Från Sverige-veckorna 2022 — save the date!
Från Sverige-märkningen — som vi gemensamt ligger bakom — syftar till att hjälpa konsumenten att välja svenskt. Tillsammans lyfter vi vår gemensamma ursprungsmärkning i kampanjer, butiker och kommunikation. Nu är det dags att planera Från Sverige-veckorna för tredje året! Boka in vecka 38 och 39 2022!
Vi vill tacka alla engagerade märkesanvändare för ett roligt samarbete och det lyckade resultatet för Från Sverige-veckorna 2021! Tillsammans gjorde vi det enklare för konsumenterna att hitta och välja produkter med vår gemensamma ursprungsmärkning Från Sverige — svenskproducerade produkter de efterfrågar men ibland har svårt hitta när de handlar.
Aktiviteterna i butiker och i kommunikation ökade 2021 jämfört med pilotveckan 2020. Det samma gäller antalet aktiva företag som mer än dubblades, och vi kan se samkampanjer och att nya initiativ tagits, läs mer. Den utvärdering vi gjort visar att intresset och engagemanget för Från Sverige-veckorna är stort och att planering inför 2022 redan är på gång på flera håll.
Nu laddar vi för Från Sverige-veckorna 2022!
Även 2022 är det veckorna 38 och 39 som gäller, det vill säga 19 september till 2 oktober. Vi kallar till informationsmöten i januari 2022. Hör av dig om du är fel kontaktperson eller om du vill att någon mer ska bjudas in. Några företag har redan nu bokat in enskilda startmöten, och vill även ni ha det så hör gärna av dig. Vi fortsätter att använda Teamsgruppen för information. Säg till om du vill bli tillagd i gruppen eller behöver få information på annat sätt.
Välkommen med!
Vill du ha mer information om Från Sverige-veckorna så hör gärna av dig till:
Ulrika Ekström, vd: [email protected], 0790-65 27 71
Lotta Hovhammar, kommunikation: [email protected], 070-995 78 82
Kampanjmätning 2021 visar på stort köpintresse
Demoskop genomförde på Svenskmärknings uppdrag en kampanjmätning för de två kampanjveckorna. Av de tillfrågade konsumenterna hade 94% varit i butik, drygt var tredje besökare (36%) hade observerade skyltningen, 89% uppgav att de förstått budskapet och 3 av 4 angav som troligt att de kommer köpa Från Sverige-märkt efter att ha sett skyltningen.
Vi är glada för de positiva siffrorna och ser fram emot att med gemensamma krafter få ett ännu större genomslag 2022! Läs om 2021 och kampanjmätning Demoskop okt 2021. Ladda ned undersökningen här.
Konsumenten vill köpa svenskt!
Utdrag ur Svenskmärknings attitydundersökning januari 2021 :
- 9 av 10 konsumenter anser att svensk livsmedelsindustri är viktig (92%)
- 8 av 10 konsumenter vill gynna svenska bönder (84%)
- 7 av 10 tycker att ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat (75%)
- 7 av 10 tycker det är viktigt med svenska råvaror (69%)
- 7 av 10 är beredda att betala mer för svenska råvaror (73%)
Från Sverige-märkningen används av cirka 210 märkesanvändande företag. I november 2021 är drygt 11.000 produkter godkända för märkningen.
Svenskmärkning AB står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige och är ett gemensamt initiativ från ägarna LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Läs mer