från sverige

Tillbaka

En efterfrågad märkespremiär – Från Sverige

Publicerad Press

Nu blir det enklare att hitta mat och dryck med svenskt ursprung i butiksdiskarna. Den 20 april var det premiär för den nya frivilliga ursprungsmärkning Från Sverige.

– De första produkterna märkta med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige kommer ut i butikerna idag, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB som ansvarar för märket. Märkningen är blågul och signalerar tydligt att produkten är från Sverige.

Undersökning efter undersökning visar att svenska livsmedel och råvaror har hög prioritet när konsumenterna ska välja varor. Men många tycker att det är svårt att se varans ursprung.

– Här möter den nya märkningen ett uttalat behov och gör det enklare för konsumenter att kunna göra medvetna val, konstaterar Maria Forshufvud.

De främsta skälen till att köpa mat och dryck från Sverige är att gynna svenska bönder och livsmedelsproducenter i Sverige. Viktiga värden är också korta transporter, bra djurskydd och trygg och säker mat. Det visar den nya konsumentundersökning som YouGov genomfört på uppdrag av Svenskmärkning under februari 2016.

Att allt fler väljer svenskproducerat, stärker och utvecklar vår inhemska produktion av livsmedel. På så vis kan svenska råvaror säkras för framtiden, fler arbetstillfällen skapas och de öppna landskapen bevaras. Svenska råvaror har en helt naturlig del i all världens mat.

– Den nya märkningen är frivillig men ställer krav på företagen som vill använda märket, säger Maria Forshufvud. De tecknar avtal med Svenskmärkning AB och produkterna som märks ska följa det regelverk som märkningen vilar på. Redan nu har ett 25-tal företag tecknat avtal, och fler är på väg.

Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildat bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket. Svenskmärkning svarar också för kommunikation och marknadsföring av märket.


Kriterier för märkning med Från Sverige

• Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
• Odling ska ha skett i Sverige.
• All förädling och packning ska ske i Sverige.
• I sammansatta produkter ska minst 75% vara svenskt.
Korv, bröd och fruktyoghurt är några exempel.
• Kött-, ägg- och mjölkråvara är alltid 100% svensk, även i sammansatta produkter.

Om märket Från Sverige och Kött från Sverige
Ursprungsmärkningen Från Sverige är frivillig och kan sättas på alla typer av livsmedel som uppfyller kriterierna. För kött och charkuterier används märkningen Kött från Sverige. För att underlätta för konsumenterna kommer märket Svenskt Kött efter en övergångstid att fasas ut. Märket Från Sverige respektive Kött från Sverige ägs av det nybildade bolaget Svenskmärkning AB.

Aktuellt

Branschen sätter mål för livsmedelsstrategin

I ett gemensamt pressmeddelande presenterar LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel ett åtgärdsprogram för en handlingsfokuserad livsmedelsstrategi.

Intresset att välja svenskt har nått brödhyllan

7 av 10 svenskar är villiga att betala ett något högre pris för bröd som är bakat på svenska råvaror, visar en färsk undersökning som Novus gjort på uppdrag av Pågen.

Jordbruksverket synar jordgubbarnas ursprung

Svenska jordgubbar ger mer betalt och därför frestas fuskare att märka om jordgubbar från annat ursprungsland som svenska. Jordbruksverket gör i år cirka 200 kontroller.