City Gross Häggvik — självklart att skylta upp
City Gross Häggvik skyltar upp i butiken inför Från Sverige-veckorna 2023 och menar att skördetiden är en utmärkt period för att jobba med svenska produkter. Vi bad Christina Schöllin, färskvaruansvarig, och Anders Wred, teamledare kött, berätta.
— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter.
— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år.
Butik: City Gross Häggvik
Christina Schöllin, färskvaruansvarig
Anders Wred, teamledare kött
Vilken nytta ser du att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltar?
— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter. Vi har ju så många artiklar så det är viktigt att lyfta vårt sortiment från Sverige. Vi på City Gross har en lång tradition av svenskt kött och valet av butik kan ofta styras av hur duktig butiken är på kött från Sverige. Vi har testat med utländskt färdigpackat kött och det gick inte hem hos våra kunder.
Vilken respons har ni fått från era kunder?
— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år. Jag tror att det är ett viktigt urvalskriterium för våra kunder. Viktigt att vi lyfter dessa produkter i säsong, exempelvis på frukt och grönt.
Hur har intresset för svenska produkter utvecklats?
— Svenskt är bra. Med tanke på dagens kostnadsökningar så kan ursprungsmärkningen komma i skymundan. Det gäller framför allt på halvfabrikaten, men man håller nog fast på köttet och de andra färskvarorna. Med tanke på dagens situation så är det mycket viktigt lyfta fram de svenska värdena som bättre djurhållning, kortare transporter och svensk produktion. Det är viktigt att jobba med mervärdena.
Hur tänker ni lyfta ut sortimentet ur Från Sverige-veckorna?
— Hela vår koncern måste fokusera på frågan. Vi är ju öppna för att kommunicera Från Sverige-veckorna i sociala medier. Dessutom är vi öppna för att våra leverantörer som har märkta produkter kommer hit till oss och bokar lokala kampanjer eller demonstrationer. En utmärkt period för att jobba med svenska produkter är under skördetiden. Vi kommer självklart att skylta upp med Från Sverige-skyltar.
Mer information
Beställ och ladda ned butiksmaterial här
Så använder du märket i butiken
Företag som ursprungsmärker med Från Sverige