Från Sverige i topp i Livsmedelsrapporten 2024
I Svenska livsmedelsrapporten 2024 toppar Från Sverige-märket på första plats, Kött från Sverige-märket på andra plats och Mjölk från Sverige på fjärde när Nordic Viewpoint frågar vilka märkningar man tittar på när man handlar, vilka man har förtroende för och vilka märkningar som har betydelse för de svenska konsumenterna. "Jag får samma svar oberoende för hur jag ställer frågorna, svenskt hamnar alltid i topp", säger Anna-Lena Wihlborg, Senior Advisor på Nordic Viewpoint.
Fråga: Vilka av följande märkningar har betydelse för dig när du väljer vilka livsmedel du handlar? Flera svar möjliga.
Svenska Livsmedelsrapporten 2024, Nordic Viewpoint.
Svenska livsmedelsrapporten är en analys av vad svenska folket tycker och tänker om allt relaterat till livsmedelskonsumtion i Sverige. Den är framtagen av Nordic Viewpoint, som är ett oberoende undersökningsföretag som erbjuder kvalitativa och kvantitativa undersökningar i Norden.
Sedan olika former av svensk märkning har börjat användas är svaret tydligt och alltid samma — allt som är svenskt har betydelse när man handlar livsmedel. En av frågorna som ställs är ”Vilka av följande märkningar har betydelse för dig när du väljer vilka livsmedel du handlar?”, och där ligger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige i topp.
— Den här frågan har ställts på många sätt under åren; vilka märkningar man tittar på när man handlar, vilka man har förtroende för och slutligen vilka märkningar som har betydelse för de svenska konsumenterna. Resultatet är alltid detsamma! Från Sverige, Kött från Sverige, Svensk fågel och Mjölk från Sverige hamnar alltid i topp. I år bad vi till och med de tillfrågade att rangordna märkningarna och det bekräftade det ytterligare, säger Anna-Lena Wihlborg, Senior Advisor på Nordic Viewpoint.
Krav och Nyckelhålet kommer på plats fem och sex, sedan följer Fair Trade, Svenska ägg, MSC och Svenskt Sigill.
Om Nordic Viewpoint
Svenska livsmedelsrapporten är framtagen av Nordic Viewpoint, som är ett oberoende undersökningsföretag som erbjuder kvalitativa och kvantitativa undersökningar i Norden. Svenska livsmedelsrapporten 2024 är en analys av vad svenska folket tycker och tänker om allt relaterat till livsmedelskonsumtion i Sverige. De insikter och fakta som rapporten genererar utgör ett strategiskt underlag för beslut inom produktutveckling, försäljning och kommunikation med konsumenter.
Läs mer på Nordic Viewpoint
Svenska Livsmedelsrapporten 2024 — genomförande
Metod: Kvantitativ undersökning, webbpanel
Målgrupp: Svenska allmänheten, 18-79 år, viktad utifrån kön, ålder och region. Deltagarna hade delat eller helt ansvar för hushållets livsmedelsinköp.
Antal intervjuer: 1009 intervjuer (964 efter bortscreening av de utan ansvar för livsmedelsinköp).
Fältperiod: 3-10 april 2024
Mer information
Det här betyder Från Sverige-märkningen
Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige
Vill du också märka med Från Sverige? Så här gör du.
Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som gör det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken. I märkningen ingår märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. De tre märkena har samma regler och visar att varan uppfyller kriterierna odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Läs mer om Från Sverige