Så ser svenskarnas julmatvanor ut 2020
I spåren av pandemin är svensktillverkat och hög kvalitet särskilt viktigt på julbordet, visar Livsmedelsföretagen stora julmatsundersökning. Skinkan är fortsatt favorit på julbordet följt av Janssons frestelse och sill medan Ris á la Malta håller de andra sötsakerna stången. Drömgästen vid julbordet är statsepidemiolog Anders Tegnell, men bjuder vi in gäster i år? Det och mycket annat får du svar på i undersökningen.
Pressmeddelande från Livsmedelsföretagen (LI) 2020 11 27. Delar av Livsmedelsföretagens personal på årets digitala pressträff. Foto: LI.
Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning 2020
På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat över 1 000 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. Årets undersökning visar på ett fortsatt stort intresse för svensktillverkad och högkvalitativ mat och dryck i kris- och högtider. Kött- och chark är fortsatt populärast på svenskarnas julbord, även om framförallt yngre vill se mer grönt och icke-animaliskt.
— Det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill. Julbordet är en mix av tradition och förnyelse. Och just den mixen, där traditionella produkter uppdateras och twistas utifrån nya smaker, är våra svenska livsmedelsföretag fenomenala på, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Viktigast att maten och drycken är svensk
Viktigast för svenskarna vid handling till julbordet att den mat och dryck man köper är svensk. Näst viktigast är att den håller hög kvalitet. Medan det är mindre viktigt att julmaten är nyttig. De traditionella julrätterna som julskinka, Janssons, sill, lax och köttbullar är fortsatt i topp. 1 av 10 säger att de kommer äta mindre kött den här julen, men samtidigt säger 1 av 6 att de kommer äta mer svenskt kött.
Ett 60-tal nya julprodukter presenterades på pressträffen
På en digital pressträff den 26 november presenterade Livsmedelsföretagens kommunikationschef Jimmy Sandell årets julmatsundersökning tillsammans med Björn Hellman, vd, som visade upp ett 60-tal nya julmatsprodukter från Livsmedelsföretagens medlemmar.
Här kan du ladda ner hela undersökningen
Den kompletta produktlistan som bilaga till pressmeddelandet laddar du ner här
Här är några av frågorna i julundersökningen:
Vad kommer vara viktigast i planeringen av julbordet?
1. Att maten är svenskproducerad 51%
2. Att maten håller extra hög kvalitet 37%
3. Att maten är producerad under rättvisa och miljömässigt hållbara villkor 23%
4. Att det går snabbt och enkelt att förbereda julbordet 21%
5. Att maten inte är för dyr 14%
Vilken av följande rätter är din absoluta favorit på julbordet?
1. Julskinka 25 %
2. Janssons frestelse 16 %
3. Sill 12 %
4. Lax 8 %
5. Köttbullar 5 %
Vilken typ av mat vill du ska dominera på ditt julbord? (Möjligt att ange flera svar)
1. Kött- och charkprodukter 63 %
2. Fisk och skaldjur 25 %
3. Grönsaker och rotfrukter 23 %
4. Annan icke-animalisk mat 8 %
5. Bröd och kex 5 %
Tror du att ditt köttätande kommer att förändras den här julen jämfört med tidigare jular och i så fall hur?
• Minska 12 %
• Ingen skillnad 86 %
• Öka 2 %
Vilka av följande drycker skulle du vilja att det serveras till maten på ditt julbord? (Möjligt att ange flera svar)
1. Julmust 76 %
2. Julöl 46 %
3. Vatten 41 %
4. Snaps 39 %
5. Glögg 27 %
Vilken känd svensk person som har varit aktuell under senaste året skulle du helst bjuda in till ditt julbord?
1. Anders Tegnell 9 %
2. Jonas Sjöstedt 8 %
3. Carina Bergfeldt 8 %
4. Sven Melander 7 %
5. Anders Hansen 5 %
Detta är ett urval av frågorna och resultaten i undersökning. Här kan du ladda ned julundersökningen i sin helhet.
Om undersökningen och Livsmedelsföretagen
Undersökningen utfördes i november 2020 av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 138 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Läs mer via länken.
Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige och har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren. Livsmedelsföretagen är tillsammans med LRF och Svensk Dagligvaruhandel initiativtagare och ägare till Svenskmärkning AB