från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Gastronomin i Slakthusområdet — Taste of the Future

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Taste of the Future bjuder in Stockholms gastronomi, krogfolk och besöksnäring till ett framtidsevent i Slakthusområdet tillsammans med de nya aktörer som etablerat sig där. Det blir spaningar, mingel, foodhopping och fest. Boka din biljett till 13 november!
Från Sverige är partner till eventet Taste of the Future som ingår i Stockholm — European Capital of Gastronomy.

Taste of the Future tar fasta på Slakthusområdets historiska koppling till matproduktion. Mattias Roussakoff, leasing manager food & beverage på Atrium Ljungberg, menar att det nya Slakthusområdets identitet växer fram i samklang med mat- och dryckesaktörerna på platsen.

– Vi vet alla hur det är att komma till en plats någonstans i världen där det finns en speciell känsla, en vibe – en speciell identitet. Inom arkitekturen kallas det ”a sense of place” – något som varje duktig arkitekt strävar efter. Men för att skapa en stark, unik platsidentitet gäller det att titta bortom hårda strukturer som golv, väggar och tak och lägga fokus på det som samlar oss människor. Att samlas kring bordet och mat och dryck är djupt mänskligt och det är i den gemenskapen som våra starkaste känslor och minnen skapas.

A house tar plats i Börshuset och Hus 25

Taste of the Future medarrangeras av A house i Hus 25, en av deras kommande destinationer i Slakthusområdet. A house Börshuset som öppnar i februari 2024 är en märkesbyggnad vid Slakthusområdets klassiska entré, där verksamheten är inriktad mot design, dryck, mat och musik.

– För oss som fokuserar på community, programverksamhet och cowork inom kreativa näringar, blir mat och dryck extra viktigt. Det representerar den lägereld på respektive destination där man träffas, samverkar och är kreativ, säger Johan Almquist, grundare och VD för A house. Vi längtar efter att vara med att utveckla Slakthusområdet till en destination där kreativa människor kan arbeta, bo och umgås. Det har fattats en sådan plats i Stockholm som vi har kunnat se i många andra stora städer runt om i världen, fortsätter Johan Almquist.

En ny hub för Stockholms gastronomi

Förutom etableringar som Stockholm Roast, Bar Montan, lyssningsbaren Hosoi, Afrika Sthlm och Solen så öppnar nu Bocuse d’Or ett helt nytt träningskök på A house Börshuset för det svenska teamet med Gustav Leonard i spetsen.

– Restaurangakademien har i över ett decennium varit en central mötesplats i Slakthusområdet. Det är otroligt spännande att fler aktörer inom svensk gastronomi etablerar sig här, eftersom det stärker positionen som gastronomiskt centrum. Det känns som ett självklart val att Taste of the Future hålls just i här,” säger Andreas Stenberg, ordförande i Bocuse d’Or Team Sweden och vd för Restaurangakademien.

En boost för restaurangscenen

Anna Norström, en av Stockholms mest kunniga matjournalister, är moderator för eventet.

– Jag ser så fram emot att leda den här dagen som kommer att ge Stockholms restaurangscen en extra härlig boost. Upplägget påminner om symposium jag besökt utomlands, där jag som gäst alltid har kunnat få nya, bra insikter. Förutom intressanta talare utifrån, så ju är publiken, stans proffsiga branschfolk, minst lika viktig. Under kvällen som följer kan vi mingla ihop, skåla och provsmaka Slakthusområdets alla nya coola krogar.

– Hållbarhet, innovation och samarbete är viktiga beståndsdelar för oss som företag såväl som för branschen, säger Nina Wahlgren Gill, commercial director på Menigo. Taste of the future har ett innehåll som vi på Menigo helhjärtat kan stå bakom. Här i Slakthusområdet har vi vårt huvudkontor och vårt specialistbolag för utbildning, Restaurangakademien. Här växer Stockholms mest spännande restaurangscen fram. Vi ser mycket fram emot 13 november!

Spännande talarlista

Inledningstalare är Magnus Nilsson, tidigare tvåstjärniga Fäviken, numera ekologisk äppelodlare i Skåne samt generaldirektör för the Food Planet Prize.

Talare på temana collaboration, regeneration, innovation är festivalgeneralen Katja Seerup Clausen från Copenhagen Cooking,
Charles Van der Kerkhof, forskare på VentureLab SLU och Tove Blomgren från framtidslabbet SALLY. Läs mer om talarna

Programmet

I programmet deltar representanter från bland andra Ahouse, Restaurangakademien, Circular Gastronomy Challenge, Axfoundation, Reformaten, Johannas Stadsodling, Stiftelsen Culinary Crafts, Stellagalan, Årets Kock, Framtidens Krogkultur, Stockholms hotell- och restaurangskola, Besöksnäringens forsknings-och utvecklingsfond, Från Sverige, Menigo samt Visita Stockholm.

Food hopping & mingel

Möt aktörerna som verkar i Slakthusområdet på plats och lyssna på framtidsplanerna för Stockholms nya gastronomiska destination. Efter programmet öppnar restaurangerna i Slakthusområdet upp för foodhopping och mingel exklusivt för Taste of the Futures gäster.


Mer information

Boka biljett här: 599 kr

Expansiva Slakthusområdet i fokus på framtidseventet Taste of the Future

Om Stockholm — European Capital of Gastronomy

Från Sverige partner till Stockholm — Europeisk gastronomisk huvudstad

Från Sverige sponsrar och samarbetar

 

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.