från sverige

Tillbaka

Lidl säljer champinjoner från Östgötasvamp

Publicerad Företag Konsument

Lidl börjar sälja champinjoner från Östgötasvamp vilket innebär en fördubbling av odlingen. I samarbete med Grönsaksmästarna kommer Linköpingsföretaget leverera svamp till 101 Lidlbutiker. Östgötasvamp märker med ursprungsmärkningen Från Sverige.

Artikel i Land Lantbruk 2019 02 18 

Östgötasvamp dubblerar sin produktion när Lidl börjar sälja företagets champinjoner under varumärket Himlajord, ett varumärke som bara saluför grödor som är producerade i Sverige.

I söndags levererades de första champinjonerna till Lidl. Det är via Grönsaksmästarna som Östgötasvamp ska leverera konventionella kastanjechampinjoner och vita championjoner.

Begränsad säljperiod

– Det känns roligt att Lidl satsar på svenska råvaror och i synnerhet våra östgötska champinjoner. För oss är det en stor och spännande satsning som gör att det inte bara är svamparna som växer, utan även vi som företag, säger Mahziar Namedanian, VD och grundare på Östgötasvamp, i ett pressmeddelande.

Champinjonerna kommer finnas i Lidls butiker under en begränsad period, men Mahziar Namedanian hoppas kunna fortsätta samarbetet.

Märker med Från Sverige

Östgötasvamp startades 2014 av fyra teknologer och forskare vid Linköpings universitet. Företaget producerar i dag 5-7 ton svamp i veckan. Med Lidl Sverige som ny kund fördubblas produktionen och företaget går från 17 till cirka 30 heltidsanställda. Enligt företaget var omsättningen 15 miljoner 2018, en ökning med nästan 100 procent jämfört med 2017.

Östgötasvamp märker med ursprungsmärkningen Från Sverige och de odlar bland annat D-vitaminberikade champinjoner, ekologiskt champinjoner, kastanjechampinjoner och portobello.


Mer information

Läs artikeln i Land Lantbruk
Till Lidls pressrum
Artikel Östgöta Correspondenten
Östgötasvamp är medlem i MOEK
Grönsaksmästarna

Aktuellt

Ungdomsbarometern: 68% anser att svenskt är viktigast

Ungdomsbarometerns nya undersökning visar att hela 68% av svenska ungdomar i åldrarna 15-24 år anser att det viktigast är att köttet och maten de handlar är svenskproducerad.

Korvfestivalen publiksuccé med utmärkt korv

Korvfestivalen besöktes av tusentals korvälskande, nöjda och mätta besökare. Vi var på plats med märket Kött från Sverige som stolta sponsorer med Svenskt Kött och LRF.

Nu rullar märket genom #öppnalandskap

Sedan nyår använder vi hashtags för att lyfta svenska mervärden du får på köpet när du väljer svenskt. Nu rullar vi ombord på SJ genom ett av dem: #öppnalandskap.