från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Matrapporten 2022 – svenskproducerat viktigast

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Svenskproducerat är viktigast när det kommer till vilka produktegenskaper konsumenterna värderar högst enligt Food & Friends Matrapport 2022. Matrapporten redovisar även orsaker till att välja svenskproducerat, betalningsvilja och årets trendrätt. Och så svenskarnas favoriträtter – kan du gissa vilka de är?

Svenskproducerat viktigaste egenskapen

Allra viktigast är det att matprodukten är svenskproducerad följt av att produkten kommer från ett varumärke som känns igen och att matprodukten är av billigt/lägsta pris enligt Matrapporten 2022. Svenskproducerat som egenskap drivs mer av kvinnor än män, 23 % respektive 19 %. Ju mer matintresserad man är desto viktigare är det. Det syns även en skillnad utifrån hur man definierar sig:

Allätare 22 %
Flexitarian 19 %
Pescetarian 17 %
Vegetarian 11 %
Vegan 7 %

21% av svenska folket anser att den viktigaste produktegenskapen i år är att livsmedelsprodukten ska vara producerad i Sverige. Från Sverige-märkningen betyder att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.

Orsaker till att välja svenskproducerat

Svensken köper mat och dryck med svenskt ursprung för att gynna svenska bönder. Så tänker de allra flesta förutom åldersgruppen 15-24 år som köper svenskt för att det är bra ur ett klimat- och miljösynpunkt. I den åldersgruppen ser vi att det drivs av de yngre kvinnorna med 84 % och männen 53 %. Bryter vi sedan ner det på hur man själv ser på sin relation till mat, syns intressanta förändringar:

Allätare – vill gynna svenska bönder
Flexiterian – bra ur klimat- och miljösynpunkt
Pesceterian – bra ur klimat- och miljösynpunkt
Vegetarian – bra ur klimat- och miljösynpunkt
Vegan – bra ur klimat- och miljösynpunkt

Allätarna är de som köper svenskproducerad mat för att de vill gynna svenska bönder. Övriga kategorier gör det mer utifrån en klimat- och miljösynpunkt.

2 av 3 kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska lantbrukare och svensk industri

Betalningsviljan skiljer kraftigt mellan våra tre storstäder.

Stockholm 67 %
Göteborg 77 %
Malmö 59 %

Vi ser att det skiljer mellan åldersgrupperna. Bland de yngsta 15-24 år är siffran 63 % och motsvarande siffra i den äldre åldersgrupp 55-74 år är 72 %. Viljan att betala för att stötta svenskproducerad mat ökar med stigande ålder.

Svensk marknadsandel 2020  * Siffran avser 2019 Källa: Jordbruksverket Här kan du läsa mer

10 i topp – Sveriges mest lagade rätter

När det kommer till vad vi föredrar att äta ligger spagetti köttfärssås fortsatt i topp bland svenskarnas vardagsrätter, följt av pastarätter och kyckling med tillbehör på andra samt tredjeplats. Till helgen är det populärast att duka upp med tacos, biff och pizza och när det kommer till vegotoppen toppar pasta med sås följt av grönsakssoppa och sallad listan.

Svenskarnas favoriträtter till vardags och helg 2022

Årets trendrätt

Poké bowl har nu nått ut i hela Sverige och är årets trendrätt för andra året i rad. Sushin klättrar upp på andraplats och tacos tar sig upp på plats tre. Alla rätterna som är i topp tre är rätter som i grunden är variationsrika.

Ta del av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, recept på ”Swedish bowl” – en svensk tolkning av en poké bowl. Här hittar du receptet!


Om Matrapporten

Undersökningen Matrapporten initierades för att se hur folk handlar, lagar, äter och dricker i Sverige. Metod: Ett urval på 1050 personer motsvarande ett representativt urval på ålder (15–74 år), kön och region dras från en grupp av paneler bestående av cirka 67 500 personer (Norstat). Datainsamlingen gjordes i maj 2022.

Hela rapporten hittar du här

Läs mer inne på Food & Friends

Relaterade inlägg

zeta grillost

Zeta har nu lanserat en svensk grillost

För de som vill njuta av en halloumiliknande grillost med svenskt ursprung har nu Zeta lanserat en grill- och stekost tillverkad på svensk mjölk! Här kan du läsa mer.

Gällenäs Grönsaker

Gällenäs Grönsaker – “Att odla är vår livsstil”

Gällenäs Grönsaker är ett ungt familjeföretag som drivs av Anette och Peter van Schie. Idag odlar de tomater, gurkor, paprika, aubergine och chili i det 5000 m2 stora växthuset.

nybergs deli

”Bra mat till alla” från familjeföretaget Nybergs Deli

Nybergs Deli är ett familjeföretag med visionen ”Bra mat till alla”. Nybergs Deli erbjuder ett noga utvalt sortiment av god och bra mat till både till vardags och fest. Här kan du läsa mer!