från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Från Sverige-veckorna: Korvbrödsbagarn, Magnihill, KLS Dalsjöfors, Lantmännen Cerealia

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

Vad gör företagen under Från Sverige-veckorna 2023? Det är bra fokusveckor menar Korvbrödsbagarn, Magnihill jobbar med retail, foodservice och EKO, KLS Dalsjöfors vill påminna om fördelarna med att välja svenskt och Lantmännen Cerealia skyltar upp. Här berättar de mer.

Under Från Sverige-veckorna samarbetar livsmedelsbranschen för att lyfta Från Sverige-märkta produkter. Läs mer om Från Sverige-märkt och svenska mervärden!

Det är fjärde året Från Sverige-veckorna arrangeras och i år pågår de mellan den 18 september och den 1 oktober. Vi frågar företag och butikskedjor som ursprungsmärker med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige vad de gör under veckorna för att göra det enkelt för kunderna att hitta märkta varor i butiken. Här kommer svar!


Korvbrödsbagarn

1. Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

— Vi har en butikskampanj där vi lyfter hela Korvbrödsbagarns sortiment, Från Sveriges butiksmaterial och även viss del egenproducerat. Vi kommer också jobba digitalt.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Många av våra konsumenter och kunder önskar att köpa svenska produkter och Från Sverige-märkningen ger en tydlig signal, vi ser det som en konkurrensfördel i marknaden. Det stärker också vårt varumärke.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Vi tycker att det är bra med fokusveckor där vi tillsammans ser till att visa upp alla Från Sverige-märkta produkter som finns i våra butiker. Både att pusha försäljningen men också upplysningen mot konsument att välja svenskt.

Kerstin Landeblad, Korvbrödsbagarn


KLS, Dalsjöfors

1. Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

— Från Sverige-veckorna är en viktig del i vårt arbete med att kommunicera fördelarna med att välja svenskt. I samband med Från Sverige-veckorna kör vi vår stora höstkampanj Panna, plåt och form. Vår satsning på plåtmat lanserades redan för två år sedan och är en stor succé. Vi inspirerar konsumenter att våga köpa kött i bit genom enklare matlagning i ugn, både till vardag och helg. Vi lägger också stort fokus på att lyfta råvaror i säsong i alla våra recept.Vår duktiga säljkår har skyltat upp ordentligt i butik och höstkampanjen började redan vecka 36 och pågår fram till vecka 46. Vi laddar med starka priserbjudanden till konsument hela hösten, inspirerande butiksmaterial samt digital satsning on-line.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Över 80% väljer svensk mat när de handlar för att gynna svenska bönder. Och vårt uppdrag är att se till att det alltid ska finnas bra mat från svenska gårdar. För att det ska bli lönsamt för våra svenska lantbrukare krävs det också att de svenska konsumenterna väljer att handla svenskt. Genom att märka våra produkter med Kött från Sverige gör vi det tydligare och lättare för konsumenten att hitta svenskt i hyllan. För oss är Från Sverige inte bara en märkning, det är en garanti som kunden kan känna trygghet i.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Med historiskt höga livsmedelspriser är det viktigt att ständigt påminna svenska konsumenter om alla fördelar med att välja svenskt. När konsumenter väljer mat från Sverige bidrar man till att Sveriges bönder kan fortsätta sitt viktiga arbete och säkra vår fortsatta matförsörjning. Genom att vara en del av Från Sverige-kampanjen vill vi hylla det svenska lite extra, inspirera till att laga mer plåtmat och samtidigt bidra till det svenska lantbruket.

Josefin Wigforss. Nathalie Erikson, KLS


Magnihill

1. Vad gör ni i under Från Sverige-veckorna?

— Vi kör flera kampanjer. Både på retail och Foodservice under hela september då det är EKO-september med. Vi har ett brett svenskt och ekologiskt sortiment så stora delar av det kampanjeras.

