från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

”Vi har haft svenskt kött i MAX burgare i 50 år”

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

När du äter en burgare på MAX vet du att köttet är svenskt. MAX är noga med att skylta med märket Kött från Sverige på restaurangerna och i marknadsföringen för att vara tydliga med den saken. Det svenska köttet är en viktig del i vårt långsiktiga hållbarhetstänk, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers, som är gäst på Från Sveriges Instagram 21-27 januari.

Varför var MAX så snabba med att märka med Kött från Sverige?

– Vi har alltid haft svenskt kött i våra burgare. Med märket Kött från Sverige vill tydligt upplysa våra gäster om det och berätta att det är ett bra val, säger Christoffer Bergfors. Det är mycket mer hållbart än annat nötkött, det är viktigt att folk förstår skillnaden. Jag tycker att alla restauranger ska skriva ut ursprunget på kött, man ska kunna stå för vad man serverar. Går du i en butik kan du se om köttfärsen är svensk men på restaurang vet du inte om du inte frågar. Märkningen Från Sverige är väldigt viktigt både för konsumenterna och för oss på MAX.

Är det viktigt att berätta att MAX har svenskt kött?

– Det är en stor fördel med det svenska köttet, en undersökning från 2018 visade att nio av tio konsumenter anser att det är viktigt att köttråvaran av hamburgare är från Sverige. Köttkonsumtionen minskar, men det bli viktigare för konsumenten att veta hur köttet de äter är producerat. Svenskt kött känns tryggt av flera anledningar; det är närproducerat, hållbart producerat med mindre antibiotika och man vet att svenska bönder har bra djuromsorg. Dessutom stöttar man det svenska lantbruket. De flesta är medvetna i sina val, inte minst ungdomarna. Barnfamiljer vill ha mer information om vad de äter. Det finns också många svegetarianer och flexitarianer, köttet väljs med omsorg och ska vara svenskt.

Vad betyder Sveriges låga användning av antibiotika i djurhållningen?

– Mycket. Du kanske inte bryr dig nu, men när du blir äldre och bakterierna är resistenta, vad ska du göra då? Då spelar det ingen roll om du fick den där oxfilépizzan billigt. Sverige har visat att det går att ha friska djur som inte behöver antibiotika.

MAX har satsat mycket på gröna burgare de senaste åren.

– En stor del av produktutvecklingen går till de gröna burgarna, men vi ställer inte alternativen mot varandra, de kompletterar varandra. Det är gästen som väljer, det behöver inte delas in i vegetariskt, veganskt eller för flexitarianer – även en köttälskare kan älska en halloumiburgare. Det viktiga är att det är gott. Varför bygga trösklar? Istället vänder vi på det och säger  ”nya BBQ Dream – finns även med kött”.

Ni har bytt till MAX Burgers istället för MAX Hamburgare. Tanken bakom det?

– Ordet hamburgare är lite förlegat. Burgers är någonting mellan två bröd, det kan vara kyckling, kött, fisk, ost eller grönt. Dessutom expanderar vi i fler länder och det underlättar att ha ett mer internationellt företagsnamn.

Ni vill göra världen lite godare, vad gör ni då?

– Det första är smaken som är det absolut viktigaste för oss. Sedan kommer allt annat. För oavsett hur nyttig och klimatsmart en burgare är, så väljer du den inte om den inte smakar bra. Men vi vill göra mycket mer än så. Vi har klimatkompenserat sedan 2008 och sedan juni förra året är hela vår meny klimatpositiv. Men vi nöjer oss inte med det utan vill minska vårt klimatavtryck ytterligare.

Och förutom själva menyn och klimatet?

– Social hållbarhet är viktigt för oss. Vi är alla olika. MAX har alltid aktivt anställt medarbetare som annars har stått långt från arbetsmarknaden på grund av funktionsvariationer. De är fantastiska medarbetare som uppskattar jobbet och gemenskapen. En god sak som vi inte pratar så mycket om är Stiftelsen Rättvis Fördelning. Vi har sedan 2006 delat ut en kvarts miljard till olika projekt i utvecklingsländer. 2009 bildades stiftelsen som säkerställer att 7-10 procent av den årliga nettovinsten går till behövande människor runtom i världen. Det kan vara till SOS barnbyar, till sjukhus och skolluncher i krigsdrabbade områden eller vid miljökatastrofer.

Vad betyder det att ni är ett familjeföretag?

– Som familjeföretag har vi målet att finnas kvar i många generationer. Vi vill vara ett långsiktigt, hållbart företag i ett hållbart samhälle. Familjen står för samma värderingar, det är en styrka att kunna göra det vi tror på. Exempelvis kommer MAX alltid ha svenskt kött. Magkänslan är viktigare än kalkylbladet för oss. Ur ett globalt perspektiv är vi ett litet företag, men det största vi kan göra är att inspirera andra att tänka hållbart.

MAX fyllde 50 år den 14 juni 2018 – grattis! Hur har ni firat?

– Vi ville tacka alla våra gäster och fira tillsammans med dem. Firandet startade den 11 juni i Gällivare där allting började 1968. Vi satte upp en grillvagn och bjöd på gratis burgare. Det blev gigantiska köer, de som fått en burgare gick och ställde sig i kön igen och på fyra dagar serverade vi 18 000 burgare. Dessutom hade alla MAXestauranger sinnessjuka priser i fyra dagar och blev överösta av gäster. Sist men inte minst lanserade vi på vår födelsedag den 14 juni världens första klimatpositiva burgare – nämligen alla burgare på hela vår meny.

 Hur ska en riktigt bra hamburgare vara?

– Det ska vara något gott mellan två bröd – bra protein, färskt bröd och riktigt god dressing är väldigt viktigt tycker jag. Burgare kan varieras på ett fantastiskt sätt. Den är hypad nu, alla stjärnkockar har sina egna. Vi har alltid fattat att det är en stjärnprodukt, men det är kul att den har kommit in i finrummet. Så länge det är bra råvaror är det lika fint att äta en burgare som något på kvarterskrogen.

Hur ofta äter du burgare och vilken är din favorit?

– Det blir burgare en gång per dag i snitt. Jag äter allt möjligt, grönt och kyckling är väldigt gott – men jag är 100 % meatlover, och då vill jag ha svenskt kött – det blir en köttburgare med god smak!

Max Burgers på Från Sveriges Instagram 21-27 januari


Mer information

MAX Burgare om de första 50 åren 

Därför märker MAX Burgare med Kött från Sverige 

MAX Burgare – klimatpositiv

Relaterade inlägg

Hemköp Torsplan, Stockholm — vill gärna ha demo och gavelexponering

På Hemköp Torsplan i Stockholm jobbar Tobias Backman och Vilhelm Eriksson. ”Vi ser positivt på Från Sverige-skyltar, särskilt om de tillför värde för kunden genom att göra det lättare att hitta svenska produkter.”

City Gross Stora Bernstorp — all form av skyltning är av värde

Patrik Hansson är butikschef på City Gross Stora Bernstorp, Malmö. På frågan om att skylta upp butiken med Från Sveriges skyltmaterial menar han att all form av skyltning är av värde.

ICA Kvantum Clemenstorget — vill ha fler aktiviteter

Ola Hollerup, köpman, ICA Kvantum Clemenstorget i Lund skyltar upp butiken menar att uppskyltningen är en mycket bra hjälp för butiken att få ut budskapet om att värna det svenskproducerade.