Brödets popularitet skjuter i höjden
Den positiva attityden till bröd ökar, fler äter bröd varje dag och mackor som måltid har stigit markant. Det finns också en växande uppfattning om brödets praktiska värde i vardagen. Allt fler ser bröd som en tidsbesparande lösning samtidigt som det är det mest populära sättet att äta fullkorn på. Det visar Brödtermometern, Brödinstitutets årliga opinionsundersökning.
Pressmeddelande Brödinstitutet 2024 01 05
Brödet popularitet skjuter i höjden
Det är en tilltagande trend att äta bröd varje dag med en ökning på 21 procent sedan 2019 (från 47 procent till 57 procent 2023). 93 procent av de som bor i Sverige äter idag bröd frekvent vilket är den högsta siffran sedan mätningen började. De som är mest priskänsliga äter oftare bröd varje dag. Nästan hälften (46 procent) äter idag mackor som alternativ till lagad måltid minst två gånger i veckan och bland unga vuxna är siffran 65 procent.
Andelen som ser bröd som en räddare i vardagen har ökat med 27 procent sedan 2020 (59 procent 2020, 75 procent 2023). Även uppfattningen om bröd som modernt och trendigt har ökat från 28 procent 2020 till 42 procent 2023, vilket indikerar att bröd har blivit en del av den moderna matkulturen och anses vara en trendig produkt. Det är också främst på sociala medier som inspirationen till mackrecept finns. 33 procent anger sociala medier jämfört med 4 procent för matlagningsprogram på tv. Cirka 30 procent bland dem som är 18–45 år anger att de själva har delat bilder på sina mackor.
Brödets roll som klimatsmart livsmedel har fortfarande en bit kvar. Kunskapen om att bröd och andra spannmålsprodukter har lika låga klimatutsläpp (cirka 0,8 koldioxidekvivalenter per kilo) som baljväxter är låg där endast 10 procent visste svaret. Tre av fyra vet inte heller att bröd är något av det bästa man kan äta för klimatet. Åsikten att bröd är en naturlig del av växtbaserad kost ökat med 40 procent på tre år från 32 procent till 45.
– Attityderna till bröd är väldigt intressanta då trender, åsikter och omvärldshändelser speglar sig väl. Kombinationen med tydligheten att vår livsstil påverkar både våra egna kroppar och hela planeten och behoven av forskningsbaserade råd talar för sig självt, säger Maria Sitell, kommunikationschef och dietist på Brödinstitutet.
Fullkorn – den viktigaste faktorn
Fullkorn anges fortfarande vara den viktigaste faktorn vid köp av bröd. Fullkorn och fibrer samt växtbaserat ligger i topp när svenskarna har fått svara på frågan om på vilket sätt man skulle ändra kosten för att äta mer hälsosamt. Fullkornsbröd är favoriten bland fullkornsprodukter. På frågan ”Hur äter du helst fullkorn?” svarar 68 procent bröd vilket är mer än frukostflingor, gröt och pasta tillsammans (65 procent).
På frågan ”Vilka livsmedel tycker du är nyttigast?” klättrar fullkornsprodukter nu upp till femte plats från att ha legat på plats sju i många år. Grönsaker, frukt och bär uppfattas fortfarande som nyttigast.
Här kan du ta del av hela undersökningen
Om Brödtermomtern
Opinionsundersökningen Brödtermometern är gjord av analysföretaget United Minds på uppdrag av Brödinstitutet och har genomförts sedan 2009, dvs 15 gånger. 1003 intervjuer genomfördes bland svensk allmänhet i åldrarna 18 till 80 år i november 2023.
För mer information, kontakta:
Maria Sitell, kommunikationschef Brödinstitutet
[email protected], +46 (0) 707-64 58 84
Mer information
5 anledningar att välja svenskproducerat
Företagen som märker med ursprungsmärkningen Från Sverige