Fettisdagen – en viktig dag för en pressad bransch
Fettisdagen är en av våra mest firade matdagar då vi frossar i semlor. I år infaller fettisdagen den 21 februari och närmare 60 % av alla svenskar förväntas äta minst en semla under dagen.
— Intresset för semlor hos svenska folket fortsätter att vara fantastiskt stor och hela branschen laddar inför att kunna välkomna alla semmelälskare, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.
Pressmeddelande 16 02 23
Flytkraften i bageribranschens livboj testas
I år infaller fettisdagen den 21 februari och närmare 60 % av alla svenskar förväntas äta minst en semla under dagen. För att kunna baka och sälja alla semlor tar bagerierna in alla resurser de kan under fettisdagen.
Januari är ett normalt år en månad då svenskarna håller extra hårt i plånboken efter julens utsvävningar och bageriernas försäljning minskar. Semlorna, som börjar säljas i början av året, brukar rädda bagerierna från att gå alltför mycket back och kallas därför bageribranschens livboj. Efter den påfrestande pandemin möter nu bageribranschen av utmaningar från många håll.
– Semlan är ansedd som bageribranschens livboj eftersom den räddar en i övrigt dålig period för landets bagerier. I år möts bagerierna av en mängd kostnadsökningar och flytkraften i livbojen kommer att testas i de här utmanande tiderna. Intresset för semlor hos svenska folket fortsätter att vara fantastiskt stor och hela branschen laddar inför att kunna välkomna alla semmelälskare på tisdag, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.
Fakta om semlor på fettisdagen
Under fettisdagen förra året åt 58 procent av svenska folket minst en semla. 34 procent av dem som åt en semla blev bjudna på arbetet, vilket är en stor ökning från pandemiåret 2021 då enbart 26 procent blev bjudna av arbetsgivaren. 28 procent blev bjudna privat enligt en undersökning som genomförts av undersökningsföretaget GfK. Svenska folket uppskattas njuta av ungefär sex miljoner semlor under dagen.
Beräknad råvaruåtgång på semlor under Fettisdagen:
Branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer har utifrån Svenska Bagarlandslagets standardrecept på semlor räknat ut hur mycket råvaror som går åt till de semlor som säljs under fettisdagen:
- 132 ton mandelmassa
- 211 ton grädde
- 2,6 ton kardemumma
- 211 ton vetemjöl
- 42 ton smör
- 2,6 miljoner ägg
- 53 ton socker
- 1 ton florsocker
Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bagerier och konditorier i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för göra det enklare att driva bageri och konditori. Sveriges bagare & konditorer har cirka 400 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se
Mer information
Pressmeddelande – Fettisdagen 2023 – flytkraften i bageribranschens livboj testas