från sverige

”Märkningen Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. I varor med flera ingredienser är kött, mjölk, ägg, fågel, skaldjur och fisk alltid utan undantag Från Sverige.” 

Tillbaka

Sverige, Norge och Finland utbyter erfarenheter

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

För andra gången hölls ett inspirerande möte där Norge, Finland och Sverige utbytte erfarenheter och kunskaper kring ursprungsmärkning av råvaror, livsmedel och växter. Regelverken för de tre märkena ”Gott från Finland”, ”Nyt Norge” och ”Från Sverige” bygger på samma grunder.

Från vänster: Nina Sundqvist (Nyt Norge), Maria Forshufvud (Från Sverige), Tiina Lampisjarvi (Gott från Finland), Lotta Hovhammar (Från Sverige), Minna Asunmaa (Gott från Finland), Greta Hardal (Nyt Norge), Jan Sverre Nordstad (Nyt Norge), Ulrika Norvell (Från Sverige).

Tydlig ursprungsmärkning

Det tre ursprungsmärkningarna ”Gott från Finland”, ”Nyt Norge” och ”Från Sverige” används för att göra ursprunget på råvaror, livsmedel och växter tydligt för konsumenterna. Det gör det enklare att välja varor från det egna landet vilket i sin tur bidrar till att lyfta den inhemska produktionen.

Finland har märkt längst

Finland började ursprungsmärka livsmedel redan 1993, då märket ”Gott från Finland” lanserades av Föreningen Matinformation. Norge har märket ”Nyt Norge”, som etablerades 2009 av stiftelsen Matmerk. Det svenska märket ”Från Sverige”, som lanserades den 20 april 2016 av Svenskmärkning AB, är yngst av de tre märkningarna.

Samma grunder för regelverken

Även om variationer finns, är grunderna i regelverken de samma i de tre länderna. Bland annat ska alltid kött, mjölk och ägg komma från ursprungslandet och för sammansatta livsmedel, som korv, fruktyoghurt och müsli, ska minst 75% av det totala innehållet vara inhemskt. Produkterna ska vara såväl förädlade som förpackade i landet. Företag som vill märka får först ansöka om märkningen och sedan godkänns varje produkt innan den får bära märket. Eftersom förutsättningarna för odling, uppfödning, förädling och förpackning skiftar, påverkar det vilka varor som finns märkta i ute i butikerna.

Möte och butiksspaning

Första mötet ägde rum i Stockholm hösten 2016. Denna gång stod Oslo som värd och efter en givande dag i konferensrummet blev det en framgångsrik produktspaning efter Nyt Norge-märkta varor i dagligvaruhandeln. Under hösten 2017 står Finland på tur.


 

Mer information

Läs om Nyt Norge

Läs om Gott från Finland

Läs om Från Sverige

 

 

Relaterade inlägg

Blomveckorna: Ätbart, pollinerarvänligt och torktåligt

Blomveckorna Från Sverige 2023 bjuder på en skön blandning ätbart, pollinerarvänligt, torktåligt och sommarblommor 10 i topp, miniträdgårdar och Årets Sommarblomma.

Nöt & Grönt

Första färsen av 50% nötkött och 50% grönsaker

Axfood är först med att i stor skala lansera en färs av lika delar nötkött och grönsaker. Färsen Nöt & Grönt säljs under Axfoods egna varumärke Garant och ör märkt med Kött från Sverige-märkningen och Nyckelhålet.

Här är Årets Sommarblomma 2023

Årets Sommarblomma 2023 är Svartöga – en mångsidig slingerväxt som med sina färgglada, enkla blommor och karaktäristiskt mörka öga i mitten bjuder på en härlig sommarkänsla. Här kan du läsa mer!