från sverige

Tillbaka

Årets Bonde – ny tävling lyfter svenska bönder

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Årets Bonde är en tävling som syftar till att bidra till en ökad efterfrågan på hållbar mat och dryck från Sverige. Målet är att visa hela cirkeln, från jord till bord, samt att involvera primärproduktionen och tydliggöra bondens roll i livsmedelskedjan – restauranger, offentliga måltider och dagligvaruhandeln. Initiativtagare är Bergkvist Publishing och utvecklingen sker i samarbete med bland annat Svenskmärkning med ursprungsmärkningen Från Sverige, SydGrönt, Pågen, Martin & Servera, WWF, MSC och KRAV.

I januari 2020 lanseras Årets Bonde – ett initiativ med syfte att lyfta Sveriges primärproducenter, som bönder och fiskare, och bidra till att öka efterfrågan på hållbar mat och dryck från Sverige. Nyckelorden för Årets Bonde är Hållbarhet, Innovation och Matkvalitet.

Vill tydliggöra bondens roll i livsmedelskedjan

— Vi vill tydliggöra bondens roll i livsmedelskedjan och lyfta fram de bönder som kan och vill vara med och flytta fram positionen för svensk primärproduktion. Det finns en enorm kraft och kunskap bland Sveriges bönder, detta vill vi vara med och lyfta, främst mot restauranger, hotell, kommuner, landsting och dagligvaruhandeln – aktörer som behöver bli bättre på att premiera svenska råvaror. Samtidigt vill vi tydliggöra de utmaningar som svensk primärproduktion står inför vad gäller klimat och hållbarhet, säger Pär Bergkvist, initiativtagare Årets Bonde.

Svenskmärkning med i utvecklingen av Årets Bonde

Årets Bonde utvecklas i samarbete med Världsnaturfonden WWF, MSC, KRAV, Pågen, SydGrönt, Skånemejerier, Svenskmärkning, Martin & Servera, Malmö Stad samt Event in Skåne.

Om Årets Bonde

  • Initiativtagare är Bergkvist Publishing som även ligger bakom Restaurangvärlden, Magasin Måltid, White Guide Green, White Guide Junior och 360°EatGuide.
  • Bedömningen inleds i januari 2020 och pågår under våren och sommaren.
  • Gala och prisutdelning äger rum i Malmö iden 26 oktober 2020.
  • Vill du anmäla dig till tävlingen eller tipsa om bönder, kontakta projektledare Malin Komaiszko: [email protected]
  • Tävlingen är kostnadsfri.

Mer information om tävling, upplägg och kriterier kommer att publiceras på www.aretsbonde.se


Bergkvist Publishing är en gastronomisk kommunikationsbyrå som ger ut White Guide Junior och Senior samt magasinen Restaurangvärlden, Mat & Vänner och Magasin Måltid. Företaget genomför även events som Stora Måltidsdagen och skapar nätverk och mötesplatser för aktörer inom den offentliga gastronomin.

Aktuellt

Ostfestivalen

Ostfestivalen – en hyllning till den svenska osten!

Älskar du också ost? Då är årets Alla Hjärtans Dag den 14 februari en extra kär dag, för då börjar 3 dagars Ostfestival. Prova ostar, träffa tillverkare, Ostsafari och mycket annat!

Ökat förtroende för livsmedelsindustrin

Fortsatt ökat förtroende för livsmedelsindustrin

89% av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är en ökning med två procent sedan 2018 och den högsta siffran sedan LI började mätningarna.

sätter prisvärdhet högt, både pris och kvalitet är viktigt.

Prisvärdhet viktigare än lågt pris för unga vuxna

Unga vuxna sätter prisvärdhet före lågt pris, svenskt ursprung står för en tydlig kvalitetsaspekt och köpbesluten tas i butiken och mobilappar, visar en ny undersökning.