från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Ungdomsbarometern: 68% anser svenskt är viktigast

Publicerad Företag Konsument

Ungdomsbarometerns nya undersökning visar att hela 68% av svenska ungdomar anser att det viktigast att köttet de handlar är svenskproducerat. Undersökningen är gjord bland unga i åldrarna 15-24 år.

Pressmeddelande från Svenskt Kött 2019 03 13

En stor andel unga vill ha svenskproducerad mat i möjligaste mån, och när unga handlar kött är det viktigaste kriteriet att det är svenskt. Hela 68% procent av svenska ungdomar anser det viktigast med svenskt ursprung. Det visar en färsk undersökning gjord av Ungdomsbarometern bland unga i åldrarna 15-24 år*.

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti, VD på Svenskt Kött.

Det blir allt viktigare för unga att agera efter sina värderingar – inte bara att identifiera sig med dem. När samhället och politiken inte gjort tillräckligt för klimatet och miljön visar man sitt engagemang genom att välja till eller bort från tallriken. Idag är det få som inte utesluter något ur sin kost, av exempelvis klimat- eller miljöskäl. Fler säger exempelvis att de är flexitarianer. De äter mest vegetariskt och kött ibland och då ska det helst vara svenskt.

– Unga människors värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan vi jobbar med på Svenskt Kött. Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti.

Isabel Moretti, VD
[email protected] Tel: 072-142 04 83

* Ungdomsbarometern har genomfört en onlineundersökning med 23 074 stycken ungdomar i Sverige mellan 15-24 år, under perioden 5:e oktober – 11:e november 2018.


Mer information

Svenskt Kött

Om ursprungsmärkningen Från Sverige

Företag som ursprungsmärker 

 

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.