från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

City Gross Häggvik — självklart att skylta upp

Publicerad Aktuellt

City Gross Häggvik skyltar upp i butiken inför Från Sverige-veckorna 2023 och menar att skördetiden är en utmärkt period för att jobba med svenska produkter. Vi bad Christina Schöllin, färskvaruansvarig, och Anders Wred, teamledare kött, berätta.
— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter.
— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år.

Butik: City Gross Häggvik
Christina Schöllin, färskvaruansvarig
Anders Wred, teamledare kött

Vilken nytta ser du att skylta upp butiken med Från Sverige-skyltar?

— Vi tycker att det blir mer lättöverskådligt. Våra kunder får se hur fantastiskt många produkter vi har som är Från Sverige. Det blir lättare att hitta svenska produkter. Vi har ju så många artiklar så det är viktigt att lyfta vårt sortiment från Sverige. Vi på City Gross har en lång tradition av svenskt kött och valet av butik kan ofta styras av hur duktig butiken är på kött från Sverige. Vi har testat med utländskt färdigpackat kött och det gick inte hem hos våra kunder.

Vilken respons har ni fått från era kunder?

— Våra kunder förväntar sig att vi har svenska produkter så vi har det kravet på oss varje dag, 365 dagar om året. Vi är nischade mot området och vårt samarbete med svenska bönder har pågått under många år. Jag tror att det är ett viktigt urvalskriterium för våra kunder. Viktigt att vi lyfter dessa produkter i säsong, exempelvis på frukt och grönt.

Hur har intresset för svenska produkter utvecklats?

— Svenskt är bra. Med tanke på dagens kostnadsökningar så kan ursprungsmärkningen komma i skymundan. Det gäller framför allt på halvfabrikaten, men man håller nog fast på köttet och de andra färskvarorna. Med tanke på dagens situation så är det mycket viktigt lyfta fram de svenska värdena som bättre djurhållning, kortare transporter och svensk produktion. Det är viktigt att jobba med mervärdena.

Hur tänker ni lyfta ut sortimentet ur Från Sverige-veckorna?

— Hela vår koncern måste fokusera på frågan. Vi är ju öppna för att kommunicera Från Sverige-veckorna i sociala medier. Dessutom är vi öppna för att våra leverantörer som har märkta produkter kommer hit till oss och bokar lokala kampanjer eller demonstrationer. En utmärkt period för att jobba med svenska produkter är under skördetiden. Vi kommer självklart att skylta upp med Från Sverige-skyltar.


Mer information

Allt om Från Sverige-veckorna

Beställ och ladda ned butiksmaterial här

Så använder du märket i butiken

Kommunicera och inspirera

Företag som ursprungsmärker med Från Sverige

butiksvarvet

 

 

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.