”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.”

Pressmeddelande Svenska tomater

Publicerad Aktuellt Företag Konsument Press

9 av 10 svenska tomater kommer från odlingar som värms upp med förnybar energi. Tomater är den överlägset mest populära grönsaken hos svenska folket. En tredjedel av alla svenskar äter tomat i stort sett dagligen. Det finns stor potential för en ökad försäljning av svenska tomater. 9 av 10 svenska tomater kommer dessutom från odlingar som värms upp med förnybar energi och där humlorna står för pollineringen.

Pressmedelande Svenska tomater. Svenskmärkning. 16 maj 2018

9 av 10 svenska tomater kommer från odlingar som värms upp med förnybar energi

– Efterfrågan på svenska tomater fortsätter att öka. 6 av 10 konsumenter vill köpa svenska tomater under säsong – trots detta är knappt två av tio tomater som säljs svenska. Det finns ett glapp mellan utbudet i butik och efterfrågan, och en fantastisk potential för ökad försäljning,säger Maria Forshufvud, vd, Svenskmärkning AB, som administrerar ursprungsmärkningen Från Sverige.

En ny undersökning visar att de tre starkaste argumenten för att välja svenska tomater är den goda smaken, att odlingen är klimatsmart och miljövänlig samt att man vill stötta svenska tomatodlare.

– Undersökningen* visar att det finns ett stort förtroende för de svenska tomaterna och de svenska odlingsmetoderna, säger Maria Forshufvud.

Sverige är ledande i utvecklingen av hållbar tomatodling. Mer än 90 procent av de svenska tomatodlingarna värms av förnybar energi – flis, pellets, jordvärme – alternativt spillvärme från annan industri. Tomatodlarna använder biologiska metoder i sin odling och humlorna står för pollineringen. Uppvärmningssystemet är direkt avgörande för hur hållbar en växthusodlad tomat är.

– En tomat som får sitta kvar längre på sin kvist smakar mer, säger Maria Forshufvud. Så de svenska tomaterna får helt naturligt mogna längre innan de kommer till grönsaksavdelningen i butiken.

Utvecklingen inom svensk tomatodling går nu mot en ökad diversifiering med en enorm sortrikedom och smakvariation.

– I Sverige har vi också god tillgång till vatten av hög kvalitet jämfört med många andra länder där vattentillgången är begränsad.

• Svenska tomater, YouGov maj 2018

Onsdagen den 16 maj, kl 14-16, arrangerar Svenskmärkning en pressträff om den svenska hållbara tomaten tillsammans med LRF, SydGrönt och MOEK på Kolskjulet, Kastellholmen i Stockholm.

Kortfakta om svenska tomater

• Över en period på lite mer 10 år har energiförbrukningen i de svenska tomatodlingarna mer än halverats samtidigt som användningen av fossila bränslen minskat med mer än 80 procent.
  • 9 av tio svenska tomater kommer från tomatodlingarsom värms upp med förnybar energi.
  • I Sverige pågår tomatsäsongen från maj till september. Allt fler odlare testar att odla svenska året runt-tomater.

För mer information om undersökningen kontakta

Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB, mobil: 072-741 64 90, [email protected]

När du veta mer om tomater, odling, smaker och sorter

SydGrönt
Sara Berger, vd, 0768-46 20 42, [email protected]

MOEK  Mellansvenska odlare
Anette Borgström, 070-578 22 56, [email protected]

LRF Trädgård  branschråd för svensk trädgårdsnäring
Elin Windfäll, 0413-55 90 25, [email protected]

Odlarna.se  med passion för grönt

MyNewsdesk Från Sverige. Läggs upp före och efter eventet

Aktuellt om svenska tomater

Pressträff för svenska tomater 2018 05 16 – press

De svenska tomaternas klassresa – Sara Berger vd på SydGrönt
Garbas tomat-pop up med Linn och Marion
Möte med kvisttomatodlarna på Gällenäs gård
Smårätter med svenska tomater – tomatrecept av Garbas
Tre entusiaster tipsar om sina favorittomater
Hållbara svenska tomater är ett utmärkt val!
Tomatfrossa med Fredrik Eriksson, Nyhetsmorgon
Det här betyder märket – se filmen
Ursprungsmärkning – därför ska du välja svenskt