hos våra kunder till att fördjupa sig ytterligare i vad produkter från Sverige står för. Vi får bland annat frågor om vilken gård produkterna kommer ifrån.

Hur har intresset för svenska produkter utvecklats?

— Priset styr väldigt mycket just nu av förklarliga skäl. Det finns ett värde i det svenska som står sig bra men priset måste ändå vara konkurrenskraftigt. Intresset står sig bland annat för att produkter Från Sverige är bättre. Till exempel så är den restriktiva hållningen i antibiotikaanvändning viktig. Tyvärr ser vi att om det blir för dyrt så pausar man konsumtionen av svenska produkter. Men det finns ett enormt långsiktigt värde i att arbeta med råvaror som kommer från Sverige. Alla de positiva värden som finns måste vi långsiktigt jobba med. Vi måste värna vår svenska primärproduktion. Det tror jag våra kunder är med på.

Hur tänker ni lyfta ut sortimentet ur Från Sverige-veckorna?

— Vi vill skylta upp hela butiken. Sedan måste vi involvera hela personalen så att alla känner sig trygga i vad produkter Från Sverige står för. Detta gör vi i personalrummet och på vårt gemensamma intranät. Vår personal är idag pålästa och intresserade, så nivån på vår kunskap är hög och de flesta kan svara på kundernas frågor. Sociala medier är viktigt för att lyfta mervärden i det svenska. Vi har ju både Instagram- och Facebook-konton till butiken. Det är till exempel spännande att lyfta upp nya svenska dessertostar som är en kategori där svenska produkter inte varit. Självklart välkomnar vi också leverantörer som har produkter Från Sverige att dema i vår butik. Vi tar tacksamt emot dessa aktiviteter. Den svenska råvaran är viktig både för oss, våra kunder och Sverige.


Mer information

Allt om Från Sverige-veckorna

Beställ och ladda ned butiksmaterial här

Så använder du märket i butiken

Kommunicera och inspirera

Företag som ursprungsmärker med Från Sverige

butiksvarvet

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.