från sverige

Tillbaka

Nya detaljer på Svenskt Kötts styckningsscheman

Publicerad Aktuellt Företag Konsument

Barbequetrenden har ökat intresset för nya styckningsdetaljer på kött. Svenskt Kött har därför tagit fram uppdaterade styckningsscheman med nya detaljer som exempelvis spindelstek, St Louisevben, broskkam och tomahawk.

Pressmeddelande Svenskt Kött den 15 juni 2018.

Tomahawk på nöt, St Louisevben på gris och lammhjärta är några av de detaljer som presenteras på Svenskt Kötts nya styckningsscheman. Men även entrecôtekappa på nöt, spindelstek och broskkam på gris är några av de nya detaljerna som vi kan lägga på grillen i sommar.

-Styckningsdelarna är inspirerade av bbq-trenden i USA där de använder andra delar på djuret. Det innebär att vi kan utveckla våra styckningsscheman ännu mer, säger Elisabet Qvarford, vd på Svenskt Kött.

Svenskt Kött sätter detaljerna i ett anatomiskt sammanhang för att det ska bli lättare att förstå deras egenskaper för tillagning.

– Kött är ett värdefullt livsmedel. Det ligger i tiden att ta vara på allt och vara resursmedveten, säger Elisabet Qvarford.

Efterfrågan på Svenskt Kötts styckningsscheman är stor från butiker, kockar och kökschefer. Även konsumenter beställer styckningsscheman och ramar in för att sätta upp hemma.

-Det är precis vad vi vill, inspirera till ökad kunskap om kött och styckningsdetaljer, säger Elisabet Qvarford.

Svenskt Kötts styckningsscheman är framtagna i samarbete med köttexperten Eric Persson, Crossover Creative – koncept- & designbyrå för mat och dryck.


Beställ styckningsscheman

Styckningsscheman för nöt, gris och lamm i storlek 70×100 cm finns att beställa i Svenskt Kötts webbshop

 

Aktuellt

Ungdomsbarometern: 68% anser att svenskt är viktigast

Ungdomsbarometerns nya undersökning visar att hela 68% av svenska ungdomar i åldrarna 15-24 år anser att det viktigast är att köttet och maten de handlar är svenskproducerad.

Korvfestivalen publiksuccé med utmärkt korv

Korvfestivalen besöktes av tusentals korvälskande, nöjda och mätta besökare. Vi var på plats med märket Kött från Sverige som stolta sponsorer med Svenskt Kött och LRF.

Nu rullar märket genom #öppnalandskap

Sedan nyår använder vi hashtags för att lyfta svenska mervärden du får på köpet när du väljer svenskt. Nu rullar vi ombord på SJ genom ett av dem: #öppnalandskap.