från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Fler väljer svenskt kött – vill stötta svenska bönder

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Viljan att köpa svensk mat har ökat efter sommarens torka. En av fem konsumenter köper mer svenskt kött och mer svenska grönsaker. Skälet? Man vill stötta svenska bönder efter sommarens svåra torka. Det visar en ny undersökning som Land Lantbruk låtit undersökningsföretaget Kantar Sifo göra. Läs Land Lantbruks artikel här.

Var femte konsument väljer oftare svenskt kött efter sommarens torka och foderkris. Foto: Land Lantbruk

Land Lantbruk ville veta om vi svenskar har ändrat vårt köpbeteende efter den svåra torkan i somras. För att ta reda på det lät man undersökningsföretaget Kantar Sifo undersöka om den regnfattiga sommaren och den stora foderkrisen för landets djurbönder har påverkat vad vi lägger i matkorgen.

Resultatet av undersökningen visar helt klart att vårt köpbeteende har ändrats.

Lika mycket

En av frågorna var: ”Har sommarens torka gjort att du handlar mer eller mindre svenskt kött, jämfört med före sommaren?”

Var femte svarade att de handlar mer svenskt kött, medan sju av tio svarade att de köper lika mycket som tidigare.

Också efterfrågan på annan svensk mat har ökat, enligt undersökningen. Lika många, alltså en femtedel, handlar mer svenskproducerade matvaror över huvud taget.

Uppropen når fram

Maria Forshufvud är vd för bolaget Svenskmärkning som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Hon tycker att resultatet av undersökningen är glädjande och helt i linje med Svenskmärknings strävan att få fler att välja svenskt.

– Det visar att det finns en medvetenhet och att de initiativ, upprop och aktiviteter som görs för att beskriva böndernas situation och vikten av att handla svenskt verkligen går fram, säger Maria Forshufvud till Land Lantbruk.

Tre av fyra svarade att de handlar lika mycket svenskproducerade varor som de gjorde före sommaren.

Undersökningen gjordes under perioden 2-5 september genom webbintervjuer med drygt 1 000 personer.

Läs artikeln i Land Lantbruk


Mer information

5 tips om hur du som konsument kan stötta bönderna 

Restaurangbranschen i upprop för svenska råvaror

Torkan ger långsiktiga konsekvenser – välj svenskt

Relaterade inlägg

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.

Från Sverige fyller 8 framgångsrika år

Hurra! Idag är det 8 år sedan Från Sverige-märkningen lanserades! Den frivilliga ursprungsmärkningen har haft rekordfart sedan start. Här kan du läsa mer om initiativet till märkningen och ta del av några nedslag från märkets första 8 år.