från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Lidls Matriket — fyllt av Från Sverige-märkta varor

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Med Lidl Sveriges satsning på varumärket Matriket erbjuder Lidl sina kunder fler Från Sverige-märkta produkter samtidigt som det blir enklare att hitta dem i butiken. Matriket, som lanserades i april 2023, omfattar idag omkring 150 produkter som alla uppfyller kraven för Från Sverige-märkningen. På sikt kommer det att finnas över 250 varor i sortimentet. Företag som ursprungsmärker med Från Sverige har bjudits in för att diskutera närmare samarbete.

Få kan ha missat att Lidl Sverige firar 20 år i år. Under de åren har Lidl fokuserat på att öka antalet svenska produkter i det svenska sortimentet. Varumärket Matriket har ersatt några av Lidls egna tidigare varumärken och samlar de varor som ursprungsmärks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– När priserna på mat började stiga såg vi att fler konsumenter prioriterade pris. På Lidl tycker vi att det är viktigt med svenskproducerat, och med introduktionen av Matriket vill vi göra det enklare för våra kunder att hitta prisvärda varor från svenska gårdar och producenter. Här finns Från Sverige-märkta mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

I samband med Lidls lansering av Matriket har Från Sverige-märkningen kontaktat företag som Lidl önskar ha ett närmare samarbete med.

— Att Lidl öppnar dörren till Matriket och välkomna in fler företag som ursprungsmärker med Från Sverige är ett vinnar-vinnar-initiativ. De företag vi kontaktade för Lidls räkning var mycket positiva till samarbetet och det ska bli spännande att se den fortsatta utvecklingen, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.

Ökad försäljning genom Matriket

Introduktionen av Matriket har varit framgångsrik. När Lidl jämför försäljning mellan maj 2022 och maj 2023 har värdet av försäljningen av svensk mat ökat med över 20 procent i Lidls 205 butiker.

– Vi fortsätter att satsa på svenska varor. Det beror dels på att det är något som våra kunder uppskattar och efterfrågar. Men också att vi vill bidra till en ökad självförsörjningsgrad och trygga utveckling för svenska producenter, de är oerhört viktiga för oss och vi månar därför om att bygga långsiktiga relationer till alla våra leverantörer, säger Robert Stekovic, marknads- och inköpsdirektör på Lidl Sverige.

På Svenskmärkning välkomnas Lidl Sveriges initiativ till att Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter lyfts i butikerna så att deras kunder enklare kan göra medvetna val.

— Vi är mycket glada för satsningen som Lidl Sverige gör med Från Sverige-märkta varor genom Matriket. Alla initiativ som förenklar valet för konsumenterna är lovvärda. Vi ser att svenska konsumenter både vill välja och fortsätter att köpa Från Sverige-märkta produkter. De svenska mervärdena är viktiga, och konsumentens vilja att stötta svenska bönder och livsmedelsföretag bidrar till att stärka Sveriges försörjningsförmåga vilket är extra viktigt nu i de oroliga tider som råder, säger Ulrika Norvell, tf vd och kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB.

Lidl Sverige, ICA, Coop, CityGross, Axfood och Livsmedelshandlarna är medlemsföretag i Svensk Dagligvaruhandel.

Mer information

Läs mer om Lidl Sveriges Matriket

Om Från Sverige-märkningen

Om Svensk Dagligvaruhandel

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige

Bilder hämtas på MyNewsdesk


Om Svenskmärkning AB & Från Sverige

Idag ursprungsmärker 227 företag med ursprungsmärkningen Från Sverige och de har cirka 12000 produkter godkända för märkningen. (20231101)
Initiativet till den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige kommer från Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen LI  och Lantbrukarnas Riksförbund LRF, som gemensamt startade och äger Svenskmärkning AB. Svenskmärkning AB äger Från Sverige-märkningen.

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.