från sverige

Tillbaka

Julstjärnan – klimatsmart klassiker i nytt snitt

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Nyheter för företag

Den 12 december är julstjärnans dag och intresset för klassikern i vintertid växer. Förklaringen är nya färger och snittblommor.

Artikel är skriven av Johan Sjöblom, LRF.

Cirka 13 miljoner julblommor produceras i Sverige i år, det är en ökning med två miljoner på fyra år. Var femte julblomma, 2,8 miljoner, är klassikern i blomsterfamiljen – julstjärnan.

Nya färger och snittblommor

Nya färger och ett nytt snitt gör att julstjärnan i år kan få mer framträdande placering än bredvid adventsstaken på fönsterbrädan.

– Det var länge sedan vi hade en sådan positiv känsla i odlarledet kring julstjärnan som i år. Jag kan inte minnas att det varit så stort intresse kring julstjärnorna som det är i år, säger Anders Haglund som är ordförande för LRF Trädgård/Prydnadsväxter.

Det kan förklaras med att den klassiska röda julstjärnan i kruka nu har kompletterats med nya färger, bland annat den vita som de senaste åren blivit allt populärare, samt att allt fler vill ha blomman som snittblommor.

Klimatsmarta julstjärnor

Att Sverige producerar mer julblommor är också bra för klimatet eftersom 97 procent av den svenska produktionen sker i växthus uppvärmda med biobränslen.

– Generellt sett har utbudet av julblommor blivit större med många olika storlekar, former och färger, allt från flerfärgade rosa till créme- och aprikosfärgade, säger Eva Anflo på LRF Trädgård.

Dessutom kan du enkelt hitta klimatsmarta julblommor genom att titta efter Från Sverige-märket. Många odlare är klimatcertifierade via Svenskt Sigill.

Titta efter märket Från Sverige när du väljer julstjärnor!


Mer information

Aktuellt

Ungdomsbarometern: 68% anser att svenskt är viktigast

Ungdomsbarometerns nya undersökning visar att hela 68% av svenska ungdomar i åldrarna 15-24 år anser att det viktigast är att köttet och maten de handlar är svenskproducerad.

Korvfestivalen publiksuccé med utmärkt korv

Korvfestivalen besöktes av tusentals korvälskande, nöjda och mätta besökare. Vi var på plats med märket Kött från Sverige som stolta sponsorer med Svenskt Kött och LRF.

Nu rullar märket genom #öppnalandskap

Sedan nyår använder vi hashtags för att lyfta svenska mervärden du får på köpet när du väljer svenskt. Nu rullar vi ombord på SJ genom ett av dem: #öppnalandskap.