Ursprungsmärkning online — ny masteruppsats
Hur uppfattar svenska konsumenter ursprungsmärkningar när de handlar mat online? Det var uppsatsämnet för Sandra Sjöö, som nu är klar med sin master i Media Management på Kungliga Tekniska Högskolan i samarbete med Svenskmärkning och Från Sverige-märkningen.
Sandra Sjöö är utbildad grafisk designer och webbutvecklare och är nu klar med sin master i Media Management på Kungliga Tekniska Högskolan. Vi bad Sandra berätta om masteruppsatsen kring ursprungsmärkning och handel av mat online vi samarbetat kring och resultaten som kommit fram.
Berätta om uppsatsen om ursprungsmärkning och onlinehandel.
— Uppsatsen handlar om ursprungsmärkning i onlinehandel. Arbetet har utforskat hur svenska konsumenter uppfattar ursprungsmärkningar när de handlar mat online. I en webbhandel, till skillnad från i en butik, styr handlaren betydligt mycket mer om och hur olika märkningar syns och fungerar för konsumenterna. Att handla mat online är ett relativt nytt koncept, och även om det ständigt kommer ny forskning kring det så är märkningar, och framförallt ursprungsmärkningar, ur konsumentperspektiv relativt outforskat.
Varför valde du ämnet?
— Jag började studera master för jag kände att jag ville arbeta mer med viktiga frågor så som miljö och hållbarhet. Hållbarhet har en bred definition och inkluderar många aspekter, och mat är en stor del av det, som också berör individer i vardagen. Mina studier och mitt intresse för detta ledde mig till att skriva min masteruppsats om ursprungsmärkning, som ju på många sätt främjar hållbar mat, i samarbete med Svenskmärkning.
Berätta om några intressanta resultat du fått fram.
— Resultatet tyder främst på att ursprungsmärkningar generellt är något som intresserar svenska konsumenter. Något speciellt intressant som framkom genom undersökningen var att konsumenter som är väldigt intresserade av ursprungsmärkningar verkar sakna möjligheter att filtrera produkter efter just ursprung när de handlar online. Ett annat intressant resultat visade på att konsumenter som handlar mat online faktiskt väljer ursprungsmärkningar över andra märkningar, och även Från Sverige-märkningen över andra märkningar. En sista grej som ju också är värd att belysa, är att resultatet pekar på att svenska konsumenter inte bara tycker att det är viktigt att handla svenska produkter, de är också villiga att betala mer för dem ifall de skulle kosta mer.
Vad hoppas du att uppsatsen kan resultera i?
— Detta arbete har varit otroligt roligt att få genomföra i samarbete med Svenskmärkning, och jag själv har lärt mig otroligt mycket under arbetets gång. Jag hoppas och tror att resultatet kan hjälpa märkningar och handlare att förstå hur konsumenter uppfattar och interagerar med märkningar online, så att online-handeln kan utvecklas och göra det tydligare och lättare för just konsumenterna att välja sina varor.
Mer information
Tack Sandra för ett gott samarbete och intressanta resultat.
Grattis till den väl genomförda masteruppsatsen!
Läs och ladda ned Sandra Söös masteruppsats här