från sverige

Tillbaka

Det gör företagen i butikerna under Från Sverige-veckan!

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Nyheter för företag

Snart är det dags för Från Sverige-veckan med tema "Handla utmärkt", närmare bestämt den 3-11 oktober. Vi bad några av de företag som använder Från Sverige-märkningen berätta vad de tänker göra i butikerna under veckan. Så här svarade SIA Glass, Nybergs Deli, Kiviks Musteri, Leksands Knäckebröd, Frebaco och KLS Ugglarps!

Från Sverige-veckan 2020

SIA Glass, Nybergs Deli, Kiviks Musteri, Leksands Knäckebröd, Frebaco och KLS Ugglarps är några av de företag som skyltar upp i butikerna under Från Sverige-veckan. Vill du också beställa material? Se länk längre ned.


Leksands Knäckebröd — gavlar och vippor i knäckehyllan

– Våra säljare exponerar vårt knäckebröd med vippor och pallsvep under Från Sverige-veckan. I vissa butiker bygger vi gavlar och liknande tillsammans med andra märkta produkter och så sätter vi vipporna i knäckehyllan. Alla våra knäckebröd är Från Sverige-märkta, så även ett av våra fröknäcken nämligen Camelina och Chia. Från Sverige-veckan är att sätt att hitta en plattform där vi tillsammans för fram svenska produkter med en givande kampanj.
Annika Sund, Marknadschef Leksands Knäckebröd


Kiviks Musteri — i butiker och sociala medier #frånsverige

– På Kiviks Musteri vill vi göra det enklare för konsumenter i hela landet att välja dryck gjord på svenska äpplen, såväl till frukost, mellanmål som till fest. Från Sverige-märkningen sitter redan nu på båda våra kända klassiker Årets Skörd äppelmust, med respektive utan fruktkött, samt på vår senaste nyhet, Mousserande Äppel som är ett alkoholfritt bubbel för festliga stunder gjord på 100% äppelmust. Kiviks Musteri är en av de första dryckesproducenterna med ”Från Sverige” och våra produkter finns i hela landet. Säljare från norr till söder arbetar just nu med att sprida budskapet i butiker och de sociala medierna kommer att svämma över med bilder på svenska äpplen, odlingar och must — allt med #frånsverige.
Mikael Adolfsson, Produktchef Kiviks Musteri


SIA Glass — utmärkta frysdiskar i butikerna

– Under Från Sverige-veckan märker vi upp frysarna där kunderna hittar vår goda SIA Glass. Dessutom lanserar vi en ny produkt i vårt premiumsortiment ”Vår finaste”, där delar av sortimentet är Från Sverige-märkt. Det blir en Salt Karamell gjord på Dulce de Leche med virvlar av salt kolasås och spröda kolabitar som precis som all vår gräddglass görs av svensk färsk grädde.
Dan Bengtsson, Marknadschef SIA Glass


Nybergs Deli — 10 utvalda butiker per distrikt

– På Nybergs Deli jobbar vi med ett noggrant utvalt sortiment av god och bra mat som alla har råd med. För att kunna leva upp till det även i framtiden är det viktigt för oss på Nybergs Deli att vi bidrar till ett hållbart samhälle för människor, djur och natur. Från Sverige-veckan är ett ypperligt sätt att underlätta för våra konsumenter att välja produkter som lever upp till ett hållbart samhälle. Vi har valt ut ca 10 butiker per distrikt där vi exponerar / använder oss av det fina butiksmaterialet som finns att tillgå och vilka butiker som är med sker i samråd mellan våra säljare och de butiker som anmält intresse för detta. När det gäller artiklar som är med i kampanjen är det en självklarhet att Sveriges mest sålda fläskytterfilé från Nybergs Deli ska ingå och som hela svenska folket känner till. Vi ser med stor spänning fram emot att se hur detta mottages av konsumenterna.
Jimmy Ljung, Försäljningschef Olle Nyberg Chark AB


Frebaco — eget och Från Sveriges butiksmaterial i en mix

– Under Från Sverige-veckan exponerar vi Frebacos produkter i butiker över hela Sverige. Vi mixar Från Sverige SP-material med vårt eget SP-material och du hittar det vid Svenskt Havreris, Svenska Havreringar, Svenska ekologiska matgryn, Müsli och Svenska frasiga Havreflingor. I princip alla våra produkter är Från Sverige-märkta och vi stärker och förtydligar Frebaco Kvarns varumärke genom att kommunicera att våra produkter är Från Sverige till konsument.
Martin Pardell, Senior KAM & Senior Brand Manager Frebaco Kvarn


KLS Ugglarps — del av en bred och lång butikssatsning

– Vi arbetar under hösten med en bredare butikssatsning runt omkring svenskt kött och närproducerat. Från Sveriges satsning passade därför in väldigt bra för säsongen och vi på KLS Ugglarps har valt att arbeta med materialet under en lite längre period. I butik vill vi upplysa för våra konsumenter hur bra det är att välja ett kött från Sverige och gärna från en gård nära dig. Vi stödjer svenskt jordbruk och Från Sverige märkningen är för oss en av de viktigaste märkningar vi har, något som vi är stolta över. Vi ser denna satsningen som väldigt bra för våra konsumenter då det förenklar deras val i butik.
Micka Nilsson-Leissner, Marketing KLS Ugglarps


Välkommen att Handla Utmärkt under Från Sverige-veckan!

Syftet med Från Sverige-veckan är att visa det stora utbudet av märkta produkter i butik och visa bredden av svenska råvaror, livsmedel och växter. Det finns idag cirka 10500 godkända produkter från nära 200 märkesanvändare — här är företagen som ursprungsmärker


Mer information

Kraftfull butikssatsning med Från Sverige-märkningen

Skylta upp Från Sverige-veckan — låt märket jobba i butiken!

Företag & Butiker: Beställ och ladda ned butiksmaterial här!

Företag som använder Från Sverige-märkningen och butiker kan beställa butiksmaterial så gör det via länken ovan. Mejla gärna bilder till [email protected] så får vi se resultatet!


Ett axplock bilder av uppsatt material i butikerna!

 

 

Aktuellt

Nya siffror visar Sveriges självförsörjningsgrad

Jordbruksverkets färska siffror för 2019 illustrerar hur Sveriges självförsörjningsgrad ser ut — och vad är egentligen skillnaden mellan självförsörjningsgrad och försörjningsförmåga?

Vem blir Sveriges Årets Bonde 2020?

Den 26 oktober utses Årets Bonde 2020! Här är de sex kategorivinnarna som gör upp om titeln i tävlingen som ska bidra till ökad efterfrågan på hållbar mat och dryck från Sverige.

Ulrika Ekström är ny vd för Svenskmärkning

Ulrika Ekström blir ny vd för Svenskmärkning vid årsskiftet. Ulrika har lång erfarenhet från svensk livsmedelsindustri och dagligvaruhandel som vd och konsult inom kommunikation.