— Hos Menigo Foodservice kör vi kampanjer under temat Från Sverige på offentlig sida på våra nyaste produkter som är svenska och ekologiska. Vi kör även kampanj på den privata sidan hos Menigo, restauranger och så vidare, inte bara den offentliga. På Mathem.se kör vi kampanj på våra svenska ekologiska produkter under vecka 38-39 samt har en banner på förstasidan. Hos Martin & Servera har vi en helsida med kampanj på ekologiska och svenska produkter i ”den goda måltiden” samt kampanjer på hela svenska ekologiska sortimentet under september och oktober. Vi har även andra kampanjer hos grossister men jag har listat de största här.

— Vi kommer att belysa i våra sociala medier, på hemsidan och annonser om att vi värnar om den svenska matproduktionen och vårt mål är att öka antalet svenska artiklar så att vi kan få fler närodlade produkter på tallriken. Vi vill inspirera till att odla nya sorter och utveckla odlingen i Sverige.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Våra kärnvärden är nära, äkta och inspirerande. Vi vill inspirera till att odla mer här i Sverige och idag värderar restauranggästerna och konsumenterna ursprung och kvalitet, inte bara pris. Med Från Sverige-märkningen blir det tydligt både för konsumenter, storkök och vid offentliga upphandlingar att produkterna är odlade, förädlade, packade och kontrollerade i Sverige.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Magnihill värnar om den svenska produktionen och vårt mål är att öka antalet svenska artiklar så att vi kan få fler närodlade produkter på tallriken. Nu gäller det för oss att förmedla hur viktigt denna resa är så att våra odlare känner framtidstro och vågar satsa på det svenska jordbruket. Lika viktigt är det att förmedla till konsumenter och storkök att vi ska ställa krav hos grossisterna, att grossisterna måste erbjuda svenska produkter och att vi är villiga att betala vad det kostar.

Charlotta Lingwall, Magnihill


Lantmännen Cerealia

1. Vad gör ni i butik och övrig kommunikation under Från Sverige-veckorna?

— Vi vet att konsumenterna efterfrågar produkter med Från Sverige-märkning. Alla våra säljare jobbar nu hårt med att få upp det fina och tydliga Från Sverige-materialet i alla butiker runt om i Sverige. Vi kommunicerar ständigt om Från Sverige-märkningen i våra kanaler inom både B2B & Foodservice. Vi är också med under minimarknaderna Smaka på Från Sverige.

2. Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige?

— Vi som leverantör vill tydliggöra för konsumenterna att våra produkter är Från Sverige. Göra det enklare för konsumenterna att snabbt hitta rätt i hyllan.

3. Vad har ni för förväntningar på Från Sverige-veckorna?

— Vi hoppas att Från Sverige-veckorna kommer göra så att än fler konsumenter uppmärksammar märkningen och väljer svenska produkter.

Sara Levin, Lantmännen Cerealia


Mer information

Om Från Sverige-veckorna, pressmeddelande

Företagen som ursprungsmärker med Från Sverige

Om Från Sverige

Svenska mervärden

Läs om vad andra företag gör under Från Sverige-veckorna 2023

Svenska mervärden — det får du när du köper produkter med märkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige

Relaterade inlägg

färskpotatispremiär

Färskpotatispremiär på Bjäre

Årets första frilandsodlade färskpotatis plockades på Bjärehalvön idag. Det blev en härlig potatisfest, men framför allt ett manifest där odlare, de stora kedjorna i svensk dagligvaruhandel tillsammans med Svensk Potatis hyllade en fantastisk liten knöl.

peas of heaven ärtfalafel

Svensk ärtfalafel på gula ärtor från Peas of Heaven

Nu välkomnar vi Peas of Heaven som märker sin nyhet svensk ärtfalafel med Från Sverige-märkningen. Peas of Heavens svensk ärtfalafel är gjord på gula ärtor från svenska åkrar och smaksatta med traditionella kryddor.

texas longhorn

Texas Longhorn firar 30 år med stor BBQ-fest

I år är det 30 år sedan Texas Longhorn öppnade dörrarna till sin första restaurang på Sankt Paulsgatan 4A i Stockholm. För att fira denna milstolpe anordnar kedjan en storslagen fest, där de återskapar den äkta Texas-känslan med ett Backyard BBQ Block party mitt i hjärtat av Stockholm.