från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Kampanjstart: Tack att du väljer svenskt!

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Nyheter för företag

Nu startar Från Sverige-märkningens rikstäckande kampanj med budskapet ”Tack att du väljer svenskt när du handlar!”. Kampanjen publiceras på digitala impactskyltar utomhus och vid dagligvarubutiker, i t-banan i Stockholm samt i landsortspress och relaterad press. Med budskapet vill Svenskmärkning uppmärksamma betydelsen av att välja svensk mat och dryck för att stärka den svenska livsmedelsproduktionen med svenska mervärden, vilket i förlängningen ökar den svenska försörjningsförmågan.

Från Sveriges kampanj syns bland annat i Stockholms tunnelbana vecka 19 och 20. Pressmeddelande 2022 05 03.

— Med Tack att du väljer svenskt-kampanjen vill vi tacka alla som handlar svenskproducerad mat och dryck idag och uppmuntra dem till att fortsätta göra det imorgon. En stark svensk livsmedelsproduktion gör oss mindre sårbara för omvärldens svängningar, och den ger oss livsmedel som uppfyller svenska mervärden som är värda varje krona. Vi kan alla bidra genom att välja svenskproducerade varor i butiken och Från Sverige-märket gör dem enkla att hitta, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Kampanj under maj månad

Från Sveriges kampanj syns utomhus riks på digitala impactskyltar vid ingångar eller i nära anslutning till dagligvarubutiker under vecka 18 och 19, och på digitala skyltar via Clear Channel rullar budskapet under vecka 19 och 20. På Stockholms tunnelbanestationer syns kampanjen i 5-gruppsserier och rulltrappeskyltar vecka 19 och 20. I landsortspressens digitala upplagor och på intressesajter nås läsare över hela landet vecka 19 och 20 och i relaterade magasin under maj och juni. Annonsering görs även i sociala medier med start vecka 18.

— De flesta är vana att se märket på varor, i butiken och i företagens och Från Sveriges kanaler. Med Tack att du väljer svenskt-kampanjen når vi ut i det offentliga rummet och till morgontidningarna i hela Sverige. Även i höst har vi en kampanj under Från Sverige-veckorna 38 och 39, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.

Demoskop 2022: Svenska livsmedel toppar vid matinköp

Att maten är svenskproducerad är den viktigaste faktorn vid matinköp för nära hälften av svenskarna. Ursprunget på råvaror och tillverkningsland är det viktigaste när man väljer varor medan den största anledningen till att välja svenskt är att man vill gynna de svenska bönderna. Kännedomen för märkningen är hög med 87% medan den hos unga under 34 är 97%. Det och mycket mer visar Demoskops attitydundersökning 2022 som genomfördes på uppdrag av Svenskmärkning AB. Ladda ned Demoskops attitydundersökning 2022 och läs pressmeddelandet från den 2022 04 29.


Mer information

Demoskops attitydmätning 2022
Säkra maten — välj svenskt när du handlar
Säkra maten — 5 tips om hur du kan bidra
Företag som ursprungsmärker


Från Sveriges kampanj syns bland annat utomhus riks på digitala impactskyltar vid ingångar eller i nära anslutning till dagligvarubutiker under vecka 18 och 19. (Montagebild)

Relaterade inlägg

Scans nya vegosortiment på svenska råvaror

Nu har Scans köttbullar och falukorv fått sällskap i butiken, då Scan lanserat ett nytt sortiment av vegetariska produkter. De nya vegoprodukterna från Scan är gjorda på svenska råvaror och märks med Från Sverige-märkningen. Vi bad Matilda Halléhn, kategorichef Scan, att berätta mer.

5 fördelar med att grilla svenskt

Äntligen är det grillsäsong! Nu är det viktigare än någonsin att välja svensk mat och dryck, så att vi kan välja svenskproducerat även imorgon. Här nedan har vi sammanfattat 5 fördelar med att svenskt.

Svenskmärkning finalist till Livsmedelspriset 2022!

Svenskmärkning är mycket stolta över av vara finalister för Livsmedelspriset 2022. Priset delas ut av Livsmedel i fokus och vinnaren koras på Livsmedelsdagarna i september.