från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Låt märket jobba i din marknadsföring!

Publicerad Företag

Med Från Sverige-märket på produkten är det tydligt att varan är svenskproducerad. Men du vet väl att du som märkesanvändare kan använda märket i all typ av kommunikation? Låt märket göra jobbet både på produkten och i marknadsföringen.

Låt märket göra jobbet i kommunikationen!

Som märkesanvändare kan du använda ursprungsmärket i all marknadsföring, i säljmaterial, digital kommunikation och i print när ni kommunicerar kring produkten. Som exempelvis

  • på produktens ytterhölje, förpackning, returback eller motsvarande
  • på butiksmaterial som skyltar och på hyllkanter
  • i annonser och banners
  • i kampanjblad
  • vid kommunikations- och säljkampanjer
  • trycksaker av alla dess slag
  • digitala medier som hemsida, banners och sociala medier
  • reklam- eller informationsfilmer
  • utomhusreklam
  • e-handel och appar
  • eller i andra sammanhang och kanaler

Sprid märket och svenska mervärden i er marknadsföring

När vi hjälps åt att kommunicera och informera om märkningen ökar både kännedomen om märket och märkningens kriterier: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. När märket syns både på produkten och i kommunikationen blir det en självklar del av konsumentens vardag — en tydlig signal när man vill välja svenskproducerat. Så sprid märket där du kan och där det passar. Och ladda det gärna med svenska mervärden

Se till att märket har en bra storlek

Tänk på att inte ha märket för litet på produkten. Märket gör sitt jobb bättre när konsumenten ser det ordentligt, även om det inte ska konkurrera ut er egen logotyp.


e-handel

Glöm inte märket i appar, e-handel och webb!

Många tar köpbesluten i butiken men även i appar och e-handel. En undersökning om köpvanor hos unga vuxna, 18-35 år, som YouGov genomfört på uppdrag av Svenskmärkning visar att det är vanligt bland unga vuxna att ta beslut om matvaruinköp direkt i butik – genom att leta efter kampanjvaror och erbjudande – eller via butikskedjornas mobilappar. I appen hämtar man inspiration, upptäcker erbjudanden och gör inköpslistor.

Eftersom intresset för svenskt ursprung är stort både i butik, e-handeln och foodservice påminner vi märkesanvändare om att registrera, markera och säkerställa listorna med de ursprungsmärkta produkterna är korrekta i Dabas och i Validoo.


Har du frågor eller saknar du material?

Portalen har alla märkesanvändare tillgång till original för Från Sverige-märket, grafisk manual, andra original och underlag — det finns inte tillgängligt för alla att ladda ned.

  • Har du frågor som rör marknadsföring, butiksmaterial, original eller design?
  • Behöver din reklambyrå material eller vill de stämma av ett original?

Välkommen att kontakta Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig, på mejl [email protected]



Beställ & ladda ned butiksmaterial, broschyrer med mer

Beställ material och information om Från Sverige-märkningen och ladda ned pdfer att själv printa eller sprida. Butiksmaterial kan du beställa för att sätta upp tillsammans med dina produkter och för butiker finns det färdiga butikspaket att beställa. Materialet är kostnadsfritt, vid beställning betalar du en expeditionsavgift på 35 kr och frakt. Läs mer om butiksmaterial här eller gå direkt till Beställ & ladda ned


Mer information

Inspiration, butiksmaterial & riktlinjer för märket i butik

 

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.