från sverige

Tillbaka

Stjärnägg lyfter svenska mervärden med Från Sverige

Publicerad Aktuellt Företag Företag berättar Konsument

För oss är det självklart att våra ägg är svenska, men det är det inte alltid för kunderna, menar Håkan Burlin, vd på Stjärnägg. Det är viktigt för oss att lyfta fram det svenska i vår kommunikation, och vi är väldigt positiva till märkningen Från Sverige. Att äggen är från Sverige har fler mervärden än enbart ursprung och närhet. Svenska ägg och äggprodukter har också stora mervärden beträffande djurvälfärd och livsmedelssäkerhet. Märkningen ger på så sätt flera viktiga produktlöften för konsumenten, menar Håkan.

– Stjärnägg säljer svenska ägg och äggprodukter i Sverige och det vill vi visa, säger Håkan Burlin, vd på Stjärnägg. Kunden vill veta var maten kommer ifrån och därför lyfter vi ursprunget genom att märka med Från Sverige.

Ni märker både med Från Sverige och lokal märkning?
– Eftersom vi i grunden är lokala leverantörer har det varit lätt för oss att jobba så. Stjärnägg bildades av fyra lokala äggpackerier som nu jobbar under ett rikstäckande varumärke. Våra ägg kommer från närmare 100 svenska gårdar med nära spridning runt våra sex äggpackerier runt om i landet. Närodlat är en stark trend så det uppskattas av konsumenterna. Det lokala är också ett sätt att spara på miljön.

Varför ska man välja ägg från Sverige?
– I Sverige har vi strängare krav än andra när det gäller djurvälfärden. Vi kan vara stolta över vårt höga djurskydd som bland annat styr vad hönsen får äta, att de lever under goda förhållanden och att de slipper näbbtrimmas. Svenska ägg är salmonellafria, du kan äta dem råa utan att riskera att bli drabbad. Vi använder inte syntetiska färgämnen för att få gulan gulare och våra hönor äter svenskt foder av svenska råvaror – det är en nationell näring i alla led.

Hur ser äggproduktionen ut i landet?
– Sveriges självförsörjningsgrad är hög. Det finns egentligen bara äggimport på industrisidan, där ägg ingår som ingrediens i exempelvis ostkaka och pannkaka. Av den totala årskonsumtionen, cirka 4 miljarder ägg, säljs runt 70 procent i dagligvaruhandeln. Våra kunder är dagligvaruhandeln och grossister inom restaurang & storhushåll och vi säljer framför allt färska skalägg, men även flytande ägg och äggprodukter som färska omeletter.

Ni har även nischprodukter i ert sortiment?
– Ja, det är kul med ett brett sortiment som höjer intresset. Som våra färdigskalade ägg i enpack i service- och trafikbutiker som konkurrerar med chokladen och godiset som ett mättande och nyttigt mellanmål. Sedan har vi vakteläggen. Det är en nischprodukt, men det finns en efterfrågan och det är spännande att se vi om vi kan hjälpa till att utveckla produktionen. Kunderna tycker det är kul och äggen är vackra – de gör livet lite roligare.

Läs mer om Stjärnägg och svenska ägg

Lär mer om ägg på frånsverige.se

Stjarnagg

Håkan Burlin, vd för Stjärnägg, till vänster om Karl-Gustav Pettersson och Erik Pettersson på KG:s Ägg. Foto Henrik Lenngren

Aktuellt

Svenska grönsaker i säsong

Svenska grönsaker, frukter och bär i säsong

Passa på att äta Från Sverige-märkt när det är i säsong och nyskördat. I vår säsongsguide kan du se vilka svenska grönsaker, frukter och bär som är i säsong just nu!

White Guide Sommarsverige 2020 svemestertipsar!

Få de bästa tipsen om sommarkrogar, barer, caféer, hotell och utflyktsmål som gårdsbutiker och lokala mat- och dryckesproducenter. Från Sverige är samarbetspartner!

Kött & chark Butikspaket

Skylta upp med Kött & chark Butikspaket

För att tydligt visa vägen till kött och chark med märkningen Kött från Sverige har vi satt samman Kött & Chark Butikspaket för din butik. Vad som ingår ser du här.