från sverige

Tillbaka

Hälften av svenskarna vill veta varifrån maten kommer

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Efterfrågan på närproducerad mat växer även i Sverige, skriver Svenska Dagbladet. Allt fler vänder sig nu till sociala medier eller andra typer av plattformar för att själv ta kontakt med de lokala producenterna – och livsmedelskedjorna hakar på.
I artikeln intervjuas Maria Forshufvud, läs artikeln via länken här nedan.

Henrik Strinning och Johannes Cullberg arbetar i livsmedelsbutiken Paradiset i Nacka utanför Stockholm. Ett av flera exempel på det växande svenska intresset för närproducerad mat. Foto: Tomas Oneborg  (BILD & BILDTEXT SVD)


Läs hela Svenska Dagbladets artikel 2017 08:

  ”Hälften av svenskarna vill veta varifrån maten kommer”


 

Aktuellt

LRF firade 100 år med historiskt Framtidsmingel

LRF firar 100 år och bjöd in till ett historiskt framtidsmingel i Stockholm, där gästerna gjorde en resa i tid och rum från 1917 till 2017. Vi var på plats, berättade om märkningen och visade utmärkta råvaror, livsmedel och växter.

LRFs kampanj #jagbryrmig lyfter svensk mat

Nu startar LRFs kampanj Jag bryr mig / Tack för att du bryr dig med Emilia Astrenius Widerström som en av frontfigurerna. Med den vill Sveriges lantbrukare visa att hållbarhetsfrågorna både är viktiga och komplexa.

Svenskarna vill ha mer svenskt i matkassen

Enligt en stor undersökning av Livsmedelsföretagen vill svenskarna ha mer svenskt och ekologiskt i matkassen, och viktigast är att maten och drycken är producerad i Sverige.