från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Fortsatt ökat förtroende för livsmedelsindustrin

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

89 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är en ökning med två procent sedan 2018 och den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende.

Ökat förtroende för livsmedelsindustrin

Pressmeddelande från Livsmedelsföretagen 2020 01 24: Rekordhögt förtroende för den svenska livsmedelsindustrin.

Sedan sju år tillbaka har Livsmedelsföretagen regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. I den första mätningen i februari 2013 uppgav 63 procent att de hade stort förtroende. Trenden sedan dess har pekat tydligt uppåt. I den senaste undersökningen, utförd i oktober-november 2019, svarade 89 procent att de har stort förtroende för industrin.

− Våra 800 medlemsföretag vet att konsumenternas förtroende är en färskvara och något som man måste förtjäna om och om igen. Därför tar de frågor om säkerhet, kvalitet och pålitlighet på allra största allvar. Och att döma av resultatet i undersökningen så lönar det sig. Vi är väldigt stolta över det stora förtroendet för industrin och för våra medlemmar, men vi är givetvis inte nöjda förrän vi är uppe i 100 procent, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Utvecklingen av svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin

Har mycket eller ganska stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin:

  • Februari 2013: 63 %
  • Oktober 2014: 80 %
  • Oktober 2015: 81 %
  • Oktober 2016: 85 %
  • Oktober 2017: 87 %
  • November 2018: 87 %
  • November 2019: 89 %

Undersökningen är bifogad till Livsmedelsföretagens pressmeddelande

Om undersökningen

Undersökningen utfördes av Demoskop i oktober-november 2019 på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 011 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Deltagarna i panelen har rekryterats slumpmässigt via telefon. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.


Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.

Få mer nyheter om Livsmedelsföretagen och livsmedelsindustrin i deras nyhetsbrev

 

 

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.