från sverige

Tillbaka

Närproducerat är viktigast enligt Matrapport 2019

Publicerad Aktuellt Företag I säsong Konsument

Svenska folket anser att den viktigaste egenskapen är att matprodukterna är närproducerade enligt Food & Friends matrapport 2019.

Bild: Food & Friends

 

I årets upplaga av matrapporten från Food & Friends visade undersökningen att den viktigaste egenskapen hos matprodukter enligt svenska folket är att de är närproducerade. 20% av svenskarna anser att närproducerat är den viktigast produktegenskapen, på andra plats var det viktigaste att produkten är billig följt av hållbart producerad på tredje plats.

Det rapporterades även att 81% av svenskarna är intresserade av matlagning, i synnerhet fler kvinnor än män. 26% av de svenskar som säger sig vara vegetarianer äter kött flera gånger i veckan och kyckling är det vi helst äter till lunch.

När det gäller topp 10 vardagsrätter så ligger klassikern spagetti och köttfärssås högst på listan följt av kyckling med tillbehör och fisk på andra samt tredjeplats.

Läs hela rapporten här


Undersökningen Matrapporten initierades för att se hur folk handlar, lagar, äter och dricker i Sverige. Den första rapporten kom 2012 sedan dess släpps årliga utgåvor om utvecklingen. Frågor, analys och presentation görs av Food & Friends och en oberoende webb­panel från Nepa för att från en grupp av ca 500 000 personer dra 1 000 svarande med ett representativt urval gällande ålder (15­-74 år), kön och region.

Läs mer inne på Food & Friends

Aktuellt

Närproducerat

Närproducerat är viktigast enligt Matrapport 2020

Närproducerat är fortsatt viktigast när det kommer till vilka produktegenskaper konsumenterna värderar högst enligt Food & Friends matrapport 2020.

Hurra för Sveriges bönder!

Hurra för Sveriges bönder! Följ dem på Instagram!

Under krisen har Sveriges bönder fortsatt jobba för att vi ska få mat på bordet. Under #farmingasusual och #vifyllerhyllorna kan du se deras bilder från vardagen.

Lidl

Upptäck Från Sverige-märkta varor på Lidl

Lidl har ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter som de jobbar för att lyfta fram på förpackningar och i butik. Nästa vecka, vecka 29, gästar de Från Sveriges Instagram.