Ostrapporten 2023: Stor lojalitet till svensk ost
Hela 95 procent av alla svenskar äter ost. Även fast osten upplevs som dyrare nu så är lojaliteten till de svenska ostarna fortsatt stor. Vilken är favoritosten, hur populärt är det att använda ost i matlagningen och hur hög kännedom har Från Sverige-märkningen på ost? Det och mycket mer får du svar på i Ostrapporten 2023!
Ostrapporten 2022, en undersökning om svenska folkets ostpreferenser och attityder till ost, av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning.
Det är viktigt att osten är svensk
Hela 95 procent av alla svenskar äter ost. Även fast osten upplevs som dyrare idag så är lojaliteten till de svenska ostarna stor och konsumenterna väljer att köpa ost ändå. Tre av fem tycker det är viktigt att osten de väljer är svensk.
Samtidigt så är endast fyra av tio ostar som vi äter i Sverige producerade i Sverige. Vi tror att vi äter mer svensk ost än vad vi faktiskt gör.
– Tre av fem tycker att det är viktigt att osten de väljer är svensk även i den nuvarande ekonomiska situationen. Ursprungsmärkningen Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta den i butiken oavsett om den säljs i hel bit, färdigriven eller i skivor. En märkt ost är gjord på mjölk från svenska kor och den är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. När man väljer den stöttar man svenska bönder och svensk livsmedelsindustri, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.
Svenskarnas ostfavoriter
Hårdost är den vanligaste typen av ost som vi äter i Sverige. Därefter följer dessertost, mjukost och matlagningsost.
Majoriteten av svenskarna tycker att butikerna har ett bra eller mycket bra utbud av hårdost. Präst®, Herrgård®, Grevé® och Hushållsost är klara ostfavoriter. I topp hamnar Präst® som den svenska ostfavoriten. Därefter kommer Herrgård®, Grevé® och Hushållsost.
Ostrapporten visar att hårdost är den absoluta favoriten på listan över populära pålägg på frukostmackan.
Populärt med ost i matlagningen
4 av 5 tillfrågade använder ost som topping eller smakförstärkare i maten. Fler yngre än äldre använder ost som huvudråvara när de lagar mat och de under 29 år lagar också fler rätter med ost än vad personer över 65 år gör.
Pizza, gratänger och pastarätter är de vanligaste maträtterna att använda ost i. Att det är viktigt att osten i matlagningen är svensk tycker nästan varannan person, 48 procent. Främsta anledningarna till det är att man vill gynna de svenska bönderna (84%) och främja den svenska livsmedelsindustrin (70%).
Osten på pizzan
I Sverige äter vi en halv miljon pizzor varje dag! Det innebär att det används 14 miljoner kg ost per år på landets pizzerior. 1 av 5 (18%) har aldrig funderat över varifrån osten på pizzan kommer. Här kan du läsa mer om osten på pizzan.
Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, använder svensk lagrad hårdost på pizzan. Här hittar du recepten!
Svensk dessertost
58 procent av svenskarna uppger att de äter dessertost. Utbudet av svenska dessertostar i butik upplevs som lite sämre än det svenska hårdostssortimentet. De som väljer importerade dessertostar anger att det beror på att det finns fler sorter att välja mellan (29%), att det är svårt att hitta svenska alternativ (22%) och att de importerade dessertostarna är godare (19%).
Önskelista på svenska ostvarianter
Ostar som parmesan, mozzarella och fetaost toppar listan när svenskarna önskar sig svenska motsvarigheter. Parmesan (17%), mozzarella (10%), fetaost (9%) och brieost (9%) är de utländska ostsorter som konsumenterna helst vill se svenska likvärdiga varianter av.
Bilden visar skillnaderna i efterfrågan på olika svenska likvärdiga varianter beroende på ålder.
Hög kännedom om Från Sverige-märkets kriterier
När osten är märkt med Från Sverige eller Mjölk från Sverige betyder det att osten är tillverkad i Sverige av svensk mjölk och även är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Kännedomen om vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att få använda Från Sverige-märkningen på ost har ökat till 57% 2023 jämfört med 43% 2022.
Bland de som tycker att det är viktigt att osten är svenskproducerad vid val av ost har 67% kännedom om kriterierna för Från Sverige och Mjölk från Sverige.
Ladda ned rapporten på MyNewsdesk här!
Ostrapporten är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1 048 intervjuer perioden 11–17 januari 2023.
Mer information
Ostrapporten och pressmeddelandet på MyNewsdesk
10 spännande fakta om svensk ost
Lär dig mer om ost – 6 olika osttyper
Från Sverige på plats på Ostfestivalen 2023
Svensk ost på pizzan – visste du det här?
Träffa oss och våra vänner på Ostfestivalen