från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Fettisdagen – semlan är bageribranschens livboj

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Den 13 februari är det årets fettisdag, en av den svenska bageribranschens allra viktigaste dagar på året, tillsammans med Kanelbullens dag och Lucia. På fettisdagen ska miljontals semlor bakas och ätas runt om i landet när 59 procent av svenskarna njuter av det traditionella bakverket. "Ekonomiskt är dagen oerhört viktig för branschens företag", säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Pressmeddelande 16 02 23

Intresset för semlan har ökat de senaste åren hos det svenska folket och trots ekonomiskt tuffa tider slog försäljningen av semlor rekord på fettisdagen förra året då 59 procent av svenskarna åt minst en semla. I år är förhoppningarna stora inför fettisdagen då bageribranschen hoppas på ytterligare ett nytt rekord.

För bageribranschen är fettisdagen efterlängtad. I de ekonomiskt tuffa tiderna har svenska folket dragit ned på många vardagliga inköp och det har även drabbat bageribranschen. Samtidigt ökar populariteten i att handla på bageri när något ska firas, allt från födelsedagar till högtidsdagar. Semlan ses ofta som ”bageribranschens livboj” eftersom den håller många företag flytande i början på året när många konsumenter har ont om pengar efter julen.

Nästan 60 procent av svenskarna äter en eller fler semlor på fettisdagen. Och många, kring 40 procent, bjuds på semla på jobbet under dagen. 26 procent bjöds förra året på en semla privat.

– Ekonomiskt är dagen oerhört viktig för branschens företag, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

I år verkar det som att innovationstakten klingat av något när det gäller att skapa nya och skruvade varianter av semlor. Semmelwrapen lanserades 2015 och i dess kölvatten har det kommit en mängd fantasifulla varianter som hyllar semlan. Även i år har nya varianter uppfunnits, men inte lika många som tidigare år. Den klassiska semlan står sig stark.

– Nytolkningar är alltid kul, och visar hur viktig semlan är för våra bagerier, säger Martin Lundell. De nya varianterna blir som en hyllning till vårt älskade bakverk. De är ofta mer kortlivade, men tillför en glädje och lekfullhet till det mycket traditionella bakverket. Klassikern är och förblir favoriten och den som säljer mest.


Fettisdagen i siffror

59 procent av alla svenskar åt minst en semla på fettisdagen 2023, vilket är ett rekord. Man åt då omkring åtta-nio miljoner semlor, varav de flesta var köpta semlor.
38 procent av alla som åt semlor på fettisdagen blev bjudna av sin arbetsgivare.
26 procent av alla som åt semlor på fettisdagen blev bjudna privat.

För mer information, kontakta Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer, 08-762 67 94


Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bagerier och konditorier i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för göra det enklare att driva bageri och konditori. Sveriges bagare & konditorer har cirka 400 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se


Mer information

Pressmeddelande – Klassiska semlan står stark när fettisdagen närmar sig

Fettisdagen – en viktig dag för en pressad bransch

10 spännande fakta om semlor

Relaterade inlägg

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.

IKEA serverar Jessie Sommarströms svenska 50/50 pannbiff

Årets Kock AB och Jessie Sommarström, Årets Kock 2022, har tillsammans med IKEA Sverige utvecklat en ny rätt — en 50/50 pannbiff av svenskt kött och svenskodlade baljväxter.