från sverige

Tillbaka

Härryda Karlsson märker med Kött från Sverige

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

För Härryda Karlsson Charkuterier är ursprungsmärkningen Kött från Sverige både ett sätt att värna om den svenska djurhållningen och att behålla jobben i Sverige säger Fredrik Högfjäll som är produktansvarig på företaget.

I snart hundra år har familjeföretaget Härryda Karlsson charkuterier värnat om den goda svenska matkulturen. För att bevara den fina korvtraditionen använder de bara naturliga kryddor och röker sina produkter på klassiskt vis med alspån. Produktansvarig Fredrik Högfjäll berättar om varför de gått med i Kött från Sverige.

Varför har ni valt att gå med i nya märkningen Kött från Sverige?

– Vi vill värna om svensk djurhållning och behålla jobben i Sverige. Samtidigt skapar det en plattform där vi gemensamt i branschen kan arbeta för att öka medvetenheten om och konsumtionen av svenskt kött.

Vilka fördelar har märkningen för era kunder?

– En välkänd symbol gör det enklare för kunden att välja rätt utan att behöva gå in på detaljer om varje leverantör. Man vet att symbolen uppfyller vissa ställda krav.

Hur kommer övergången att gå till för er?

– Vi har anslutit oss och fått sortimentet godkänt. Nu byter vi successivt ut Svenskt kött-märket på våra etiketter i samband med nya beställningar. Merparten av etiketterna kommer vara utbytta under hösten.

Läs mer om Härryda Karlsson Charkuterier

Här kan du läsa mer om märket Kött från Sverige

Aktuellt

Närproducerat

Närproducerat är viktigast enligt Matrapport 2020

Närproducerat är fortsatt viktigast när det kommer till vilka produktegenskaper konsumenterna värderar högst enligt Food & Friends matrapport 2020.

Hurra för Sveriges bönder!

Hurra för Sveriges bönder! Följ dem på Instagram!

Under krisen har Sveriges bönder fortsatt jobba för att vi ska få mat på bordet. Under #farmingasusual och #vifyllerhyllorna kan du se deras bilder från vardagen.

Lidl

Upptäck Från Sverige-märkta varor på Lidl

Lidl har ett brett sortiment av Från Sverige-märkta produkter som de jobbar för att lyfta fram på förpackningar och i butik. Nästa vecka, vecka 29, gästar de Från Sveriges Instagram.